Lidls kunder ser grönt - växer mest i branschen i hållbart anseende

Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet och har genomförts årligen sedan 2011. Studien undersöker konsumenternas uppfattning om varumärken kopplat till hållbarhet. Lidl klättrar med 42 placeringar vilket innebär bäst resultat i dagligvarubranschen.
- Lidl tillhör de varumärken som ökar allra mest i Sustainable Brand Index i år. Det är inte förvånande utan tvärtom ett resultat av ihärdigt arbete under många år med att utbilda konsumenterna i vad man gör inom hållbarhet, vara innovativa i butiksmiljöerna och kombinera det med en ökande marknadsandel, säger Erik Hedén Vd Sustainable Brand Index.
När YouGovs BrandIndex nyligen släppte topplistan på varumärken med bäst helheltsintryck bland svenska kvinnor var Lidl det varumärke som haft den mest positiva utvecklingen under året. Det senaste året har Lidls varumärke dessutom varit bland de starkast växande när det gäller varumärkesstyrka, positiv buzz och rekommendation i YouGovs mätningar.
- Vi jobbar intensivt med målet att bli branschledande inom hållbarhet och resultatet är ett bevis på att vårt arbete når allmänheten. På samma sätt som hållbarhet är en självklar del i vår affärsmodell måste det också vara en integrerad del av vår kommunikation och vi är stolta över att klättra så pass mycket i listan, säger Bella Goldman, Marknads- och Kommunikationsdirektör på Lidl Sverige.
Nyckelord
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder







Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 207 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl kommer till Simrishamn18.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Jakten på ett optimalt läge i Simrishamn är över. Lidl Sverige har nu ingått ett tioårigt avtal med Prisma Properties om en ny butiksetablering vid stadens infart. – Äntligen har vi hittat den perfekta platsen, lättillgänglig för både kommuninvånare och turister, säger Petra Wahlström, fastighetschef på Lidl Sverige.
Deluxe mandelpotatisgratäng är bäst i test i Recept.se:s stora test!16.12.2025 11:36:24 CET | Nyheter
Lidls Deluxe mandelpotatisgratäng med Västerbottensost utsågs till bäst i test och fick toppbetyget 4 av 5 i Recept.se:s stora smaktest av färdiga potatisgratänger, publicerat den 2 december 2025.
I dag öppnar Lidl i Vinsta11.12.2025 10:00:20 CET | Pressmeddelande
I dag öppnar Lidl i Vinsta – och därmed finns nu 210 Lidl-butiker i Sverige. – Läget i Vinsta är oslagbart! Närheten till tunnelbanan och det befintliga vägnätet gör det enkelt att handla hos oss och vi ser fram emot att välkomna många nya kunder, säger Christian Sjöström, fastighetschef på Lidl Sverige.
Lidl öppnar ny butik i Knalleland – fortsätter sin expansion i Borås8.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige fortsätter sin expansion i Borås och presenterar i dag planerna för sin tredje butik i staden. Den nya butiken kommer att ligga i den dynamiska handelsplatsen Knalleland, med planerad öppning i mars 2027. Fastigheten, som ägs av Forshem Fastigheter AB, ligger strategiskt på Ålgårdsvägen 6, en plats med hög synlighet och ett stort trafikflöde.
Lidl Sverige gör ”vardagshjälte” till insamlingsmotor för Sveriges Stadsmissioner1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Liksom tidigare år fortsätter Lidl Sverige sitt julengagemang till förmån för Sveriges Stadsmissioner. Samarbetet, som har pågått sedan 2019, fokuserar på att stötta utsatta familjer i kampen mot matfattigdom genom ett direkt bidrag från försäljningen av en älskad vardagsprodukt: potatisen. Dessutom doneras biljetter till Melodifestivalturnén för att sprida glädje i hela landet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
