Så ska svenskarna spendera skatteåterbäringen
Det är många som längtar efter skatteåterbäringen och en klar majoritet av svenskarna vet redan vad de ska göra med pengarna. Varannan svensk tror att de ska använda pengarna till sparande. Därefter är resor det svenskarna helst vill lägga sina skattepengar på. Det gäller främst kvinnor – närmare dubbelt så många kvinnor som män planerar nämligen att resa för pengarna. Följt av resor väljer svenskarna att unna sig upplevelser, till exempel spa och restaurangbesök.
– Det är intressant att så många svenskar faktiskt planerar att spara sin skatteåterbäring, i synnerhet då det pratas mycket om att vi konsumerar och spenderar i allt större utsträckning. Vi rekommenderar dem som vill spara att placera pengarna på ett sparkonto. De traditionella bankerna erbjuder lägst sparränta, så jämför olika alternativ som finns. Aktier och fonder är givetvis också bra sparformer. De kräver dock lite mer tid och engagemang samt att det finns risk och avgifter med i bilden, säger Helena Klein, Affärsområdeschef för Privatlån och Spar på Svea Ekonomi.
Unga mer benägna att spara
Svea Ekonomis Novus-undersökning visar även att de som främst kommer att hålla i pengarna är unga svenskar i åldrarna 18 till 29 år. Där svarar hela 63 procent att de ska spara skatteåterbäringen. De unga som känner att de vill spendera skattepengarna kommer att prioritera resor, mat och hushållsutgifter samt kläder. De som är minst benägna att spara pengarna är svenskar i åldersgruppen 50 till 64 år.
– Det är mycket positivt att så många unga inser vikten av att ha ett sparande och vill börja bygga upp en buffert för framtiden. På Svea Ekonomi fokuserar vi på att ge ungdomar rätt verktyg för att ha en bra ekonomisk grund innan de ska skaffa egen bostad, bilda familj eller liknande. Det kommer att minska stress i vardagen och ge dem bättre förutsättningar för ekonomisk trygghet i framtiden, säger Helena Klein, Affärsområdeschef för Privatlån och Spar på Svea Ekonomi.
Topplista: Så spenderar svenskarna sina skattepengar
1. Sparande 51 %
2. Resor 23 %
3. Upplevelser 15 %
4. Betala av lån/skulder 15 %
5. Mat och hushållsutgifter 14 %
Bilaga
Fråga: Om du skulle få tillbaka 5 000 kronor eller mer på skatten, vad skulle du använda pengarna till?
|
|
Totalt |
Man |
Kvinna |
18–29 år |
30–49 år |
50–64 år |
65–79 år |
|
Sparande |
51 % |
52 % |
51 % |
63 % |
48 % |
46 % |
51 % |
|
Resor |
23 % |
16 % |
31 % |
31 % |
25 % |
21 % |
15 % |
|
Upplevelser, t.ex. spa, restaurangbesök, konserter |
15 % |
16 % |
13 % |
19 % |
17 % |
12 % |
10 % |
|
Betala av skulder/lån |
15 % |
16 % |
14 % |
17 % |
17 % |
13 % |
11 % |
|
Mat, hushållsutgifter etc. |
14 % |
11 % |
16 % |
20 % |
17 % |
11 % |
6 % |
|
Kläder |
10 % |
7 % |
12 % |
15 % |
12 % |
5 % |
4 % |
|
Inredning/saker till hemmet |
10 % |
6 % |
13 % |
12 % |
12 % |
8 % |
6 % |
|
Renovering |
8 % |
7 % |
9 % |
8 % |
9 % |
8 % |
7 % |
|
Elektronik |
4 % |
5 % |
3 % |
4 % |
5 % |
4 % |
2 % |
|
Bil |
3 % |
5 % |
2 % |
5 % |
3 % |
3 % |
2 % |
|
Båt |
0 % |
1 % |
0 % |
0 % |
0 % |
1 % |
0 % |
|
Annat |
3 % |
3 % |
2 % |
3 % |
3 % |
2 % |
2 % |
|
Vet ej |
9 % |
11 % |
7 % |
2 % |
11 % |
10 % |
10 % |
Nyckelord
Kontakter
Emma Lindgren, Head of Public Relations, Svea Ekonomi
Telefon: 070-752 32 90
Mail: emma.lindgren@sveaekonomi.com
Om
Om Svea Ekonomi
Svea Ekonomi är en av norra Europas ledande leverantörer av finansiella tjänster. Med skräddarsydda lösningar och ett personligt bemötande hjälper de företag och privatpersoner att nå sina mål och förverkliga sina drömmar. Deras tjänster består bland annat av: företagsfinansiering, banktjänster och betallösningar samt privatlån och sparande. Sedan starten 1981 har Svea Ekonomi växt till ett företag med över 2000 anställda över hela Europa. Läs mer om Svea Ekonomi på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum