Många lärare trivs i skolan – samtidigt förekommer hot och våld
- I debatten målas det ibland upp en bild av ett allmänt kaos i skolan men det finns inget stöd för det i den här rapporten. Bilden är inte svart eller vit. De ordningsproblem som finns behöver skolorna hantera med tydliga regler och rutiner och ett medvetet arbete för att skapa ett bra skolklimat, säger Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.
Drygt åtta av tio lärare upplever arbetsro
Mer än åtta av tio lärare uppger att eleverna har arbetsro på de flesta eller alla av deras lektioner. Andelen har inte förändrats sedan år 2000. Mer än nio av tio lärare i högstadiet tycker att stämningen är trevlig och positiv på de flesta eller alla lektioner. Andelen lärare som upplever att ljudnivån är störande på de flesta eller alla lektioner har legat på omkring 7 procent över tid. Andelen har nu ökat för första gången sedan 2006 och ligger 2018 på 12 procent.
Många lärare är stressade men stressen har minskat
Fyra av tio lärare känner sig ofta stressade av arbetet. Det är en minskning jämfört med 2012 då mer än varannan lärare uppgav att de kände sig stressade. Nio av tio lärare tycker att det oftast eller alltid känns meningsfullt att gå till jobbet. Samtidigt uppger nästan hälften av lärarna att de övervägt att byta yrke. Det är oförändrat sedan 2015.
Hot och våld mot lärare
Var fjärde lärare uppger att de utsatts för hot och våld på sin arbetsplats under det senaste läsåret. Det vanligaste är att lärarna utsatts av elever men sex procent av lärarna uppger också att de utsatts av föräldrar.
- Å ena sidan vittnar många lärare om hot och våld. Å andra sidan trivs det stora flertalet och tycker att de bemöts med respekt och har arbetsro på lektionerna. Det kan tyckas motsägelsefullt. En rimlig förklaring är att hot och våld ses som avvikande extremhändelser och inte som en del av den vanliga skolvardagen, säger Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.
Fler högstadie- och gymnasieelever känner sig mobbade
Andelen elever i högstadiet och gymnasieskolan som känner sig mobbade av andra elever en gång i månaden eller mer har ökat jämfört med 2015, från 3 procent till 6 procent. Tre fjärdedelar av eleverna i högstadiet och gymnasieskolan upplever att deras skola arbetar aktivt mot mobbning och kränkande behandling och andelen har ökat över tid. Sedan 2015 har dock andelen minskat bland flickor i högstadiet. Nio av tio lärare svarar att deras skola arbetar aktivt för att förhindra mobbning och annan kränkande behandling.
- Ingen ska behöva acceptera att utsättas för hot, våld och mobbning, varken lärare eller elever. Det är nolltolerans som gäller. I skolor som ser mellan fingrarna med bråk och glåpord ökar risken för hot, våld och mobbning säger Peter Fredriksson.
Eleverna är mindre positiva än lärarna
Nio av tio elever trivs i skolan men de har överlag en mindre positiv bild av studieron än lärarna. Drygt sex av tio elever upplever att de har arbetsro på de flesta eller alla lektioner. Bland högstadie- och gymnasieelever har andelen som känner sig störda av andra elever på de flesta eller alla lektioner ökat från 14 procent 2006 till 26 procent 2018. Andelen som upplever att ljudnivån är störande är högre bland eleverna än bland lärarna. 23 procent av högstadie- och gymnasieeleverna uppger att de störs av för hög ljudnivå på de flesta eller alla lektioner. Det är en ökning sedan 2006 då motsvarande siffra var 17 procent
- Trygghet och studiero är en förutsättning för lärande och något som skolorna måste jobba med. Vi stöttar skolorna i det arbetet och mer stöd kommer. Bland annat väntas vi få ett uppdrag av regeringen att ta fram en nationell handlingsplan för trygghet och studiero, säger Peter Fredriksson.
Skolverket erbjuder stöd till skolorna
Skolverket arbetar med att stötta skolor, kommuner och ansvariga för fristående skolor i deras förbättringsarbete. När det gäller att arbeta med trygghet och studiero erbjuder Skolverket en rad insatser och vägledning. Läs mer om Skolverkets stöd
Mer om undersökningen
Skolverket har gjort urvalsundersökningen ”Attityder till skolan” vart tredje år sedan 1994, vilket ger möjligheter att följa utvecklingen över tid. Det är en undersökning om elevers och lärares syn på skolan. Undersökningen svarar bland annat på frågor om trivsel, stöd, motivation, lärande, krav, stress och förtroendet för olika aktörer i skolsystemet. Undersökningen är en nationell undersökning och resultaten presenteras bara på riksnivå. Nästan 1 500 lärare och 4 200 elever har besvarat frågorna och de skillnader som presenteras är statistiskt säkerställda. Resultattabeller över samtliga frågor presenteras på Skolverkets webbplats.
För mer information
www.skolverket.se
Kontaktuppgifter
För frågor till Skolverket generaldirektör Peter Fredriksson kontakta Skolverkets presstjänst 08-527 333 00
För frågor om innehållet i rapporten kontakta undervisningsråd Linnea Rask på 08-527 333 58 eller undervisningsråd Malin Jondell Assbring på 08-527 335 39
Nyckelord
Dokument
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
