Škoda Sverige

Positiva resultat för ŠKODA under första delen av året

Dela
ŠKODA stärker sin marknadsposition under de fyra första månaderna av 2019. Ackumulerat t.o.m. april har bilmärket registrerat 5623 bilar och når därmed en marknadsandel på 5,4%. Även globalt går ŠKODA framåt och ökar sin omsättning med 8,2% under det första kvartalet. Samtidigt lägger man grunden för framtiden och gör omfattande investeringar inom elektrifiering.

Det är framförallt SUV-modellerna KODIAQ och KAROQ som säljer extra bra på den svenska marknaden. Hittills i år har det registrerats 1326 (+38%) fordon av modell KODIAQ och 899 (+102) av den mindre SUV:en KAROQ. ŠKODAs omfattande modelloffensiv öppnar upp möjligheter för att nå nya kunder i andra segment. Företagets starka utveckling i SUV-segmenten kompletteras i höst av kommande KAMIQ. Tillsammans med nylanserade SCALA tar ŠKODA klivet in i segmentet för kompakta bilar där det erbjuder teknikspäckade bilar med svårslagen rymlighet och funktionalitet.

Andra goda nyheter är att hela återförsäljarnätet uppdaterat sina bilhallar och nästa stora satsning blir ŠKODA Göteborg som inviger en helt ny anläggning i Sisjön som blir världens första ŠKODA anläggning att lasera ett helt nytt bilhallskoncept med fler digitala presentationshjälpmedel.

”Vi har arbetat hårt för att långsiktigt öka kundnöjdheten genom att utveckla våra återförsäljare och deras verksamheter. Det är glädjande att se att detta arbete även påverkat försäljningen positivt.” säger Eva Grundel, försäljningschef ŠKODA Sverige.

Även ŠKODA AUTO visar bra siffror från årets första kvartal med en ökad omsättning på 8,2%. Investeringar i materiella anläggningstillgångar ökade med 74,3% jämfört med motsvarande period föregående år. ŠKODA AUTO investerar kraftigt och utökar sin kapacitet inom komponenttillverkning för elbilar. Detta beror på en stor satsning som företaget gör inom elektrifierade fordon och kommer att i början på hösten starta försäljningen av helt eldrivna CITIGO iV (270 km WLTP) och uppdaterade SUPERB pluginhybrid (55 km WLTP).

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Škoda Sverige
Škoda Sverige



http://www.skoda.se

ŠKODA AUTO

  • grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder fem huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, SCALA, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

 

Följ Škoda Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Škoda Sverige

Škoda står starkt på en tuff marknad – fortsätter leverera starka resultat när 2025 går mot sitt slut11.11.2025 13:24:04 CET | Pressmeddelande

Trots ett utmanande marknadsläge med avvaktande konsumenter och hård konkurrens på den svenska bilmarknaden fortsätter Škoda att visa styrka. När 2025 närmar sig sitt slut står märket fast vid sin position som ett av Sveriges mest efterfrågade bilmärken – med stabil försäljning, hög kundnöjdhet och växande intresse för framför allt de eldrivna modellerna Enyaq och Kodiaq som erbjuds med flera valbara drivlinor. – ”Vi är mycket stolta över att vi lyckats hålla i vår positiva utveckling även under ett år som varit tufft för hela branschen. Det visar att vårt modellprogram och vår strategi för Sverige är rätt i tiden,” säger Jens Reichert, märkeschef för Škoda Sverige. Stark avslutning på året Efter ett rekordstarkt första halvår 2025, där Škoda ökade sina registreringar med 54 procent jämfört med samma period föregående år, har märket till och med oktober behållit sin position bland Sveriges sex mest registrerade bilmärken och noterar en ackumulerad marknadsandel på 6,3%. Modellerna Enya

Epiq förhandsvisas: En tydlig inblick i Škoda mest prisvärda el-SUV8.9.2025 13:36:10 CEST | Pressmeddelande

Konceptbilen av Škoda Epiq ger en tydlig förhandsvisning av tillverkarens kommande hel-elektriska stads-SUV, vars produktion planeras att starta under 2026. Epiq blir första modell att fullt ut anamma Škodas nya formspråk "Modern Solid" som kännetecknas av en djärv, minimalistisk exteriördesign med ett funktionellt inre. Epiq är designad för vardagsbruk: den är kompakt (4,1 m lång), har plats för fem personer, ett bagageutrymme på 475 liter och en räckvidd på upp till 425 km. Startpriset för produktionsmodellen förväntas ligga i nivå med förbränningsversionen Kamiq, vilket gör Epiq till Škodas mest prisvärda elbil hittills.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye