32 performancekonstnärer gästar Uppsala och Uppland under 3 dagar

Medverkande konstnärer: Jade Blackstock [UK], Gustaf Broms [SE], Samira Elagoz [FI/EG], Paula Fitzsimons [IR]. Rosie Gibbens [UK], Sonia Hedstrand [SE], Maria w Horn [SE], Katarzyna Kozyra [PL], Matt Mahony-Page [UK], Honorata Martin [PL], Hollie Miller [UK], Stina Nyberg [SE], Franciszek Orłowski [PL], Bob Ostertag & Fred Frith [US], Leon Platt [UK], Nigel Rolfe [IR].Sandra Stanionyte [LT], WOL [SE], Performance Pathways, Royal College of Art [UK].
I år börjar festivalen med en kväll i Orangeriet Örbyhus slott i Norduppland, ett säreget kulturhistoriskt rum där performanceverken samspelar med de transparanta glasytorna, landskapet och skymningstimmarna. Programmet är curerat av Gustaf Broms som valt att återknyta bekantskapen med konstnärer från tidigare samarbeten.
På Uppsala Stadsteater visas Cock, Cock... Who's There? ett verk som tar oss över tre kontinenter. Samira Elagoz skildrar sina möten med män som hon mött via datingappar, som Tinder och chatforum som Chatroulette. Ett relationslandskap som både virtuellt och IRL växlar mellan brutalt och underbart på kort tid. Elagoz bjuder in publiken till att ta del av hennes resa, för att stärka sin självbild och sin relation till män, både sexuellt och på andra sätt. Verket vann Prix Jardin d'Europe vid Impulstanz 2017. Samira Elagoz är en finsk-egyptisk konstnär och koreograf, baserad i Amsterdam.
Uppsala konstmuseum bjuder på ett curerat program, där performancekonst kan upplevas parallellt på tre våningsplan. Allt ifrån ett enkelt möte i intimt format, med Sonia Hedstrands verk Enskilt samtal, till långa processer som Honorata Martins 24-timmars performance eller verk där deltagare spelar en aktiv roll som Franciszek Orłowskis This Blood is for You. Grannlandet Polen och dess starka performancetradition har ett särskilt fokus. Med skilda metoder och angreppssätt, genom humor och eskapism, blir verken kommentarer kring ett samtida polariserat Europa, där demokrati och mänskliga rättigheter inte längre kan tas för givna. Performancekonsten låter oss prova nya metoder för mänsklig samexistens. Katarzyna Kozyra, medverkar med ett allegoriskt stycke i hjärtat av Linnéträdgården, där Linnés dotter dirigerar Beethovens 9:e symfoni framförd av stämmorna som djurläten i samarbete med Uppsala kammarkör.
På Uppsala Konsert & Kongress gör Bob Ostertag, elektronkompositör, musiker och aktivist, med rötterna i 70-talets undergroundscen i New York sitt första Sverigebesök tillsammans med avantgardegitarristen Fred Frith. En ovanlig chans att höra två pionjärer inom performance- och improvisationsmusik.
Köttinspektionen satsar i år på två akter som gemensamt och separat vill råda bot på samhällets brist på fascination för elektricitet. I The Woman Who Lit the World möter vi Stina Nyberg, som under en längre tid har följt i elektroingenjören Nikola Teslas fotspår och samlat på sig historier, teknologier och myter om trådlöshetens historia. Steg för steg har hon insett att berättelsen om geniet förvandlas till en berättelse om henne själv. The Woman Who Lit the World är hennes koreograferade historia om livet som ett geni. Nyberg har arbetat vidare med temat och på Revolve har Alternating Currents, en intermedial elektricitetskonsert, premiär. Konserten är koreograferad och framförd av Maria w Horn, Stina Nyberg och en frekvensstyrd teslaspole.
Curatorer
Tove Salmgren & Kajsa Wadhia, Köttinspektionen Dans
Rebecka Wigh Abrahamsson i samarbete med Patric Kiraly och Eva Björkman, Uppsala konstmuseum
Gustaf Broms, konst_örbyhus_slott
Erik Gavelin, Uppsala stadsteater
Esbjörn Mårtensson, Uppsala Konsert & Kongress
Arrangörer
Uppsala konstmuseum, Köttinspektionen Dans, Uppsala Konsert & Kongress, Uppsala stadsteater och Gustaf Broms i samarbete med Royal College of Art, London.
Festivalen genomförs med stöd av
Kulturnämnden Uppsala kommun, Kulturenheten, Region Uppsala, Adam Mickiewicz Institute, ŻAK | BRANICKA, Studieförbundet Sensus, Tierps kommun.
För mer information
Rebecka Wigh Abrahamsson, intendent Uppsala konstmuseum, +46(0)18-727 24 84,
rebecka.wigh-abrahamsson@uppsala.se
Eva Björkman, pressansvarig, Uppsala konstmuseum, 018 727 24 80, eva.bjorkman@uppsala.se
Tove Salmgren, Köttinspektionen Dans, 070 7919844, tovesalmgren@gmail.com, http://kottinspektionen-dans.se/
Gustaf Broms, konstnär, gustafbroms@hotmail.com
Karin Sävtröm, marknadschef, Uppsala Konsert & Kongress, 018 727 90 40, karin.savstrom@ukk.se
Elisabeth Wennerström, presskontakt, Uppsala stadsteater, 0730 711 222, elisabeth.wennerstrom@uppsalastadsteater.se
Kontakter
Elisabeth WennerströmKommunikation & PR/Presskontakt
Tel:+46 (0)730 711 222elisabeth.wennerstrom@uppsalastadsteater.sePetra BrylanderVD/Teaterchef
Tel:+46 (0)708 242 624petra.brylander@uppsalastadsteater.seBilder

Om
Uppsala stadsteater är Sveriges tredje största stadsteater. Vår vision är att skapa omvälvande scenkonst av högsta kvalitet som berör och utmanar i nuet och in i framtiden. Vi har också ett löfte: att beröra bortom föreställningen.
Repertoaren är bred och innehåller klassiker såväl som innovativ scenkonst, komedi och bråddjup dramatik för publik i alla åldrar.
Följ Uppsala stadsteater
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Uppsala stadsteater
Teaterchef Rikard Lekander regisserar Stephen Kings moderna klassiker Lida8.4.2025 06:45:00 CEST | Pressmeddelande
Uppsala stadsteaters nya teaterchef och vd regisserar Stephen Kings psykologiska thriller Lida. Rollerna spelas av Samuel Fröler (Paul Sheldon), Maria Kulle (Annie Wilkes) och Peter Järn (Sheriff Buster). Lida har premiär 13 december 2025 på Uppsala stadsteater, efter en turné med Riksteatern.
Uppsala stadsteater sätter upp Broadwaymusikalen Bonnie & Clyde1.4.2025 12:28:42 CEST | Pressmeddelande
Uppsala stadsteater sätter upp Broadwaymusikalen Bonnie & Clyde, i regi av Niklas Riesbeck. Premiär våren 2026.
Uppskjuten skuld tas på årets resultat5.2.2025 11:15:00 CET | Pressmeddelande
Uppsala stadsteater redovisar en förlust på cirka 37 miljoner kronor i bokslutet för 2024. Teatern har fått ett koncernbidrag motsvarande underskottet för att få arbetsro och återupprätta en budget i balans.
Biljettsläpp: Funeral of Lady Sapiens28.1.2025 14:11:24 CET | Pressmeddelande
Regissören och dramatikern Helle Rossing utgår från egna erfarenheter av utbrändhet i Funeral of Lady Sapiens. Det är en föreställning om att vilja begrava sig själv för att sedan pånyttfödas. Biljetterna släpps i dag, 28 januari och föreställningen har urpremiär 3 april på källarscenen Ettan.
Drygt 9 000 skolelever besökte Uppsala stadsteater 202427.1.2025 11:38:59 CET | Pressmeddelande
Under 2024 tog Uppsala stadsteater emot 9 250 skolelever. Tack vare Uppsala kommuns utbudsbokning är besöket kostnadsfritt för skolan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum