
Därför väljer svenskarna chartern

- Att åka på en charterresa är enkelt och bekvämt – vilket är precis det många efterfrågar under semestern, full avkoppling och att man slipper all planering som hör vardagen till. En charterresa gör det helt enkelt lättare att ta dagen som den kommer under semester, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.
Just enkelheten och bekvämligheten med en charterresa är den främsta anledningen till varför svenskarna väljer detta resesätt. Av de som har åkt på en charterresa under de senaste tre åren uppger drygt hälften, 53 procent, att det är på grund av att det är bekvämt och smidigt – att man kan få allt från flyg och boende till transfer, måltider och aktiviteter på resmålet inkluderat i ett enda paketpris. 24 procent tycker istället att det är prisvärdheten som är främsta anledningen till att välja chartern. Just prisvärdheten är viktigare bland de yngre resenärerna i åldern 18-30, där 31 procent väljer chartern på grund av bra priser.
I åldersgruppen 41-50 år, då många har hemmaboende barn, väljer de flesta (53 procent) en charterresa för att det är ett familjevänligt resealternativ, vilket är klart fler än i övriga åldersgrupper. Tillgång till barnklubbar, aktiviteter, bra pooler och restauranger med ett stort utbud som passar alla åldrar lockar många semestrande familjer. Även möjligheten att välja all inclusive, och slippa eventuella konflikter kring restaurangval, är en viktig faktor som 33 procent i denna åldersgrupp anger som anledning till en charterresa.
För resenärer boende i norra Sverige är det tillgången till bra lokala avgångar som sticker ut. De större charterbolagen har många direktflyg från de lokala flygplatserna hela vägen till populära resmål framförallt runt Medelhavet och på Kanarieöarna. Att kunna flyga direkt och slippa mellanlandning och terminalbyte på Arlanda är något som bidrar till en skönare semesterresa, och som för många resenärer i norra Sverige är avgörande vid valet av resmål till sommarresan.
Har du någon gång de senaste tre åren åkt på en charterresa, och i så fall varför?
- Ja, för att det är enkelt och bekvämt, 21 procent
- Ja, för att det är prisvärt, 9 procent
- Ja, för att det är familjevänligt, 9 procent
- Ja, för att kunna välja all inclusive, 9 procent
- Ja, för att det känns tryggt, 5 procent
- Ja, av annan anledning, 4 procent
- Ja, för att de har bra lokala avgångar, 3 procent
- Ja, för att charterutbudet har förbättrats de senaste åren, 2 procent
- Ja, men jag vet inte varför, 2 procent
- Ja, för att jag alltid har gjort det, 1 procent
- Tveksam, vet ej, 2 procent,
- Nej, jag har inte åkt på charterresa de senaste tre åren, 59 procent
Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval
För mer information kontakta:
Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32
Kontakter
Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig
Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke.
Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.
Bilder
Dokument
Om
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Här firar svenskarna nyår utomlands27.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Det är tydligt att svenskarna söker både storstadsupplevelser och sol inför årets nyårsfirande. Bokningsstatistik från resebyrån Ticket visar en ökad efterfrågan på både populära storstäder och solsäkra resmål. De tre mest bokade nyårsdestinationerna är Gran Canaria, Amsterdam och Paris.
Så reste vi 2024 – Spanien dominerade, men storstäder lockade också19.12.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Tickets bokningsstatistik visar att Spanien fortsatte att vara svenskarnas favoritresmål under 2024, men intresset för europeiska storstäder var även högt. Bokningsstatistiken för 2024 visar en tydlig trend där både klassiska solresmål och spännande storstäder stod i centrum när svenskarna planerade sina resor.
Fler svenskar firar jul utomlands17.12.2024 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Tickets bokningsstatistik visar att fler svenskar väljer att lämna Sverige bakom sig för att fira jul utomlands i år. Den populäraste juldestinationen är Spanien med Gran Canaria, Malaga och Teneriffa som självklara favoriter.
Högt intresse för vinterresor – Dubai och Hurghada nya favoriter10.12.2024 10:42:27 CET | Pressmeddelande
Vinterresor fortsätter att locka svenskarna med Spanien och Thailand som oförändrade favoriter. Samtidigt visar resebyrån Tickets bokningsstatistik att intresset för Dubai och Hurghada har ökat, trots oroligheterna i regionen. Kap Verde utmärker sig också som ett resmål att hålla ögonen på, med en imponerande bokningsökning på nära 200 procent.
Resebokningarna sköt i höjden under Black Week4.12.2024 13:15:00 CET | Pressmeddelande
Black Week lockade reslystna svenskar och resulterade i en bokningsboom, enligt färsk statistik från resebyrån Ticket. Kombinationen av räntesänkningar, snöoväder och mängder av rabatter och erbjudaden från resebolagen verkar ha drivit många svenskar till att boka sina resor under kampanjveckan och bokningarna ökade med 20 procent.