Fredrik Lundberg ny vd för Umeå kommunföretag
Fredrik kommer från Länsförsäkringar Västerbotten där han som bankchef ansvarar för hela bank- och livaffären. Han har de senaste 20 åren arbetat som chef inom bankvärlden både regionalt och nationellt.
Fredrik är i grunden systemvetare från Umeå universitet och började sin yrkeskarriär som IT-konsult. Fredrik är väletablerad i Umeå, har ett gediget nätverk och en stark känsla för Umeå. Han har också varit ordförande i Tillväxtalliansen.
– Vi anser att Fredrik har precis det som behövs för att fortsätta leda kommunkoncernen in i framtiden, säger Hans Lindberg (S), ordförande, UKF:s styrelse.
– Posten som vd i UKF är en mycket viktig och strategisk position. Vi är mycket nöjda med denna rekrytering, säger Anders Ågren (M), vice ordförande, UKF:s styrelse.
Mer information:
Hans Lindberg (S)
ordförande
kommunstyrelsen
Umeå kommun
090-16 12 01
070-589 01 66
hans.lindberg@umea.se
Anders Ågren (M)
vice ordförande
kommunstyrelsen
Umeå kommun
090-16 23 17
070-341 67 64
anders.agren@umea.se
Fredrik Lundberg
070-308 91 48
Nyckelord
Kontakter
Håkan Göranssonkommunikatör, presskommunikatör
Tel:070-248 16 12, 090-16 12 46hakan.goransson@umea.seBilder

Om
Umeå kommun har 12 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan efter att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 125 000 personer, och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.
I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.
Följ Umeå kommun
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Umeå kommun
Behov av att stärka brandförsvarets verksamhet28.9.2023 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Umeåregionens brand- och räddningsnämnd redovisar ett underskott på 4,4 miljoner för perioden januari-augusti. Underskottet beror främst på personalsituationen inom deltidsverksamheten (RiB), vikarie- och övertidskostnader för heltidsbrandmän och kostnader för personal som leder räddningsinsatser. På nämndens möte den 27 september beslutade man därför om en åtgärdsplan för 2023.
Svåra ekonomiska förutsättningar kräver prioriteringar bland Fritids anläggningar27.9.2023 16:43:12 CEST | Pressmeddelande
För att hålla nere kostnader har en enig fritidsnämnd beslutat om att bland annat anlägga max en isbana per skolidrottsplats och att inte längre anlägga skolskidspår utan i stället hänvisa till närliggande elljus- och dagsspår.
Höjda taxor för konstsnöspåret på Nydala27.9.2023 15:29:19 CEST | Pressmeddelande
Fritidsnämnden har fattat beslut om en taxehöjning för konstsnöspåret på Nydala från och med kommande vintersäsong. Anledningen är bland annat ökade driftskostnader samt de kostnader som tillkommit med den permanentade snölagringen. Barn och unga under 21 år åker även fortsättningsvis kostnadsfritt.
Inflationen ger stora kostnadsökningar för fritidsnämndens verksamheter27.9.2023 15:06:35 CEST | Pressmeddelande
Fritidsnämnden redovisar ett negativt resultat efter årets åtta första månader. Underskottet beror främst på kostnader för SM-veckan och pågående inflation som har inneburit ökade kostnader för framför allt bad- och driftverksamheten.
Umgängesbegränsning i Umeå kommun ska genomgå granskning26.9.2023 11:52:28 CEST | Pressmeddelande
Umeå kommun tillsätter en oberoende utredning om socialtjänstens handläggning i ärenden om umgängesbegränsning, enligt lagen om vård av unga. Det enligt ett beslut i kommunfullmäktige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum