Här är årets finalister i Sveriges Bästa Gin & Tonic

Finalister: Bartendrar
Aron Larsson Firouzbakhsh, 26 år från Stockholm, bartender på Corner Club
”Pink on Pink” är en frisk GT med smak av svensk sommar som präglas av picklad rabarberlag och en touch av fläder. En GT som får oss att vilja göra rabarberlag av alla rabarber som finns.
Christopher Kirkwood, 28 år från Malmö, bartender på Restaurang Paddy’s
”Summer Garden” är som sommar i ett glas där smakerna kännetecknas av fräsch apelsinzest, bränd rosmarin och ett moln av viol. Den här sommaren får gärna vara för alltid.
Erik Nilsson, 26 år från Jönköping, bartender på Den Småländska Kolonin
“Everyone went to Sweden for a GT” är en välbalanserad drink med ingredienser från alla världens hörn, såsom björksyrup, timutpeppar, vit grapefrukt och vaniljstång. En ljuv harmoni som för världen samman.
Finalister: Hemmamixare
Sofus Stille, 31 år från Göteborg, butikskommunikatör
”Svensk Sommar-GT” är en blommig GT med inslag av fläder och sting från pepparrotens bitande saft. En drink som hyllar våra ljuva sommarmånader.
Malin Håkansson, 45 år från Karlshamn, kundtjänstchef
”Rangpur Breeze” är en bittersöt och fräsch GT med inslag av enbärssockerlag, citrongräs och bränd citron. En riktigt uppfriskande smakupplevelse.
Örjan Westerlund, 49 år från Stockholm, provningsledare och spritboksförfattare
”Last Night In Sweden” är kombinationen av en ölfantasts och en GT-älskares dröm, en fruktbomb med mango- och passionspuré toppad med en fruktig IPA.
I år firar Sveriges Bästa Gin & Tonic fem år. Tävlingen arrangeras av Schweppes tillsammans med Nöjesguiden för att hylla den fantastiska drinken och kora de mest utsökta och nyskapande varianterna på en GT. Under finalen sätts de tävlandes färdigheter på prov när juryn bedömer smak, kreativitet, teknik och lojalitet till originalreceptet. Där det sistnämnda kriteriet väger tyngst.
Juryn består av den skicklige mixologen och Schweppesambassadören Douglas Anasagasti, bryggmästaren Hedda Spendrup och Nöjesguidens chefredaktör Pelle Tamleht. En vinnare i respektive kategori koras. Guldmedaljörerna vinner, förutom den prestigefyllda titeln, varsin resa för två till Amsterdam där en masterclass med Douglas Anasagasti väntar.
Finalen går av stapeln söndagen den 1 september kl. 14–17 på Capital, Scandic Continental på Vasagatan 22 i Stockholm. Capital är en terrass och takbar med spektakulär utsikt över Riddarfjärden. Finalen är öppen för alla att komma och titta på. Samtliga bartenders finaldrinkar kommer att serveras i baren. Läs mer om tävlingen och eventet på drinkgeneratorn.se.
För mer information, vänligen kontakta:
Marilyn Roseneld, Communications Advisor, Shomei
marilyn.r@shomei.se, 079 313 20 73
Rose-Marie Hertzman, Presschef, Spendrups
rose-marie.hertzman@spendrups.se, 070 895 25 67
Nyckelord
Kontakter
Rose-Marie HertzmanPresschef, Spendrups
Tel:0708 95 25 67rose-marie.hertzman@spendrups.seBilder
Dokument
Länkar
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups uppmärksammar Julmustens dag i Ludvika20.11.2025 14:05:00 CET | Pressmeddelande
Inför Julmustens dag 24 november visar en färsk Novusundersökning att julmusten är den alkoholfria dryck som svenskarna mest förknippar med julen. Hela 89 procent nämner julmust – långt före glögg, öl och andra alternativ. På Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras varje år cirka 6 miljoner liter av den unika drycken.
Krušovice presenterar Krušo Combo – en hyllning till tjeckiskt hantverk, smak och kvalitet18.11.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det tjeckiska ölmärket Krušovice lanserar konceptet “Krušo Combo” – en hyllning till över 400 år av bryggarhantverk och tidlös smak. Sedan 1581 har Krušovice stått för kvalitet och tradition, och med Krušo Combo möter ölet nu matens värld i inspirerande kombinationer som lyfter både dryck och rätt.
Magic Rock Saucery 3,9% 33 cl burk återkallas22.10.2025 16:14:36 CEST | Pressmeddelande
Spendrups återkallar Magic Rock Saucery 3,9 % burk 33 cl. Vi har fått in reklamationer på överjästa burkar vilket kan orsaka explosion och därmed skada. Vi återkallar därför produkten. Produkten har levererats till Systembolag över hela landet. Konsumenter som har köpt Magic Rock Saucery 3,9 % 33 cl burk ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Konsumenter uppmanas att hantera produkten med försiktighet. Vi tar händelsen på största allvar och har i dialog med tillverkaren inlett en utredning för att vidta åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
Ta del av Spendrups breda vintersortiment med både älskade klassiker och spännande nyheter21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner. För många svenskar är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både älskade klassiker som Mariestads Julebrygd och spännande nyheter som till exempel Mariestads Vinterale – perfekt till vinterns alla högtider.
Heineken® går samman med Joe Jonas och globala influencers för att motverka digital överbelastning och få socialt umgänge “off socials”2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Initiativet grundar sig i en ny rapport som visar hur den ökande digitala belastningen påverkar människor världen över. Mer tid framför skärmen gör att de sociala batterierna töms och leder till att vi umgås mindre i verkligheten, och alltmer sällan bokar in att träffas IRL.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

