Daisy Grace och Specsavers lanserar ny kollektion inspirerad av 70- och 80-talet

Inspiration
Visionen att skapa mode och skönhet för varje kvinna – oavsett storlek, ålder eller utseende – la grunden för varumärket som startades 2016 av systrarna och entreprenörerna Hannah Widell och Amanda Schulman. Namnet Daisy Grace kom från deras egna alter egon: Den eleganta och sofistikerade Grace samt den coola och rockiga Daisy. Genom Daisy Grace vill systrarna skapa ett varumärke som erbjuder livfullt mode och kvinnliga, stilfulla plagg att bära varje dag, speciellt designade för den hårt arbetande kvinnan som behöver extra glamour i vardagen. Glasögonkollektionen följer samma motto med färgstarka och djärva bågar som, i sann Daisy Grace-anda, är lätta att bära.
Då båda systrarna bär glasögon visste de precis hur de ville designa sin kollektion för Specsavers.
”Glasögon är intimt och personligt. En sköld mellan den inre världen och verkligheten. Med bågar kan vi vara de vi vill och därför behöver vi många olika par; glasögonen behöver matcha känslan för dagen. Känner jag mig social, glamorös eller extra modig idag? Vi har valt att ge alla bågar namn efter modiga och inspirerande kvinnor i vår närhet som betyder mycket för oss. I bågarna projiceras olika karaktärer som influerar oss i våra dagliga liv”, berättar Hannah och Amanda.
Kollektionen
Kollektionen innehåller överdimensionerade, mjuka, fyrkantiga bågar med inspiration från 70- och tidigt 80-tal. Bågarna finns i flera olika färger – mjukt guldigt, höstig bordeaux, gråa toner, vågat svart och djup marinblå.
Några av våra favoriter
AMELIA – Hannahs och Amandas yngre syster
Amelia är kreativ, beslutsam och har en elegant stil. Bågen är en modern tappning av den klassiska 60-talsbågen Clubmaster. Den runda guldkanten i kombination med svart acetat och guldbeslag, ger en elegant exklusiv look. Funkar lika bra på jobbet som en kväll ute.
FRANCES – Amandas dotter
Denna guldbåge har en mjukt vinklad form och diskreta detaljer, för en sofistikerad och feminin stil.
TOVE – Hannahs svägerska
Tove, Hannahs svägerska, är härlig, omtänksam och alltid snyggt klädd. Glasögonen Tove kommer i två olika färger. Gråsvart kamouflagefärgade eller djupt vinröda. Tove har en mjukt fyrkantig form, med en nersänkt bro, som skapar en bågformad effekt.
WILMA – Hannahs dotter
Wilma är Hannahs dotter. Fri och karismatisk, med en livlig personlighet, sprider hon glädje omkring sig. Glasögonen är grå i två toner, med acetat i maskulin färg och markerade feminina detaljer.
Samarbete
Irene Hernberg, PR-chef Sverige, Specsavers:
“Vi är glada och exalterade över vårt samarbete med de framgångsrika och dynamiska systrarna Hannah och Amanda. Vi gillar den personliga aspekten av deras design och budskapet de vill lyfta matchar Specsavers väl. Vi hoppas att vi både kan överraska och hjälpa våra kunder att hitta den perfekta bågen ur Daisy Graces kollektion”
Den exklusiva kollektionen Daisy Grace x Specsavers kommer finnas i sortiment i fem länder – Sverige, Norge, Danmark, Finland och Holland.
Priser: Från 1395:-
Nyckelord
Kontakter
Irene Hernberg PR-Chef Sverige
Mobil: +358 40 6625866
irene.hernberg@specsavers.com
Bilder
Länkar
Om
Välkommen till Specsavers
Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka 40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade sig i Sverige 2004 och har idag 121 butiker över hela landet.
Följ Specsavers Sweden AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Specsavers Sweden AB
Försämrat mörkerseende - var fjärde 50-plussare undviker att köra bil i mörker1.12.2025 08:43:26 CET | Pressmeddelande
Fler än hälften av alla svenskar över 50 år upplever försämrat mörkerseende, och mer än var fjärde undviker att köra bil i mörker på grund av synproblem. Samtidigt känner hela 66 procent inte till att det finns effektiv hjälp att få. Det visar en ny YouGov-undersökning gjord på uppdrag av optikkedjan Specsavers
Specsavers rankad som en av världens bästa arbetsplatser14.11.2025 12:49:44 CET | Pressmeddelande
Optikkedjan Specsavers finns återigen med på den globala listan World’s Best Workplaces™, som rankar de företag i världen där medarbetarna trivs allra bäst. I årets ranking placerar sig Specsavers på 12:e plats på Topp 25-listan – baserat på över nio miljoner enkätsvar från 25 miljoner medarbetare världen över.
Nära 1 400 fick hjälp – Specsavers genomförde Ge Syn i Tanzania29.10.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Närmare 1 400 personer i Tanzania har i höst fått glasögon och solglasögon tack vare Specsavers projekt Ge Syn. Under fem dagar genomfördes syntester i ett så kallat Eye Camp, där totalt 2 700 glasögon och solglasögon delades ut.
Färgade halloweenlinser kan orsaka ögonskador23.10.2025 08:30:58 CEST | Pressmeddelande
Färgade partylinser har blivit ett populärt inslag i utklädnader när vi firar halloween – men baksidan av trenden är risken för allvarliga ögoninfektioner. Den goda nyheten: med några enkla åtgärder kan du behålla både halloweenlooken och friska ögon.
World Sight Day påminner om ögonhälsans betydelse7.10.2025 11:12:49 CEST | Pressmeddelande
Den 9 oktober infaller World Sight Day, en global dag för ögonhälsa. Forskning visar att mer än hälften av alla 70-åringar med glaukom i Sverige inte har fått diagnosen – trots att tidiga synfältsförluster är ett av de första tecknen på sjukdomen. – Att satsa på ögonhälsa är en jämlikhetsfråga – alla ska ha möjlighet att bevara sin syn, säger Niklas Mattsson, ordförande i Synskadades Riksförbund.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

