
Så viktigt är valet av flygbolag för de svenska resenärerna

- Många resenärer är mycket prismedvetna när de letar flygbiljetter utomlands, men likväl är det många som väljer bort flygbolag som de inte känner förtroende för. I en starkt konkurrensutsatt bransch är kundernas bild av varumärket viktigt, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.
Sverige är en intressant marknad för många internationella flygbolag. Befintliga bolag lanserar nya flyglinjer, och flera nya aktörer tittar på lansering av nya linjer främst med Arlanda i Stockholm och Kastrup i Köpenhamn som bas. Konkurrensen är stenhård – låga priser lockar många resenärer, men flygbolagets varumärke och det förtroende som varumärket har hos de svenska resenärerna är av stor vikt.
12 procent av de svenska resenärerna tycker att valet av flygbolag när de ska flyga på en semesterresa utomlands är mycket viktigt, och väljer aktivt bort flygbolag som de antingen själva har haft sämre erfarenheter av tidigare eller inte har hört eller läst goda recensioner om. Ytterligare drygt 4 av 10 resenärer (43 procent) uppger att flygbolagsvalet är ganska viktigt, och söker sig aktivt till flygbolag som de har förtroende för.
- Det är inte bara bra eller dåliga recensioner som påverkar resenärerna, att de över huvud taget känner till flygbolaget ifråga spelar stor roll. Detta gör att många för svenskar mindre kända flygbolag, exempelvis från Mellanöstern, har en längre uppförsbacke att klara av för att nå de svenska resenärerna, säger Katarina Daniels.
Åsikten kring vilken betydelse valet av flygbolag har för en semesterresa är relativt lika för samtliga svenska resenärer, oavsett var i landet boendeorten är. Däremot anser kvinnor i större utsträckning än män att flygbolaget är viktigt. 59 procent av kvinnorna anser att valet av flygbolag är ganska eller mycket viktigt, jämfört med 51 procent av männen.
Hur viktigt är valet av flygbolag för dig när du ska flyga på utlandssemester?
- Mycket viktigt, 12 procent
- Ganska viktigt, 43 procent
- Ganska oviktigt, 31 procent
- Mycket oviktigt, 8 procent
- Tveksam, vet ej, 7 procent
Källa: Tickets Sifoundersökning. Totalt tillfrågades 1 000 respondenter i åldern 18-79 år, boende över hela landet (riksrepresentativt urval).
För mer information kontakta:
Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32
Kontakter
Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig
Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke.
Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.
Bilder
Dokument
Om
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Här firar svenskarna nyår utomlands27.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Det är tydligt att svenskarna söker både storstadsupplevelser och sol inför årets nyårsfirande. Bokningsstatistik från resebyrån Ticket visar en ökad efterfrågan på både populära storstäder och solsäkra resmål. De tre mest bokade nyårsdestinationerna är Gran Canaria, Amsterdam och Paris.
Så reste vi 2024 – Spanien dominerade, men storstäder lockade också19.12.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Tickets bokningsstatistik visar att Spanien fortsatte att vara svenskarnas favoritresmål under 2024, men intresset för europeiska storstäder var även högt. Bokningsstatistiken för 2024 visar en tydlig trend där både klassiska solresmål och spännande storstäder stod i centrum när svenskarna planerade sina resor.
Fler svenskar firar jul utomlands17.12.2024 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Tickets bokningsstatistik visar att fler svenskar väljer att lämna Sverige bakom sig för att fira jul utomlands i år. Den populäraste juldestinationen är Spanien med Gran Canaria, Malaga och Teneriffa som självklara favoriter.
Högt intresse för vinterresor – Dubai och Hurghada nya favoriter10.12.2024 10:42:27 CET | Pressmeddelande
Vinterresor fortsätter att locka svenskarna med Spanien och Thailand som oförändrade favoriter. Samtidigt visar resebyrån Tickets bokningsstatistik att intresset för Dubai och Hurghada har ökat, trots oroligheterna i regionen. Kap Verde utmärker sig också som ett resmål att hålla ögonen på, med en imponerande bokningsökning på nära 200 procent.
Resebokningarna sköt i höjden under Black Week4.12.2024 13:15:00 CET | Pressmeddelande
Black Week lockade reslystna svenskar och resulterade i en bokningsboom, enligt färsk statistik från resebyrån Ticket. Kombinationen av räntesänkningar, snöoväder och mängder av rabatter och erbjudaden från resebolagen verkar ha drivit många svenskar till att boka sina resor under kampanjveckan och bokningarna ökade med 20 procent.

Ticket