Framtidens arbetsmarknad kräver fokus på social kompetens i skolan

Jan Hylén har arbetat med skolans digitalisering i snart 25 år, bland annat som forskningschef vid Skolverket och som egen konsult. I sitt arbete har han sett utvecklingen i skolan ”lite utifrån”, som han själv säger. Hans intresse för skolan ligger i systemperspektivet och framförallt i framtidsfrågor.
– Skolan står vid en korsväg mellan att förvalta ett kunskapsarv och att förbereda för framtiden. Men framtidsfrågorna finns nästan inte alls i den politiska debatten. Viktiga frågor, som hur skolan förbereder eleverna för framtidens arbetsmarknad, kommer i bakgrunden när politikerna bara pratar om mobiltelefoner och stök på lektionerna.
I Framtidens arbetsmarknad – framtidens skola har Jan Hylén samlat sina egna och andras spaningar om framtidens arbetsliv och vilka konsekvenser det får för skolan.
– Mycket av rutinmässiga jobb kommer att automatiseras. Inom industrin, men också i servicesektorn och inom administration. Det innebär att kompetenser som inte kan automatiseras blir allt viktigare, som problemlösning, samarbete och kulturell kompetens. Därför måste skolan satsa mer på så kallat socialt och emotionellt lärande.
Läroplanen lyfter många av dessa kompetenser, men det speglas inte tillräckligt väl i undervisning och nationella prov, menar Jan Hylén. Det är här digitaliseringen kommer in. Forskning visar att just socialt och emotionellt lärande blir effektivare med digitala plattformar. Till exempel i grupparbete där man enkelt kan logga vem som gjort vad och kombinera samarbete och individuell bedömning. Det kräver i sin tur mer fokus på vad som kan uppnås med digitala resurser och mindre fokus på själva knapptryckningen.
– Vi måste lyfta frågorna om framtiden, annars riskerar skolan att bli alltmer irrelevant. Dessutom är det viktigt för jämlikheten i skolan, för att inte bara ge fördel till ungdomar som har resursstarka föräldrar som kan hjälpa till att navigera i det nya landskapet. Jag har inget färdigt recept, men jag hoppas att min bok ska väcka debatten.
Nyckelord
Kontakter
Lisbeth LinderFörlagskoordinator Skola och lärarutbildning
För recensionsex kontakta mig
Susanne LundholmFörläggare pedagogik och skolledning
Tel:046-312121susanne.lundholm@studentlitteratur.seBilder
Länkar
Om
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 152 anställda.
Följ Studentlitteratur AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB
Studentlitteratur förvärvar Tefy Läromedel – fysik och kemi för årskurs 7–915.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Studentlitteratur har tecknat avtal om att förvärva Tefy Läromedels utgivning inom fysik och kemi för årskurs 7–9.
Studentlitteratur och Binogi utökar samarbetet för ett likvärdigt lärande i naturvetenskap24.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Med ett likvärdigt och inkluderande lärande som ledstjärna fortsätter Studentlitteratur och Binogi sitt samarbete för att stödja lärare och elever. I samband med att Studentlitteraturs läromedel Helios NO nu släpps för årskurs 5 blir ännu fler handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi tillgängliga via lärarhandledningen.
Ny komplett lärobok om vindkraft27.1.2025 10:44:50 CET | Pressmeddelande
Vindkraften har en central roll i energiomställningen och står i dag för en betydande del av den globala elproduktionen. Nu kommer en heltäckande lärobok om vindkraftens historia, teknik, miljöpåverkan och samhällsaspekter.
"Customer Experience Management på svenska" är Årets Marknadsföringsbok 202428.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Sveriges Marknadsförbund har utsett Customer Experience Management på svenska av Helén Rigamonti till Årets Marknadsföringsbok 2024.
Lättlästdagen i Lund – en heldag om språk och läsning14.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Fredagen den 22 november arrangeras Lättlästdagen på Kulturen i Lund – en inspirerande och lärorik heldag om språk, läsning och begriplighet med lättläst som utgångspunkt. Arrangörer är Språktidningen och Nypon och Vilja förlag i samarbete med MTM.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

