Bartendern Aron Larsson Firouzbakhsh och hemmamixaren Örjan Westerlund vann tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic 2019

Finalisterna i Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic antog utmaningen att låta både nya och traditionella smaker gifta sig i en innovativ GT, med recept som trots stort mått av kreativ höjd fortfarande skulle vara trogna originalet. Tävlingen, vars femte upplaga avgjordes idag, genomförs i syfte att hylla såväl skickliga bartenders som entusiastiska hemmamixare.
Årets finalister imponerade stort på juryn med läskande smaker och frestande garnityr. Allra bäst gick det för bartendern Aron Larsson Firouzbakhsh som kammade hem vinsten i bartenderkategorin med sin ”Pink on Pink”, och hemmamixaren Örjan Westerlund som segrade i kategorin hemmamixare med sin GT-version ”Last night in Sweden”.
- Att jag vann känns överväldigande, men såklart väldigt kul! Jag brukar alltid komma tvåa men idag var det min tur, säger Aron Larsson Firouzbakhsh, vinnare i Sveriges Bästa Gin & Tonic för professionella bartenders 2019.
- Det var verkligen oväntat, roligt att juryn var djärv och valde mitt bidrag som gick utanför boxen, toppad med IPA. Jag är också glad över att vinsten kom så lägligt, jag har ju just skrivit klart min bok om gin, säger Örjan Westerlund, vinnare i Sveriges Bästa Gin & Tonic för hemmamixare 2019.
Juryn bestod av mixologen och Schweppesambassadören Douglas Anasagasti, Omakas bryggmästare Hedda Spendrup och Nöjesguidens chefredaktör Pelle Tamleht. Konferencier för tävlingen var Jakob Sundin, medgrundare till den prestigefulla utmärkelsen Bartenders’ Choice Awards som årligen prisar exceptionella prestationer inom den nordiska drinkindustrin.
Så här löd juryns vinnarmotiveringar:
Juryn om bartendern Aron Larsson Firouzbakhshs bidrag ”Pink on Pink”:
”Vinnarens GT bjöd oss i juryn på elegans, både tekniskt och smakmässigt. Hantverket i drinken, den perfekta balansen mellan sälta och sötma gjorde denna GT till en omedelbar favorit. Känslan som hänger kvar när glaset är urdrucket och endast den fina eftersmaken hänger kvar är att vi i juryn har att göra med en riktig succé.”
Juryn om hemmamixaren Örjan Westerlunds bidrag ”Last night in Sweden”:
”Vinnarens GT lyckas med det omöjliga, att vara lika delar uppenbar som utmanande. Att kombinera något som på förhand kan ses som omaka ingredienser var ett modigt drag som resulterade i en smakmässig fullträff. Denna GT lyckas på ett kaxigt sätt flirta med de klassiska GT smakerna, men får med hjälp av ett överraskningsmoment till en riktigt cool twist.”
Här är tipsen från Aron Larsson Firouzbakhsh på hur du blandar en oemotståndlig GT:
1. Googla din gin innan du sätter igång med din GT.
Det tar mindre än en minut och det som du söker efter är ginens produktsida. Väl där håller du utkik efter är ginens smaker, som brukar kallas för ”botanicals”.
2. Matcha din gin med rätt tonic och smak.
Idag finns flertalet spännande smaker på tonics, inte bara på barerna utan även i din mataffär. Utefter vilka ”botanicals” din gin visade sig ha, är det nu dags för dig att hitta en tonic som kan följa upp dessa. Om det är så att just din gins ”botanicals” inte finns i en anpassad tonicsmak, så tänk istället färgkombinationer. Ja, det är faktiskt så att ingredienser med liknande färger oftast brukar passa bra ihop!
3. Använd mycket is.
Is kyler is. Har du en iskub så smälter den garanterat snabbare än 15 stycken isbitar. Fyll därför hela glaset med is. Bonuspoäng till dig som fryser egen is i större format då den smälter långsammare och gör din GT mindre utspädd.
Här är de vinnande recepten i Sveriges bästa Gin & Tonic 2019!
Bartendern Aron Larsson Firouzbakhshs GT ”Pink on Pink”
Ingredienser:
5 ml picklad rabarberlag
50 ml Stockholms Bränneri Pink Gin
Toppa med Schweppes Premium Mixers Tonic & Pink Pepper
Garnera med picklad rabarber
Fläderspray
Glas: Klotglas med fot
Recept: Picklad rabarber och rabarberlag
1 dl ättiksprit (12%)
2 dl strösocker
3 dl vatten
Rabarber
Gör en klassisk 1-2-3 lag. Koka upp ättika, vatten och socker. Rör tills sockret löser sig. Häll lagen över din rabarber. Låt kallna.
Recept: Fläderspray
En knippe färsk fläder
Vodka
Placera flädern i vodkan. Låt kallinfusera i två dygn.
Tillredning:
Täck insidan av glaset med en lång bit picklad rabarber. Addera sedan isen och den picklade rabarberlagen. Häll i Stockholm Bränneri Pink Gin och toppa med Schweppes Premium Mixers Tonic & Pink Pepper. Spraya med fläderspray.
Hemmamixaren Örjan Westerlunds GT ”Last night in Sweden”
Ingredienser:
Grovt krossad is
5 cl Hernö Gin
2 cl mango & passionsfruktpuré
Schweppes Premium Mixers Tonic & Hibiscus
4 cl A Ship full of IPA
1 kvist rosmarin
1 kvist citronmeliss
Glas: Highballglas
Recept: Mango- och passionsfruktspuré
Mango
Passionsfrukt
Flädersaft
Limejuice
Ta lika delar av samtliga ingredienser och mixa ihop dessa till en slät puré.
Tillredning:
Ta rikligt med grovt krossad is i glaset. Fyll på med gin, mango & passionsfruktspuré och häll i Schweppes Premium Mixers Tonic & Hibiscus. Toppa med IPA:n och garnera med rosmarin och citronmeliss.
Mer inspiration och tips hittar du på drinkgeneratorn.se där 100-tals drinkrecept för alla tänkbara tillfällen finns samlade.
För mer information, vänligen kontakta:
Marilyn Roseneld, Communications Advisor, Shomei
marilyn.r@shomei.se, 079 313 20 73
Rose-Marie Hertzman, Presschef, Spendrups
rose-marie.hertzman@spendrups.se, 070 895 25 67
Nyckelord
Bilder
Länkar
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups uppmärksammar Julmustens dag i Ludvika20.11.2025 14:05:00 CET | Pressmeddelande
Inför Julmustens dag 24 november visar en färsk Novusundersökning att julmusten är den alkoholfria dryck som svenskarna mest förknippar med julen. Hela 89 procent nämner julmust – långt före glögg, öl och andra alternativ. På Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras varje år cirka 6 miljoner liter av den unika drycken.
Krušovice presenterar Krušo Combo – en hyllning till tjeckiskt hantverk, smak och kvalitet18.11.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det tjeckiska ölmärket Krušovice lanserar konceptet “Krušo Combo” – en hyllning till över 400 år av bryggarhantverk och tidlös smak. Sedan 1581 har Krušovice stått för kvalitet och tradition, och med Krušo Combo möter ölet nu matens värld i inspirerande kombinationer som lyfter både dryck och rätt.
Magic Rock Saucery 3,9% 33 cl burk återkallas22.10.2025 16:14:36 CEST | Pressmeddelande
Spendrups återkallar Magic Rock Saucery 3,9 % burk 33 cl. Vi har fått in reklamationer på överjästa burkar vilket kan orsaka explosion och därmed skada. Vi återkallar därför produkten. Produkten har levererats till Systembolag över hela landet. Konsumenter som har köpt Magic Rock Saucery 3,9 % 33 cl burk ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Konsumenter uppmanas att hantera produkten med försiktighet. Vi tar händelsen på största allvar och har i dialog med tillverkaren inlett en utredning för att vidta åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
Ta del av Spendrups breda vintersortiment med både älskade klassiker och spännande nyheter21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner. För många svenskar är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både älskade klassiker som Mariestads Julebrygd och spännande nyheter som till exempel Mariestads Vinterale – perfekt till vinterns alla högtider.
Heineken® går samman med Joe Jonas och globala influencers för att motverka digital överbelastning och få socialt umgänge “off socials”2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Initiativet grundar sig i en ny rapport som visar hur den ökande digitala belastningen påverkar människor världen över. Mer tid framför skärmen gör att de sociala batterierna töms och leder till att vi umgås mindre i verkligheten, och alltmer sällan bokar in att träffas IRL.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum





