Skolverket kräver tillbaka 1,1 miljoner efter kontroll av Al-Azhar
– Vi har valt att fokusera på de bidrag där pengarna ska gå till enskilda lärare, det vill säga Lärarlönelyftet, Karriärtjänster och Lärarlyftet. Vi har gått tillbaka ända till 2015 i våra kontroller. De tre skolhuvudmännen har inte kunnat visa att de har använt bidragen enligt gällande regler och därför kräver vi tillbaka pengar, säger Andreas Spång, chef för statsbidrag på Skolverket.
Allvarliga anmärkningar
Båda stiftelserna och aktiebolaget har tillstånd från Skolinspektion att bedriva fristående skola och har tagit emot statsbidrag från Skolverket. Under perioden 2015 - 2018 har de tagit emot 14 olika statsbidrag, totalt cirka 14 miljoner kronor.
Skälet till den fördjupade kontrollen är uppgifter om ekonomisk misskötsamhet. Översynen inleddes efter uppgifter i media och information från Skolinspektionen som visar att revisorerna har haft allvarliga anmärkningar. Vid en fördjupad kontroll kan Skolverket granska samtliga bidrag som skolhuvudmännen har tagit del av.
Bristande dokumentation
De lärare som får del av bidraget i Lärarlönelyftet och Karriärtjänster ska få en viss summa pengar per månad. För Lärarlyftet gäller att läraren har genomfört en utbildning och fått godkänt resultat. Skolverket har i sina kontroller begärt in underlag som ska säkerställa att huvudmännen använt pengarna under perioden 2015 till 2018 i enlighet med den reglering som finns.
– Vi har inte fått in underlag som visar att huvudmännen har använt de tre bidragen som vi kontrollerat på rätt sätt för samtliga lärare. Vi kan konstatera att det finns brister i den interna dokumentationen hos huvudmännen. Totalt omfattar kontrollerna 10 av de 14 miljoner kronor som betalts ut i statsbidrag, säger Andreas Spång.
Skolverket kontrollerar fortlöpande
Skolverket har regeringens uppdrag att administrera statliga stöd och bidrag enligt särskilda föreskrifter och beslut. Det är viktigt att säkerställa att statsbidragen används enligt syfte och uppställda villkor. Det sker genom olika kontroller både vid ansökan och genom att huvudmännen i efterhand får redovisa hur bidraget använts. Skolverket har mandat att ta in information för att säkerställa att huvudmannen använder bidrag på rätt sätt enligt de villkor som finns i en förordning eller annat beslut.
Kontaktuppgifter
För frågor till Andreas Spång, chef för statsbidragsenheten, kontakta Skolverkets presstjänst: 08-527 333 00 eller presstjanst@skolverket.se
Nyckelord
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
