WSP

Mikromobilitet: Datadelning och maxtak rimliga krav för en bättre stadsmiljö

Dela
Fenomenet med delade transporttjänster har snabbt exploderat i flertalet svenska städer men i andra länder som kommit lite längre finns lärdomar att dra. WSP har studerat ett antal världsstäder där datadelning, maxtak och striktare reglering lett till bättre förutsättningar.

WSP har studerat delningstjänster i sju världsstäder. Nedskräpning, bristande säkerhet och otillräcklig integrering med övrig kollektivtrafik är utmaningar som återfinns i alla de studerade städerna, men lösningarna ser olika ut.

– Städer som haft regleringar på plats innan operatörerna släpps på har också haft det mest välfungerade utfallet. Det handlar till exempel om att kräva att operatören delar med sig av sin data så att staden kan bygga parkeringsplatser på rätt plats, arbeta med så kallad geofencing på känsliga stråk eller att utkräva mer transparens när det gäller hållbarhet och fordonens livscykel. Här har vi i Sverige haft en utmaning då elsparkcykel definieras och har samma regler som en egenägd cykel. Lagstiftningen har helt enkelt inte hunnit med, säger Hamza Harrami, rådgivare på WSP.

Ett exempel som studerats är Singapore där elsparkcyklar och delad mobilitet funnits i flera år. Nyckeln har varit att ha regleringar på plats tidigt och att släppa på fler fordon allt eftersom. I Singapore har det även tagits fram policys som reglerar flottan hos operatörerna. Ett motkrav för att verka i staden har varit att dela med sig av resedata. Samtidigt finns exemplet London där man har totalförbud till dess att det finns fungerande regleringar eller Toronto där staden har eget monopol på delningstjänsterna.

– Ett förbud är effektivt för att råda bot på problemen men för en stad som vill attrahera innovativt humankapital och skapa grogrund för nya idéer är det ingen framkomlig väg. Däremot finns det sätt att skapa en positiv upplevelse för staden genom att ha tydliga regler från början, och se till att det blir konsekvenser när operatörer och användare bryter mot dessa. En tät dialog mellan stad och operatörer är en förutsättning när omständigheterna förändrats så snabbt som de har gjort, menar Hamza.

I en rapport nyligen konstaterade WSP att delade mobilitetstjänster (elsparkcyklar, bilpool, taxiliknande tjänster, cykeldelning) står för 0,07 procent av det totala transportarbetet och utsikterna för 2030 är att tjänsterna kommer öka till 0,1 procent. Den genomsnittliga resan med elsparkcykel är 1,7 km. I centrala delar av staden ersätter den främst gångtrafik så effekterna på både hälsa och luftkvalitet är begränsade.

–Sättet som vi transporterar oss korta sträckor har snabbt förändrats på vissa platser och för vissa grupper. Vi kommer troligen även se en ökning av exempelvis egenägda elsparkcyklar som en sidoeffekt av hyrmarknadens expansion. Men för att vi ska kunna nyttja den fulla potentialen i den nya tekniken behöver vi se till att den integreras i högre grad med befintlig kollektivtrafik, till exempel genom parkeringsplatser och biljettsystem. Med vår kunskap och våra verktyg inom samhällsutveckling ser vi stora möjligheter att utveckla framtidens mobilitet tillsammans med städerna, säger Hamza.

Några höjdpunkter från WSPs studie ”Going Small”

  • Stadsplanerare behöver börja anpassa planer och förhållningssätt för ”last-mile”-transporteri delad form
  • Regleringar och definitioner för beteende och säkerhet behöver sättas – ju tidigare desto bättre
  • Överväga om modellen ”ju snabbare resa desto billigare resa” är rätt i förhållande till säkerhetsaspekten
  • Reducera hastigheten på känsliga gångstråk med hjälp av data-analys och GPS-funktioner– (geofencing)
  • Se över jämlikhetsaspekten när det gäller vilka som har möjlighet att nyttja tjänsterna geografiskt och inkomstmässigt.
  • Öka transparensen gällande livscykel och hållbarhet, till exempel genom ett hållbarhetsindex
  • Sätt ett kapacitetstak för antal delade fordon/operatör i staden för att utvärdera och säkerställa ansvarstagande. Avgränsa antalet operatörer.
  • Nyttja resdata för att utvärdera synergier mellan mikromobilitetstjänsterna med befintlig kollektivtrafik och samspel med annan transportinfrastruktur så som cykelbanor.

Rapporten där WSP studerat sju världsstäder ”Going Small” släpps i sin helhet i nästa vecka på wsp.com.

Rapporten som beskriver utvecklingen i Sverige ”Delad mobilitet idag och i framtiden” hittar du här

För mer information, vänligen kontakta:
Hamza Harrami
hamza.harrami@wsp.com
010-722 93 16

Kontakter

Bilder

Om

WSP
WSP
Arenavägen 7
12188 Johanneshov

010-7225000http://www.wsp.com

WSP är en av världens ledande teknikkonsulter. Med en enastående bredd av ingenjörer, rådgivare och forskare förenas våra globala talanger för att utveckla lokala lösningar.

WSP är verksamma i över 50 länder och har cirka 73 000 medarbetare, eller som vi säger Visionärer. På WSP i Sverige jobbar cirka 3800 konsulter med att leverera innovativa och hållbara projekt inom strategisk rådgivning, transport, infrastruktur, byggnation, miljö, vatten, projektledning och energi.

 

Följ WSP

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från WSP

Tillståndsprövning för sprängmedelsfabrik i Nora – WSP:s arbete med miljö och infrastruktur i fokus17.12.2025 16:23:44 CET | Pressmeddelande

Mark- och miljödomstolen har idag beviljat Sweden Ballistics (SWEBAL) tillstånd att bygga en ny sprängmedelsfabrik utanför Nora i Örebro län. Beslutet bygger på omfattande underlag där WSP har haft en central roll genom att ta fram miljökonsekvensbeskrivningen (MKB), tekniska analyser och utredningar kring trafik, vägjusteringar, VA‑ledningar och geoteknik.

Ny mobilitetsstudie från WSP: Ekonomiska styrmedel gynnar elbilen – kollektivtrafiken halkar efter16.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Årets mobilitetsstudie från WSP, Ett rättvist transportsystem, visar att omställningen mot ett hållbart transportsystem inte sker jämlikt. Elbilsägare kör i genomsnitt längre sträckor och gör fler resor än fossilbilister, vilket riskerar att öka trängseln i trafiken. Samtidigt gynnar ekonomiska styrmedel elbilen kraftigt – förmånerna kan uppgå till 114 000 kronor per år – medan kollektivtrafiken möter höjda biljettpriser och minskat resande.

WSP dubbel finalist i Sweden Green Building Awards28.11.2025 09:03:38 CET | Pressmeddelande

WSP Sverige var en av fyra finalister i kategorin Årets medlem vid Sweden Green Building Awards – tillsammans med Svenska Bostäder, Atrium Ljungberg och Saint-Gobain Ecophon. Kategorin lyfter organisationer som genom innovation, ansvar och metodiskt hållbarhetsarbete driver sektorn framåt. Vi gratulerar Atrium Ljungberg till vinsten och är stolta över att vårt arbete har uppmärksammats av juryn

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye