Lärare uppskattar nationella prov
– Det är glädjande att det stora flertalet av de svarande lärarna uppskattar de nationella proven. Ibland målas det upp en bild i debatten om att lärarna inte alls gillar proven. Dessa enkätsvar visar att många lärare ser proven som viktiga redskap i sitt arbete, säger Anders Boman, chef på enheten för nationella prov.
Provet som helhet är bra
Bland lärarna i årskurs 3 och 6 instämmer mer än nio av tio i påståendet att proven som helhet är bra. Detta gäller såväl proven i engelska som i matematik och svenska/svenska som andraspråk. Även bland lärarna i årskurs 9 är proven uppskattade av en stor majoritet av de lärare som tagit ställning till påståendet.
– De svarande lärarna i såväl de lägre som de högre årskurserna är nöjda med våra prov. Utifrån svaren i lärarenkäterna analyserar vi löpande hur proven kan bli ännu bättre, säger Anders Boman.
Viktigt för lärarens bedömning
Drygt 90 procent av de svarande lärarna instämmer i påståendet att provet som helhet är ett stöd för betygssättningen eller bedömningen i årskurs 3 och 6. I årskurs 9 är andelen något lägre och varierar mellan prov i olika ämnen. Nästan alla lärare svarar att de i hög eller ganska hög grad väger in elevernas provresultat i betygssättningen.
Ger en bra bild av elevens prestation
De nationella proven är ett viktigt bedömningsunderlag för lärarna. Nästan alla svarande lärare anser att elevernas resultat på proven överensstämmer med elevernas övriga prestationer under året. Andelen varierar dock mellan olika ämnen.
Proven speglar den undervisning som eleverna möter
De nationella proven är konstruerade utifrån ämnets kursplan. Proven är relativt omfattande och ger ett brett bedömningsunderlag. Det är dock inte möjligt för varje enskilt nationellt prov att pröva alla delar i en kursplan, eftersom proven då skulle bli alltför omfattande. Men i enkäten svarar lärarna att proven matchar den undervisning som eleverna mött. Nästan alla svarar att proven prövar i hög eller i ganska hög grad den undervisning som lärarna genomfört.
Om rapporten
Rapporten bygger på 13 210 enkätsvar från lärare som genomförde nationella prov under läsåren 2017/2018 och 2016/2017 i grundskolan eller motsvarande skolformer. Svaren utgår från den enkät som årligen tas fram för varje prov av de universitet som på uppdrag av Skolverket, utvecklar och konstruerar de nationella proven.
För frågor kontakta
Anders Boman, chef på enheten för nationella prov, 08-527 331 29
Nyckelord
Dokument
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
