Porsche firar 10-årsjubileum för Panamera med specialmodell

Porsche firar 10-årsjubileum för Panamera med en specialmodell. Nya Panamera 10 Years Edition har en särskilt omfattande standardutrustning och har ett antal unika utrustningsdetaljer.
Till exempel är de nya 21-tumsfälgarna i Panamera Sport Design lackerade i White Gold Metallic exklusiva för specialmodellen, likaså “Panamera 10”-logotypen på framdörrarna, även dessa i White Gold Metallic. ”10 Years”-logotypen återfinns också inuti bilen på panelen framför passageraren och på dörrtrösklarna. Inredningen i delläder med dekorativa sömmar i White Gold ger ett högkvalitativt intryck. Det nya specialutförandet är tillgängligt för Panamera 4 och Panamera 4 E-Hybrid och för Sport Turismo-modellerna utrustade med samma motorer.
Många tillval nu som standard
Panamera 10 Years Edition-modellerna är från fabrik utrustade med en rad detaljer för extra komfort och säkerhet, till exempel är LED matrix-strålkastare inklusive PDLS Plus, Lane Change Assist, Lane Keeping Assist inklusive trafikmärkesavläsning och Park Assist inklusive backkamera en del av den utökade standardutrustningen. Det är också panoramataket, tonade rutor och de eluppvärmda 14-vägs komfortstolarna med Porsche-logotyp på nackstöden, liksom dörrar med Soft Close-funktion, digitalradio och BOSE® Surround Sound-system.
Med trekammars adaptiv luftfjädring, inklusive Porsche Active Suspension Management (PASM) och Power Steering Plus, är Panamera 10–modellernaockså perfekt utrustade för att leverera utmärkta köregenskaper. Hybridmodellerna av Panamera 10 Years Edition kommer med en fordonsmonterad laddare på 7,2 kW istället för den vanliga laddaren på 3,6 kW.
Panamera 4 10 Years Edition med 2,9-liters biturbomotor och 243 kW
(330 hk) kan beställas redan nu och kostar från 1 055 000 kronor. Sport Turismo med samma motor finns från 1 085 000 kronor. Specialutgåvan av Panamera 4 E-Hybrid kostar från 1 225 000 kronor och priset för Sport Turismo av samma version börjar på 1 255 000 kronor. För laddhybridmodellerna levererar 2,9-liters biturbomotorn i kombination med en kraftfull elmotor på 100 kW (136 hk) tillsammans 340 kW (462 hk).
Sportbil, lyxbil, hybridpionjär: historien om Panamera
Som ingen annan bil i lyxbilsklassen har Panamera sedan 2009 kombinerat prestanda som man förväntar sig i en sportbil med lyxen och flexibiliteten i en sedanmodell. Dessutom har Panamera under de tio åren utvecklats till en teknologiplattform för innovationer som sedan överförts till andra Porsche-modeller. Den nuvarande, andra generationen, tillverkas uteslutande i Porsches fabrik i Leipzig. Hittills har över 250 000 bilar levererats.
En Porsche för fyra – genom företagets mer än 70-åriga historia har Porsches ingenjörer kommit tillbaka till den iden. Men prototyper som Typ 530, som baserades på 356-modellen, förlängda varianter på 928 eller fyrdörrarskupen Typ 989, kom aldrig i serieproduktion. I början av det nya århundradet togs beslutet att utveckla en fyrdörrars sedan med hatchback-baklucka. I specifikationerna angavs att den skulle ha utmärkta köregenskaper, goda utrymmen och i allt väsentligt se ut som en Porsche.
Den första versionen av Panamera – med internbeteckningen ”G1” – visades för första gången inför publik den 19 april 2009 på 94:e våningen i World Financial Center i Shanghai, och satte en ny standard tack vare sitt stora spann mellan sportighet och bekvämlighet. Och den var full av innovationer, för första gången erbjöds en produktionsmodell i lyxbilsklassen med dubbelkopplingslåda och start–stoppsystem. Toppmodellen Panamera Turbo introducerade också luftfjädring med omställbar luftvolym och justerbar multidimensionell bakre spoiler. Gran Turismo-modellen banade också väg för alla andra Porsche-modeller med sitt nya display- och operativkoncept.
2011 inledde Panamera en ny era inom E-mobilitet: som den första parallell- fullhybridmodellen i lyxbilxklassen blev Porsche Panamera Hybrid S den dittills mest ekonomiska modellen från Porsche trots en motoreffekt på 380 hk. Två år senare tog Panamera S E-Hybrid än en gång ledningen i segmentet med världens första plug-in hybrid. Modellserien fortsatte att växa snabbt och Panamera blev extremt viktig för Porsche: En Gran Turismo-modell med upp till 570 hk etablerade märket i ett helt nytt marknadssegment.
Helt ny, andra generationen från 2016
Utvecklingen av den andra generationen Panamera (G2) följde flera vägar; vid sidan av sedanen, som hade världspremiär i Berlin den 28 juni 2016, och den förlängda versionen, togs en tredje variant fram från samma plattform: Sport Turismo.
Från 2017 gav dess avantgardistiska design- och karosskoncept lyxbilsklassen en ännu större flexibilitet. G2 är ännu sportigare och elegantare med samma generösa utrymmen. Innanför den attraktiva exteriören finns ännu en gång en rad innovationer, inklusive det digitaliserade display- och operativkonceptet. Tack vare chassisystem som trekammars luftfjädring, bakaxelstyrning och det elektromekaniska antikrängningssystemet PDCC Sport, är Panamera lika hemma på gatan som på banan. Bensinmotorerna utvecklar mellan 330 och 550 hk. Dessutom har Porsche helt omfamnat elmotorns prestanda i den andra generationen Panamera. Boostfunktionen från 918 Spyder ger både sportbilsprestanda och hög effektivitet. Toppmodellen är Panamera Turbo S E-Hybrid med en systemeffekt på 680 hk.
Ytterligare information, film och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com
Bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp är beräknade enligt den nya Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). NEDC-värdena därifrån måste fortsätta att specifieras tills vidare. Dessa värden kan inte jämföras med de värden som beräknades på basis av de tidigare använda NEDC-testerna.
Panamera 4 10 Years Edition: bränsleförbrukning blandad körning 8.4 l/100 km; CO2 -utsläpp 194 – 192 g/km
Panamera 4 Sport Turismo 10 Years Edition: blandad körning 8.8 – 8.7 l/100 km; CO2 utsläpp 201 – 200 g/km
Panamera 4 E-Hybrid 10 Years Edition: blandad körning 2.7 – 2.6 l/100 km, elförbrukning 16.1 – 16.0 kWh/100 km; CO2 -utsläpp 62 – 60 g/km
Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo 10 Years Edition: blandad körning 2.9 – 2.8 l/100 km; 100 km; elförbrukning 16.2 – 16.1 kWh/100 km; CO2 utsläpp 66 – 64 g/km
Nyckelord
Kontakter
Andreas Lundberg
Tel:+46 (0)8 120 810 05andreas.lundberg@porsche.seBilder






Om
Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.
Följ Porsche
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche
Teknisk milstolpe för Porsche när Cayenne blir elektrisk19.11.2025 15:15:09 CET | Pressmeddelande
Cayenne Electric markerar början på en ny era för Porsche. Som helelektrisk SUV förenar den Porsche-DNA med banbrytande teknik: effekt på upp till 850 kW (1 156 hk), acceleration 0-100 km/h på ner till 2,5 sekunder, upp till 400 kW laddeffekt och räckvidd på upp till 642 kilometer. Det är den mest kraftfulla serietillverkade modellen från Porsche någonsin – och samtidigt mer mångsidig än någonsin: dynamisk på vägen, självsäker i terrängen och bekväm på långa sträckor.
Kraftfull och engagerande – Porsche lanserar den första helt eldrivna Macan GTS21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche utökar sitt helt eldrivna SUV-utbud med Macan GTS – en särskilt sportig och förarfokuserad modell. Med upp till 420 kW overboost-effekt, elektroniskt reglerad differentialspärr på bakaxeln och sänkt sportluftfjädring sätter GTS nya standarder för smidighet och kördynamik. I linje med GTS-traditionen sticker den femte varianten av Macan Electric ut både invändigt och utvändigt med sin distinkta styling och sina många mörka accenter.
Säsongsfinal av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia!17.9.2025 14:10:00 CEST | Pressmeddelande
Säsongsfinalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia närmar sig. Finalhelgen på Mantorp Park bjuder på motorsport av högsta klass och intressanta sidoevents för alla motorentusiaster. Missa inte chansen att uppleva dramatiken på plats den 20 september!
Tusenkonstnären bland sportbilar – Porsche 911 turbo S7.9.2025 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche presenterar en ny toppversion av 911 på bilmässan IAA Mobility i München – med en innovativ drivlina med biturbo och T-Hybrid-teknik är nya 911 Turbo S den mest kraftfulla 911-modellen i serieproduktion hittills. Den 711 hk starka och fyrhjulsdrivna sportbilen förenar enastående prestanda med hög exklusivitet, långfärdskomfort och användarvänlighet.
Porsche Wireless Charging: Induktiv laddning för bekväm energiförsörjning4.9.2025 09:18:14 CEST | Pressmeddelande
Trådlös laddning har redan förenklat mobiltelefonanvändandet radikalt – lägg bara din smartphone på laddningsplattan och energin överförs automatiskt. Porsche kommer snart att erbjuda denna användarvänliga teknik även för elbilar – och blir därmed den första biltillverkaren att lansera ett 11 kW-system med en One-Box-laddningsplatta för batteridrivna fordon. One-Box innebär att det förutom laddningsplattan som monteras på parkeringsplatsen inte längre finns något behov av att installera en väggbox eller separat styrenhet. Den nya, helt eldrivna generationen av Cayenne blir den första modellserien från Porsche som kan beställas med utrustningen på fordonssidan. Under 2026 kommer försäljningen av golvplattan att starta på Porsche Centers. På IAA Mobility i München demonstrerar en prototyp med fluorescerande lack den innovativa tekniken. Världspremiären för nya Cayenne Electric är planerad till slutet av 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
