Porsche firar 10-årsjubileum för Panamera med specialmodell

Porsche firar 10-årsjubileum för Panamera med en specialmodell. Nya Panamera 10 Years Edition har en särskilt omfattande standardutrustning och har ett antal unika utrustningsdetaljer.
Till exempel är de nya 21-tumsfälgarna i Panamera Sport Design lackerade i White Gold Metallic exklusiva för specialmodellen, likaså “Panamera 10”-logotypen på framdörrarna, även dessa i White Gold Metallic. ”10 Years”-logotypen återfinns också inuti bilen på panelen framför passageraren och på dörrtrösklarna. Inredningen i delläder med dekorativa sömmar i White Gold ger ett högkvalitativt intryck. Det nya specialutförandet är tillgängligt för Panamera 4 och Panamera 4 E-Hybrid och för Sport Turismo-modellerna utrustade med samma motorer.
Många tillval nu som standard
Panamera 10 Years Edition-modellerna är från fabrik utrustade med en rad detaljer för extra komfort och säkerhet, till exempel är LED matrix-strålkastare inklusive PDLS Plus, Lane Change Assist, Lane Keeping Assist inklusive trafikmärkesavläsning och Park Assist inklusive backkamera en del av den utökade standardutrustningen. Det är också panoramataket, tonade rutor och de eluppvärmda 14-vägs komfortstolarna med Porsche-logotyp på nackstöden, liksom dörrar med Soft Close-funktion, digitalradio och BOSE® Surround Sound-system.
Med trekammars adaptiv luftfjädring, inklusive Porsche Active Suspension Management (PASM) och Power Steering Plus, är Panamera 10–modellernaockså perfekt utrustade för att leverera utmärkta köregenskaper. Hybridmodellerna av Panamera 10 Years Edition kommer med en fordonsmonterad laddare på 7,2 kW istället för den vanliga laddaren på 3,6 kW.
Panamera 4 10 Years Edition med 2,9-liters biturbomotor och 243 kW
(330 hk) kan beställas redan nu och kostar från 1 055 000 kronor. Sport Turismo med samma motor finns från 1 085 000 kronor. Specialutgåvan av Panamera 4 E-Hybrid kostar från 1 225 000 kronor och priset för Sport Turismo av samma version börjar på 1 255 000 kronor. För laddhybridmodellerna levererar 2,9-liters biturbomotorn i kombination med en kraftfull elmotor på 100 kW (136 hk) tillsammans 340 kW (462 hk).
Sportbil, lyxbil, hybridpionjär: historien om Panamera
Som ingen annan bil i lyxbilsklassen har Panamera sedan 2009 kombinerat prestanda som man förväntar sig i en sportbil med lyxen och flexibiliteten i en sedanmodell. Dessutom har Panamera under de tio åren utvecklats till en teknologiplattform för innovationer som sedan överförts till andra Porsche-modeller. Den nuvarande, andra generationen, tillverkas uteslutande i Porsches fabrik i Leipzig. Hittills har över 250 000 bilar levererats.
En Porsche för fyra – genom företagets mer än 70-åriga historia har Porsches ingenjörer kommit tillbaka till den iden. Men prototyper som Typ 530, som baserades på 356-modellen, förlängda varianter på 928 eller fyrdörrarskupen Typ 989, kom aldrig i serieproduktion. I början av det nya århundradet togs beslutet att utveckla en fyrdörrars sedan med hatchback-baklucka. I specifikationerna angavs att den skulle ha utmärkta köregenskaper, goda utrymmen och i allt väsentligt se ut som en Porsche.
Den första versionen av Panamera – med internbeteckningen ”G1” – visades för första gången inför publik den 19 april 2009 på 94:e våningen i World Financial Center i Shanghai, och satte en ny standard tack vare sitt stora spann mellan sportighet och bekvämlighet. Och den var full av innovationer, för första gången erbjöds en produktionsmodell i lyxbilsklassen med dubbelkopplingslåda och start–stoppsystem. Toppmodellen Panamera Turbo introducerade också luftfjädring med omställbar luftvolym och justerbar multidimensionell bakre spoiler. Gran Turismo-modellen banade också väg för alla andra Porsche-modeller med sitt nya display- och operativkoncept.
2011 inledde Panamera en ny era inom E-mobilitet: som den första parallell- fullhybridmodellen i lyxbilxklassen blev Porsche Panamera Hybrid S den dittills mest ekonomiska modellen från Porsche trots en motoreffekt på 380 hk. Två år senare tog Panamera S E-Hybrid än en gång ledningen i segmentet med världens första plug-in hybrid. Modellserien fortsatte att växa snabbt och Panamera blev extremt viktig för Porsche: En Gran Turismo-modell med upp till 570 hk etablerade märket i ett helt nytt marknadssegment.
Helt ny, andra generationen från 2016
Utvecklingen av den andra generationen Panamera (G2) följde flera vägar; vid sidan av sedanen, som hade världspremiär i Berlin den 28 juni 2016, och den förlängda versionen, togs en tredje variant fram från samma plattform: Sport Turismo.
Från 2017 gav dess avantgardistiska design- och karosskoncept lyxbilsklassen en ännu större flexibilitet. G2 är ännu sportigare och elegantare med samma generösa utrymmen. Innanför den attraktiva exteriören finns ännu en gång en rad innovationer, inklusive det digitaliserade display- och operativkonceptet. Tack vare chassisystem som trekammars luftfjädring, bakaxelstyrning och det elektromekaniska antikrängningssystemet PDCC Sport, är Panamera lika hemma på gatan som på banan. Bensinmotorerna utvecklar mellan 330 och 550 hk. Dessutom har Porsche helt omfamnat elmotorns prestanda i den andra generationen Panamera. Boostfunktionen från 918 Spyder ger både sportbilsprestanda och hög effektivitet. Toppmodellen är Panamera Turbo S E-Hybrid med en systemeffekt på 680 hk.
Ytterligare information, film och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com
Bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp är beräknade enligt den nya Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). NEDC-värdena därifrån måste fortsätta att specifieras tills vidare. Dessa värden kan inte jämföras med de värden som beräknades på basis av de tidigare använda NEDC-testerna.
Panamera 4 10 Years Edition: bränsleförbrukning blandad körning 8.4 l/100 km; CO2 -utsläpp 194 – 192 g/km
Panamera 4 Sport Turismo 10 Years Edition: blandad körning 8.8 – 8.7 l/100 km; CO2 utsläpp 201 – 200 g/km
Panamera 4 E-Hybrid 10 Years Edition: blandad körning 2.7 – 2.6 l/100 km, elförbrukning 16.1 – 16.0 kWh/100 km; CO2 -utsläpp 62 – 60 g/km
Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo 10 Years Edition: blandad körning 2.9 – 2.8 l/100 km; 100 km; elförbrukning 16.2 – 16.1 kWh/100 km; CO2 utsläpp 66 – 64 g/km
Nyckelord
Kontakter
Andreas Lundberg
Tel:+46 (0)8 120 810 05andreas.lundberg@porsche.seBilder






Om
Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.
Följ Porsche
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche
Porsche 911 Spirit 70 – en unik känsla av frihet och livsglädje23.4.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche presenterar 911 Spirit 70, en cabriolet i begränsad upplaga om 1 500 exemplar med exklusiv lack ”Olive Neo”, historiskt inspirerad dekor och interiör med det legendariska Pasha-mönstret. Samlarobjektet, som förkroppsligar essensen av 1970-talet och början av 1980-talet, är skapat inom ramen för Heritage Design-strategin och är den tredje 911-modellen där Porsche återupplivar en era med hjälp av ikoniska designelement från historiska modeller. Den tekniska utgångspunkten för 911 Spirit 70 är nya 911 Carrera GTS Cabriolet med en prestandahybriddrivlina bestående av en kombination av högvoltssystem, eTurbo, elmotor inbyggd i PDK-växellådan samt en nyutvecklad 3,6-liters boxermotor. Maximalt levererar det effektiva systemet en effekt på 541 hk och 610 Nm.
Tre unga tjejer utvalda till Porsche Sveriges och Mikaela Åhlin-Kottulinskys gemensamma satsning Race Apprentice 202514.3.2025 09:00:53 CET | Pressmeddelande
Porsche Sverige och erfarna racing- och rallyföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky samarbetar i Race Apprentice 2025 – ett projekt med ambitionen att hjälpa unga svenska tjejer att ta nästa steg i sin motorsportkarriär. Tre unga talanger är nu utvalda.
Porsche i Sverige 75 år!4.2.2025 15:05:38 CET | Pressmeddelande
Porsche i Sverige fyller 75 år. Generalagenturen säkrades våren 1950 efter korta förhandlingar mellan Scania-Vabis och Porsche-Konstruktionen. Den första bilen, en handbyggd Porsche 356 Coupé, importerades den 11 maj samma år. Sverige blev därmed en av de första exportmarknaderna i världen för Porsche.
Porsche Sverige och Mikaela Åhlin-Kottulinsky satsar på kvinnlig återväxt inom motorsporten20.1.2025 09:00:26 CET | Pressmeddelande
Under en lång karriär inom olika motorsportdiscipliner har Mikaela Åhlin-Kottulinsky flera gånger stått på prispallen och tävlat sida vid sida med flera av sportens största namn. Nu vill hon tillsammans med Porsche ge tillbaka till sin idrott med en satsning som uppmärksammar motorsport och skapar en väg in för unga tjejer som drömmer om en karriär inom racing.
Mer dynamisk än någonsin - nya Porsche 911 Carrera S8.1.2025 14:10:04 CET | Pressmeddelande
Porsche utökar modellutbudet av 911 med nya Carrera S. Med en 480 hk stark 3,0-liters turboladdad boxermotor och utökad standardutrustning placerar sig modellen mellan 911 Carrera och 911 Carrera GTS. Med förbättrad prestanda och kördynamik överträffar den påtagligt föregångaren. En betydande effektuppgradering och ytterligare utrustningsalternativ ger ett betydande mervärde jämfört med 911 Carrera.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum