Stångåstaden hyr ut Drömlägenheten

Stångåstadens Drömlägenhet, som togs fram till Linköpings bo- och samhällsexpo 2017 för att visa på flexibla boendelösningar, kommer snart att bli någons drömhem på riktigt. Nu hyr nämligen Stångåstaden ut lägenheten och alla har chansen att ta hem hyreskontraktet.
Bild från Drömlägenheten tagen i samband med Linköpings bo- och samhällsexpo. Fotograf: Crelle Ekstrand

Drömlägenheten i Vallastaden är lägenheten där 55 supersmarta kvadratmeter enkelt förvandlas från en etta till en fyrarummare på några få minuter.

- Med Drömlägenheten har vi frångått det traditionella sättet att bygga. Istället för att olika familjekonstellationer ska anpassa sig till en och samma boendeform har vi utgått från den moderna familjens behov och anpassat boendet utifrån det. Resultatet är ett spännande och flexibelt boende som känns helt rätt i tiden. Det känns fantastiskt roligt att den här unika lägenheten nu ska bli någons drömhem på riktigt, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

Vem som får hyreskontraktet avgörs i en tävling som pågår mellan den 4-28 februari. Spekulanter på hyreskontraktet ska bland annat skicka in en motivering till Stångåstaden där man beskriver varför man skulle passa att bo i lägenheten.

- Vi har under hela resan med Drömlägenheten tänkt nytt och okonventionellt. Därför känns det helt rätt att fortsätta på det spåret även när vi nu hyr ut lägenheten, säger Fredrik Törnqvist.

Drömlägenheten föddes ur en innovativ idé som resulterade i en lägenhet som är unik i sitt slag. Lägenheten är full av innovativa lösningar som passar den som söker ett flexibelt boende. Flyttbara väggar, mängder av dold förvaring, platsbyggda möbler och multifunktionslösningar gör att ytan på 55 kvadratmeter upplevs som större och planlösningen kan anpassas utifrån behov. Lägenheten är också fylld av smarta lösningar som exempelvis ett badkar som tas fram ur golvet, en ångbastu i badrummet, en flyttbar köksö och förvaring i golvet.

Drömlägenheten har ritats av White Arkitekter i Linköping på uppdrag av Stångåstaden. Den ligger i den nya stadsdelen Vallastaden, strax väster om Linköpings innerstad.

Läs mer om Drömlägenheten och tävlingen: https://www.stangastaden.se/omoss/dromlagenheten

Stångåstaden vill bidra till sund konkurrens och schyssta villkor på byggarbetsplatser20.3.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande

Stångåstaden arbetar sedan länge med aktiviteter för att upprätthålla en sund konkurrens på våra byggarbetsplatser. Idag görs detta dels genom kravställning i upphandlingar, lokalt samarbete mellan Byggföretagen och de offentliga beställarna, dels genom förhandskontroller och kontroll under byggskedet. Då Stångåstaden är en stor aktör i regionen och vill vara en normbildande aktör i branschen kommer vi under 2024 att ta ytterligare steg för att öka kravställningen och uppföljningen.

Så vill vi bidra till sund konkurrens och schyssta villkor på byggarbetsplatser20.3.2024 08:00:00 CET | Blogginlägg

Det förekommer tyvärr problem med fusk och dåliga villkor på byggarbetsplatser i Sverige. Det riskerar att bli en grogrund för organiserad brottslighet om vi inte agerar och arbetar förebyggande. Problemen handlar om allt från obetalda skatter, arbetsgivaravgifter och sociala avgifter till illegal arbetskraft och dålig arbetsmiljö. Det leder också till en osund konkurrens på byggmarknaden. Fusk och kriminalitet riskerar att försämra kvaliteten på byggen, skapa social oro och resultera i att seriösa byggföretag slås ut.

Stångåstaden kommenterar skador på fastighet samt ombesörjer evakuering för drabbade hyresgäster8.3.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande

Stångåstaden har under torsdagen inlett arbetet med att säkra den explosionsdrabbade fastigheten på adressen Ödegårdsgatan 16 i stadsdelen Johannelund. Undersökningen visar att skadorna på konstruktionen är mer omfattande på konstruktionen än vad den första bedömningen gjorde gällande. Med anledning av detta kommer Stångåstaden nu inleda arbetet med att säkra fastigheten. Bolaget ombesörjer samt att bolaget ombesörjer evakueringsbostad för alla drabbade kunder i fastigheten.