Nu går startskottet för 290 bostäder i Ebbepark

Stångåstaden har tecknat kontrakt med ED Bygg Sverige kring att bygga 290 bostäder i kvarteret Lugnet i Ebbepark. Byggstart beräknas ske under våren 2019.
Stångåstaden kommer att bygga totalt 290 lägenheter i kvarteret Lugnet i Ebbepark.

- Nu går startskottet och vi ser fram emot att komma igång att bygga bostäder i Ebbepark som är en spännande och nyskapande stadsdel i Linköping, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

Ebbepark är Linköpings nya stadsdel i Östra Valla. Här kommer Stångåstaden, tillsammans med Sankt Kors, att integrera bostäder och verksamheter. Visionen är ett område som lever och sjuder av aktivitet dygnet runt. En dynamisk tillväxtmiljö för affärsidéer, innovationer och företagande samt bostäder, service och allt annat man behöver för att leva sitt liv.

Ebbepark består av flera olika kvarter som alla har sin speciella prägel. Det område som Stångåstaden nu kommer börja bygga heter Lugnet. Här kommer Stångåstaden att bygga totalt 290 lägenheter på 1-5 rum och kök. Området är uppdelat i tre olika kvarter som färdigställs etappvis. Lugnet är som namnet signalerar en lite lugnare del av Ebbepark, som vänder sig främst till familjer som önskar en något stillsammare boendemiljö än resten av det levande och aktiva området. Av de 290 lägenheterna kommer ungefär hälften att vara bostadsrätter.

För mer information, kontakta gärna:

Fredrik Törnqvist, VD Stångåstaden, telefon 072-574 96 60

Stångåstaden vill bidra till sund konkurrens och schyssta villkor på byggarbetsplatser20.3.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande

Stångåstaden arbetar sedan länge med aktiviteter för att upprätthålla en sund konkurrens på våra byggarbetsplatser. Idag görs detta dels genom kravställning i upphandlingar, lokalt samarbete mellan Byggföretagen och de offentliga beställarna, dels genom förhandskontroller och kontroll under byggskedet. Då Stångåstaden är en stor aktör i regionen och vill vara en normbildande aktör i branschen kommer vi under 2024 att ta ytterligare steg för att öka kravställningen och uppföljningen.

Så vill vi bidra till sund konkurrens och schyssta villkor på byggarbetsplatser20.3.2024 08:00:00 CET | Blogginlägg

Det förekommer tyvärr problem med fusk och dåliga villkor på byggarbetsplatser i Sverige. Det riskerar att bli en grogrund för organiserad brottslighet om vi inte agerar och arbetar förebyggande. Problemen handlar om allt från obetalda skatter, arbetsgivaravgifter och sociala avgifter till illegal arbetskraft och dålig arbetsmiljö. Det leder också till en osund konkurrens på byggmarknaden. Fusk och kriminalitet riskerar att försämra kvaliteten på byggen, skapa social oro och resultera i att seriösa byggföretag slås ut.

Stångåstaden kommenterar skador på fastighet samt ombesörjer evakuering för drabbade hyresgäster8.3.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande

Stångåstaden har under torsdagen inlett arbetet med att säkra den explosionsdrabbade fastigheten på adressen Ödegårdsgatan 16 i stadsdelen Johannelund. Undersökningen visar att skadorna på konstruktionen är mer omfattande på konstruktionen än vad den första bedömningen gjorde gällande. Med anledning av detta kommer Stångåstaden nu inleda arbetet med att säkra fastigheten. Bolaget ombesörjer samt att bolaget ombesörjer evakueringsbostad för alla drabbade kunder i fastigheten.