Stångåstaden satsar på äggkläckningsmaskiner till sina hyresgäster

Fastighetsbolaget har lagom till påskhelgen valt att köpa in 500 äggmaskiner som ska monteras i de nyproducerade lägenheterna i Eddan och Ebbepark. De hyresgäster som väljer att ha en äggmaskin i sin garderob och själv kläcka fram kycklingar hemma ska få 25 procent avdrag på sin hyra.

- Vi vill ligga steget före när det gäller hållbarhet och vi väljer nu att expandera inom de gröna näringarna. Om man kan odla bin, så kan man odla kycklingar, säger Stångåstadens VD Fredrik Törnqvist.

Maskinen fungerar perfekt och är till för både hobbyanvändare och för den som väljer att kläcka lite mer. De flesta hönsägg och andra fjäderfä-ägg skall helst vändas tre gånger per dygn. Att vända äggen är viktigt så det blir jämn temperatur i äggen.

Stångåstaden håller på att ta fram avtal med en av de marknadsledande tillverkarna för äggmaskiner i Sverige. Och företaget har inlett samtal med bönder med kycklinguppfödare i regionen, för att de ska kunna ta hand om hönsen och tupparna efterhand.

För Stångåstaden är detta ett sätt att bidra till en mer human djuruppfödning, samtidigt som syftet är att bidra en mer meningsfull tillvaro för sina boendekunder

- Det är alltså ett stort och viktigt åtagande som gör att man kommer närmare natur och miljö. Kycklingarna kommer att bli en del av familjen och det är verkligen söta små djur, säger Fredrik Törnqvist.