Immateriella tillgångar och konkurrenskraft i digitaliseringens tidevarv
I en ny satsning finansierar Vinnova forskningsprojekt som ska undersöka sambandet mellan immateriella tillgångar och företagens konkurrenskraft. Ett av projekten ska studera hur svenska spelföretag hanterar immateriella tillgångar.
Forskningsprojekten får finansiering i utlysningen ”Sambandet mellan immateriella tillgångar och konkurrenskraft - företagsstrategier i digitaliseringens tidevarv” och är en del av ett regeringsuppdrag som Vinnova genomför tillsammans med PRV (Patent- och registreringsverket).
- Digitaliseringen gör att innovation i allt högre grad handlar om nya tjänster och digitala produkter, snarare än fysiska varor. Det är viktigt att få fram kunskap som gör att företag i Sverige kan vara konkurrenskraftiga i denna nya verklighet, säger Charlotte Brogren, generaldirektör för Vinnova.
- Forskningen är angelägen för att på djupet ta reda på vad som verkligen fungerar. Immateriella tillgångar utgör en allt större del av företagens värde. Det är därför avgörande för både enskilda företags och Sveriges konkurrenskraft att kunna ta del av de bästa metoderna för att hantera dessa tillgångar, säger Susanne Ås Sivborg, generaldirektör för PRV.
Tre projekt får finansiering med sammanlagt drygt åtta miljoner kronor:
Management av immateriella tillgångar i digitaliserande företag, Chalmers tekniska högskola (koordinator) och stiftelsen IMIT, 3,4 miljoner
Syftet med forskningsprojektet är att kartlägga och förklara vilken roll hantering av immateriella tillgångar spelar och kan spela i olika företags- och affärsstrategier för att skapa uthållig innovations- och konkurrenskraft i
svenska företag i samband med digitalisering.
Projektledare: tekn. dr. Marcus Holgersson vid institutionen för teknikens ekonomi och organisation vid Chalmers.
Approprieringsstrategier i dataspelsbranschen, Stiftelsen IMIT (koordinator) och Uppsala universitet, 2,2 miljoner
I digitaliseringens spår ökar andelen tjänster i förhållande till utbudet av produkter. Projektet ska studera hur företagens strategier för att gillgodogöra sig vinsten av innovationer förändras i den miljön, genom en studie av svenska spelföretag. Både hinder och möjligheter kan uppstå, till exempel när spel baserade på filmer eller böcker utvecklas. Företag från tre tekniska plattformar – konsoler, PC och mobiler – ska studeras.
Projektledare: tekn. dr. Vicky Long vid stiftelsen IMIT och institutionen för industriell ekonomi och organisation (INDEK) vid Kungliga tekniska högskolan (KTH).
Hantering av intellektuella tillgångar i kunskapsekonomin, Göteborgs universitet (koordinator) och Chalmers tekniska högskola, 2,6 miljoner
Forskningsprojektet fokuserar på hur teknikbaserade företags förmåga att hantera intellektuella tillgångar kan möjliggöra konkurrensfördelar och värdeskapande för företagen i en kunskapsbaserad ekonomi. Genom nya verktyg och processer ska svenska företag kunna lära sig att höja sin nivå för att skapa värde från intellektuella tillgångar.
Projektledare: fil. dr. Magnus Eriksson, Center for Intellectual Property vid Göteborgs universitet
För mer information:
Björn Skarp, 08-473 31 49, bjorn.skarp@vinnova.se
Kontakter
Daniel Holmbergpressekreterare
Tel:08-4733053daniel.holmberg@vinnova.seOm
Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet. Vårt uppdrag är att stärka Sveriges innovationsförmåga för att bidra till hållbar tillväxt. Vi skapar möjligheter och drivkrafter för organisationer att arbeta tillsammans för att möta viktiga samhällsutmaningar. Varje år satsar Vinnova ungefär tre miljarder kronor på forskning och innovation.
Följ Vinnova
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vinnova
Insatser som stärker hela Sveriges omställningskraft och inspirerar Europa15.12.2025 13:00:52 CET | Pressmeddelande
Under 2025 har Sveriges stora innovationssatsning Impact Innovation trappat upp. Med 206 kraftfulla insatser banar programmet väg mot ett hållbart och fortsatt konkurrenskraftigt Sverige. Tillsammans investerar staten och programmens aktörer 1,4 miljarder kronor.
Autonoma drönarsvärmar för ett säkrare samhälle2.12.2025 12:46:02 CET | Pressmeddelande
Sex projekt får nu stöd av Vinnova för att utveckla banbrytande lösningar där flera drönare samarbetar med hög grad av autonomi. Projekten ska visa hur drönarsvärmar kan användas för att minska risker, förbättra tillsyn och ge insyn i svårövervakade miljöer. Det kan till exempel handla om olyckor eller naturkatastrofer.
Ny satsning ska stärka Sveriges position i den globala batterikapplöpningen6.11.2025 11:13:58 CET | Pressmeddelande
Vinnova inleder nu en flerårig satsning på forskning och innovation som ska bidra till en hållbar och konkurrenskraftig svensk batteriindustri. Målet är att skala upp och införa teknik och lösningar längs hela värdekedjan – från råmaterial och produktion till återvinning och återanvändning.
50 miljoner till innovativa startups29.10.2025 09:12:07 CET | Pressmeddelande
Nu får 103 nystartade företag stöd från Vinnova genom utlysningen Innovativa startups 2025. Totalt delas över 50 miljoner kronor ut till företag med nytänkande idéer och potential att nå en internationell marknad. Bland projektidéerna finns en digital plattform för Sveriges kulturutbud, försvar mot nätfiske och teknik för att återvinna kläder av blandmaterial.
Sverige siktar mot världstoppen - 45 projekt inleder satsning på framtidens teknik20.10.2025 10:20:13 CEST | Pressmeddelande
Från kvantteknik till AI och bioteknik – nu får de första projekten stöd i Vinnovas satsning på excellenskluster. Målet är att skapa världsledande forsknings- och innovationsmiljöer som stärker Sveriges position i framtidens tekniklandskap.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
