Marknadsföring, digitalisering och försäljning: Kompetenserna som svenska företag saknar
Svea har i samband med lanseringen av sin nya digitala bank för företag undersökt företagares utmaningar och åsikter. Undersökningen som besvarats av 1 000 svenska företagare visar att det finns utrymme för förbättring i deras verksamheter. 23 procent svarar att de skulle behöva mer kompetens inom marknadsföring för att kunna ta nästa steg. Därefter är det inom försäljning och digitalisering som kunskapen behövs utvecklas. Det svarar 22 respektive 16 procent.
– Vår uppfattning stämmer här väl överens med företagarnas. För att lyckas som företagare är det självklart viktig att ha kunskap kring sin egen produkt. Men för att kunna sälja den och även växa som företag är det minst lika viktigt att ha kompetens inom marknadsföring och försäljning. Svea har därför tagit fram automatiska och digitala tjänster som ger företagare mer tid att sälja sina egna tjänster istället för att lägga den på administration, säger Victor Ramström, vd Svea Bank.
Framgångsreceptet för företagare
Undersökningen visar också att det flesta vittnar om uthållighet och flexibilitet att kunna axla flera olika uppgifter är det som krävs för att lyckas, det svarar 53 respektive 52 procent. Nästan varannan företagare tycker att lyhördhet och social kompetens är viktiga karaktärsdrag. Att stå på sig är däremot inte lika betydelsefullt, 34 procent tycker att det är en prioriterad egenskap.
Topplista: Här är kompetenserna som saknas på svenska företag
1. Marknadsföring 23 %
2. Försäljning 22 %
3. Digitalisering 16 %
4. Produktutveckling 13 %
5. Ekonomi 8 %
Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea. Totalt har 1 000 telefonintervjuer genomförts bland ägare och vd:ar på företag med 0–49 anställda och med en omsättning på minst 500 000 kronor. Undersökningen genomfördes 15 april till 23 april.
Kontakter
För ytterligare information, kontakta:
Victor Ramström, vd Svea Bank
Telefon: +46 76 677 64 39
Mail: victor.ramstrom@sveabank.com
Om
Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med trettio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Black Friday-perioden ökar i omsättning – men färre rabatter präglar rean30.11.2024 09:53:38 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen under hela Black Friday-perioden ökar i år, medan omsättningen för Black Friday som enskild dag sjunker. Samtidigt rabatterades färre produkter under rean. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid.
2 av 5 e-handlare avstår från Black Friday – dålig lönsamhet är främsta skälet28.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Black Friday har blivit en riktig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Svea Banks senaste undersökning E-handelsläget. Den visar att det är fler e-handlare som avstår (40 %) från Black Friday än som kommer att delta (35 %). Och den främsta orsaken är för att det inte är lönsamt (41 %). Samtidigt uppger 35 procent av e-handlarna att de väljer bort Black Friday av hållbarhetsskäl.
Svea presenterar E-handelsläget – en djupdykning i svensk e-handel26.11.2024 14:45:46 CET | Pressmeddelande
Nu presenterar Svea Bank rapporten E-handelsläget som varje kvartal analyserar tillståndet inom svensk e-handel. Rapporten bygger på insikter från svenska e-handelsföretag och belyser tillväxt, lönsamhet och framtidstro i branschen. För årets tredje kvartal är förväntningarna inför Black Friday i fokus.
Svea Bank överklagar kammarrättens dom15.11.2024 10:34:53 CET | Pressmeddelande
Svea Bank har lämnat in en överklagan av kammarrättens dom kring kreditprövning av blancolån till konsumenter. Svea menar att det är viktigt med Högsta förvaltningsdomstolens klargörande i en fråga där kammarrätten har en annan syn än förvaltningsrätten.
Ny undersökning visar: Nu ratar företagen AI inom kundtjänst6.11.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande
När AI-användningen ökar bland svenska företag finns det ett område där trenden går åt motsatt håll. I Svea Banks senaste undersökning visar det sig att andelen som använder AI inom kundtjänst minskat med två tredjedelar bara under det senaste året – från 30 till 11 procent. En fjärdedel av företagen menar bland annat att AI kan uppfattas som opersonligt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum