Ny rapport från Svea visar: B2B-företag på efterkälken inom e-handel
I rapporten Digital försäljning till företag, där fler än 500 företag deltagit, har Svea för andra året i rad undersökt de svenska B2B-företagens försäljning online. Hela 59 procent av företagen i undersökningen upplever att företagskunder idag, jämfört med för tre år sedan, i högre utsträckning förväntar sig digital försäljning. Trots det är försäljning online inte ett alternativ för många. Nästan sju av tio uppger nämligen att de saknar e-handel och hälften menar dessutom att det inte är aktuellt att starta upp. I förra årets rapport uppgav 21 procent att de planerade för satsningar på digital försäljning, i år har motsvarande siffra sjunkit till 13 procent.
– När vi nu för andra året i rad undersökt svenska B2B-företag och e-handel inser vi att inte mycket skett sedan föregående år. Vilket är iögonfallande. Många uppger att företagskunder i högre grad förväntar sig digital försäljning, men trots det så har B2B-bolagen mer eller mindre stått stilla. Som företagare bör man göra sig medveten om vilka möjligheter digital handel innebär annars riskerar man att bli omsprungen av konkurrenter och inte hinna ikapp, säger Thomas Svensson, Partner manager och e-handelsexpert, Svea.
Därför ratas digital försäljning
Den främsta orsaken till att digital försäljning förkastas är föreställningen om att det inte passar kunderna. Det svarar nästan hälften av B2B-företagen som inte har någon försäljning online. Och var tionde uppger att de inte ser något värde i digital försäljning.
– Bara för att företaget saknar digital försäljning i dagsläget och att allt rullar på, betyder inte det att man inte skulle behöva anpassa sig efter digitaliseringen. Fundera på om det finns något i ditt erbjudande som kan flyttas online. Oftast finns det något. I sådana fall är det ett bra sätt att börja med e-handel, avslutar Thomas Svensson, Partner manager och e-handelsexpert, Svea.
Ta del av rapporten i sin helhet
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 23 maj till 11 juni 2019. Totalt har 501 telefonintervjuer genomförts med vd:ar och marknads- och försäljningschefer som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.
Bilaga
Sker någon del av er försäljning till andra företag digitalt (t.ex. webbutik eller återförsäljarsida och liknande)?
|
Totalt |
|
|
Ja |
31 % |
|
Nej, men vi funderar på det |
13 % |
|
Nej, och det är inte aktuellt |
55 % |
|
Vet inte |
1 % |
Varför är det inte aktuellt för ert företag att starta digital försäljning?
|
|
Totalt |
|
Digital försäljning passar inte vår målgrupp |
49 % |
|
Digital försäljning passar inte vårt erbjudande |
38 % |
|
Vi ser inget värde i digital försäljning |
12 % |
|
Vi saknar kompetens och resurser |
2 % |
|
Annat |
18 % |
|
Vet inte |
3 % |
Hur stor andel av företagets totala försäljning till företagskunder sker digitalt?
|
|
Totalt |
|
Mindre än 25 % |
55 % |
|
25–50 % |
23 % |
|
51–75 % |
5 % |
|
Mer än 75 % |
11 % |
|
Vet ej |
7 % |
Upplever du att företagskunder förväntar sig digitala försäljningslösningar i större utsträckning idag än för 3 år sedan?
|
|
Totalt |
|
Ja, absolut |
42 % |
|
Ja, kanske |
17 % |
|
Nej |
37 % |
|
Vet inte |
4 % |
Kontakter
För ytterligare information, kontakta:
Patrik Widlund, CMO, Svea
070-529 42 00
patrik.widlund@svea.com
Om
Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med trettio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
