Lidl accelererar arbetet för minskat matsvinn - Redovisar matsvinnmängd med full transparens och rullar ut matsvinnskoncept i alla butiker

Lidl är den första och enda livsmedelskedjan som idag redovisar matsvinn med total transparens. Något som matsvinnsexperter länge har efterlyst av branschen. I och med publiceringen av hållbarhetsrapporten 2018/19 är Lidl den enda livsmedelskedjan i Sverige som redovisar matsvinn i ton. Matsvinnet uppgick under verksamhetsåret till 1,78 procent av andel såld mat (ca 6 400 ton). Halvårsrapporten för mars – aug 2019 visar en minskning och under perioden uppgick matsvinnet till 1,72 procent av andel såld mat.
– Transparens är en avgörande faktor för att vi tillsammans med våra kunder ska kunna lösa matsvinnsproblematiken. Hemlighetsmakeri leder oss inte på rätt väg utan riskerar skapa tvivel. Nu hoppas vi att fler aktörer följer efter och öppnar upp för att vi i branschen ska kunna bidra till en av vår bransch viktigaste hållbarhetsutmaningar, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.
I början av oktober rullades matsvinnskonceptet "Ta vara på" ut i alla 190 Lidl-butiker i hela landet. Konceptet som bland annat innebär att lådor med tre kilo fullt ätbara frukter och grönsaker med exempelvis skönhetsfläckar, säljs för 20 kronor, har gått över förväntan och blivit mycket populärt bland kunderna.
Konceptet innebär dessutom att kunderna har möjlighet att ta vara på mat med ”superkort datum”, mat som närmar sig sista förbrukningsdag eller bäst-före-datum, till kraftigt nedsatta priser med upp till 30–90 procent rabatt. Sedan starten av ”Ta vara på” och fram till sista september 2019 har nära 95 ton mat räddats.
– Vi vill ta vårt fulla ansvar för att minska matsvinnet och därför satte vi ett tufft mål att halvera matsvinnet i butiker och lager till 2025. Genom ”Ta vara på” minskar vi inte bara matsvinnet för vår verksamhet, vi påverkar också våra kunder att göra smarta och hållbara val och vi kan dessutom inspirera andra aktörer att öka takten i sitt arbete för att minska matsvinnet, avslutar Johan Augustsson.
Förutom ”Ta vara på” jobbar Lidl på flera fronter för att minska matsvinn:
• Lidls affärsmodell innefattar effektiva processer i alla led. Två fullsortimentscentrallager förser butikerna med en leverans per butik och dag vilket innebär att butikerna inte behöver ha något varulager vilket minskar risken för matsvinn.
• Mat som inte säljs tas vara på genom donationssamarbeten med hjälporganisationer som exempelvis Allwin. Bara genom det samarbetet nås behövande varje år av livsmedel från Lidl Sveriges butiker som motsvarar drygt 1 100 000 måltider. I dagsläget finns regionala och lokala samarbeten i drygt 40 procent av butikerna. Lidls nya målsättning är att samtliga butiker ska ha ingått donationssamarbeten 2025.
• Bröd är en kategori inom dagligvaruhandeln där svinnet är som störst och 2018 startade Lidl tillsammans med Fazer en branschunik satsning för att minska brödsvinnet. Samarbetet innebär att Lidl nu tar helhetsansvaret för brödhyllan, en satsning som redan under den första månaden resulterade i ett halverat brödsvinn.
Nyckelord
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder


Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Skinkan skänker glädje – nytt silver till Lidls julskinka8.12.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sveriges julskinka fortsätter att sprida god helgstämning på landets redaktioner. I Aftonbladets stora julskinkstest kammar Lidl Sveriges färdigkokta julskinka från det egna märket Svea Lantkött hem fyra plus av fem möjliga. Sammanlagt landar Lidls julskinka på en stark andraplats.
Lidls pepparkakor vinnare – gjorde juryn lycklig7.12.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidls produkter fortsätter att leverera i oberoende jultester. Denna gång är det pepparkakor under det egna varumärket Sondey som utmärkt sig genom att få omdömet ”årets godaste pepparkakor” i Aftonbladets stora test.
Lidl Sverige återkallar Kinder Adventskalenderhus: otydligt deklarerad allergen – innehåller hasselnöt5.12.2023 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar Ferrero Kinder Adventskalenderhus. Produkter i kalendern innehåller hasselnöt. Livsmedelskedjan bedömer att ingrediensförteckningen inte är tillräckligt synlig, för att få rätt information behöver etiketten öppnas upp.
Lidl Sverige återkallar frysta hallon, Freshona1.12.2023 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar frysta hallon av varumärket Freshona. Efter en rutinmässig analys av produkten har Salmonella hittats i en begränsad batch.
Lidls julskinka griljerar i nytt test1.12.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande
När julen närmar sig, gör sig redaktionerna ute i landet sig redo för att betygsätta årets julskinkeutbud. I Recept.se:s stora test av julskinkor inkasserar Lidl Sveriges färdigkokta julskinka från det egna märket Svea Lantkött fyra av fem möjliga poäng. I bedömningen av smak, konsistens och utseende placerade sig Lidl Sveriges julskinka på en andraplats.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum