Region Uppsala

Nya biljetter och ändrade UL-priser från 9 januari 2018

Dela

En ny 90-dagarsbiljett, sommarbiljett och en 30-dagars lågprisbiljett. Det är nyheter som kollektivtrafiknämnden ska fatta beslut om vid sammanträdet 11 september tillsammans med förslaget till ändrade biljettpriser från 9 januari 2018.

– I förslaget till ny prislista för UL-biljetter finns nya biljettyper samt både sänkningar och höjningar av priser, säger Bertil Kinnunen (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

90-dagarsbiljetten finns för vuxna och pensionärer. Priset föreslås bli 2 270 kr för vuxen och 1 510 kr för pensionär, det vill säga 10 procent lägre än tre 30-dagarsbiljetter.

Sommarbiljetten föreslås gälla i tre månader och prismässigt motsvara två 30-dagarsbiljetter. Det nya är att sommarbiljetten införs för vuxna och pensionärer. Sedan tidigare finns sommarbiljett för ungdomar.

En 30-dagarsbiljett för resor i lågtrafik föreslås gälla vardagar före kl 06.00, mellan kl 09.00-15.00 och efter kl 19.00, samt hela lördagar och söndagar. Lågtrafikbiljetten föreslås kosta 505 kr.

Under 2016 introducerades en 24-timmarsbiljett och priset föreslås sänkas så att det motsvarar priset för tre och en halv enkelbiljett med reskassa.

Vid regionfullmäktiges sammanträde i juni beslutades om budget för 2018. För kollektivtrafiken innebar beslutet att 30-dagarsbiljetten ska kosta 840 kr vilket är en höjning med 45 kr och förköpt enkelbiljett för vuxen ska kosta 30 kr per zon, det vill säga två kronor mer än i dag. Biljett som köps med reskassa ska enligt samma beslut kosta 23 kr per zon, en krona mer än i dag.

Med utgångspunkt från fullmäktiges beslut ska nu kollektivtrafiknämnden fatta beslut om den kompletta prislistan som ska gälla från 9 januari 2018.

– De satsningar som vi genomförde under 2017 och ambitionen är att fortsätta utveckla kollektivtrafiken i länet innebär ökade kostnader. Under 2018 bidrar Region Uppsala med drygt en miljard i form av skattemedel och det täcker cirka hälften av kollektivtrafikens kostnader. Den andra halvan behöver vi ta in via biljettintäkter och för att klara det behöver vi höja biljettpriserna, säger Bertil Kinnunen.

Under 2017 har flera satsningar genomförts exempelvis nya stadsbusslinjenätet i Uppsala, satsning på bättre busstrafik i stråket Uppsala – Östhammar och Grillby – Enköping samt flera tåg som gjort det möjligt att sätta in en ny tur i vardera riktning med Upptåget på sträckan Uppsala – Sala samt dubbelkoppla tåg på sträckan Gävle – Tierp – Uppsala.

- Om vi inte ökar intäkterna till kollektivtrafiken är alternativet att minska kostnaderna och det innebär neddragningar i trafiken vilket i sin tur skulle få en rad negativa konsekvenser, inte minst för miljön, säger Bertil Kinnunen.

Den kompletta prislistan som föreslås gälla från 9 januari 2018 finns på ul.se

Ytterligare information:

Bertil Kinnunen (S), ordförande kollektivtrafiknämnden, tel 070-763 40 71

Sture Jonsson, presschef UL, 018-611 19 08

Nyckelord

Kontakter

Om

Region Uppsala
Region Uppsala
Storgatan 27 (postadress Box 602)
751 25 Uppsala

https://www.regionuppsala.se/

Region Uppsala arbetar med hälso- och sjukvård, kultur, kollektivtrafik och regional utveckling. Det innebär att samordna och tillsammans med många andra aktörer samverka inom områden som transportinfrastruktur, näringsliv och arbetsmarknad, besöksnäring och folkhälsa.

Följ Region Uppsala

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Region Uppsala

Uppsnabbat från fastighets- och servicenämnden den 25 april25.4.2025 15:24:01 CEST | Pressmeddelande

Beslut om ny förlossningsenhet på Akademiska sjukhuset Vid sitt möte beslutade fastighet- och servicenämnden att investeringsprojektet Ny förlossningsenhet på Akademiska sjukhuset ska genomföras. Den totala investeringsutgiften för programarbete och genomförande får uppgå till högst 32 250 000 kronor (cirka 32,2 miljoner kronor). Bakgrunden till beslutet är att dagens förlossningsavdelning, som byggdes 1985, är underdimensionerad. Den byggdes för cirka 3 500 födslar per år, medan det nu sker 4 000 – 4 300 födslar per år. För att kunna omhänderta alla födande personer som behöver högspecialiserad vård på ett patientsäkert sätt behövs därför en ny förlossningsenhet på Akademiska sjukhuset. De tilltänkta lokalerna ska vara i direkt anslutning till den befintliga förlossningsavdelningen. Det kommer även att ske en del förändringar, i enlighet med nutida myndighetskrav. Det handlar om sådant som gruppcentraler i varje förlossningssal och brandskyddsåtgärder. Under programarbetet har det äve

Uppsnabbat från sjukhusstyrelsen den 24 april24.4.2025 17:08:16 CEST | Nyheter

Rapport om felaktiga diagnoser redovisad Sjukhusstyrelsen behandlade ett ärende gällande den externa granskning som har gjorts med anledning av att patienter i Uppsala län har fått sin livmoder bortopererad på felaktiga grunder. Rapporten belyser händelseförloppet och dess orsaker och tar också upp förslag på åtgärder. Sjukhusstyrelsen beslutade att lägga rapporten till handlingarna och uppdrog till berörda förvaltningar att arbeta för att vidta de åtgärder som föreslås i rapporten. En redovisning av vilka åtgärder som genomförts ska lämnas i oktober. Svar på initiativ om förlossningssalar Malin Sjöberg Högrell (L), Alexandra Braf (KD), Svante Berg (M) och My Borg Åmansson (M) hade väckt ett initiativärende, ”Skapa förlossningssalar som ska ge lugn och harmoni vid födseln”. I initiativet föreslogs att Akademiska sjukhuset ska utreda kostnaden för att renovera befintliga förlossningssalar för att skapa en hemlik miljö och att sjukhusstyrelsen ska prioritera renovering av befintliga förl

Uppsnabbat från regionfullmäktige den 23 april23.4.2025 19:00:49 CEST | Pressmeddelande

Upphandling av trafikdrift för Uppsala spårväg initieras I mars 2022 undertecknade Region Uppsala och Uppsala kommun ett samverkansavtal som omfattar genomförandet av Uppsala spårväg. Region Uppsala har enligt avtalet ansvaret för trafikering och drift av spårvägssystemet. Vid sitt möte beslutade nu regionfullmäktige att initiera en upphandling av denna trafikdrift. Avtalslängden föreslås bli 12 år, för att harmonisera med avtalslängden för det lätta underhållet av spårfordonen. Totalt bedöms den årliga driftskostnaden för spårvägen, trafikdrift och underhåll av bansystem, uppgå till 175 till 200 miljoner kronor i 2024 års prisnivå. Med en avtalslängd på 12 år innebär det en total kostnad under avtalsperioden på 2,1 till 2,4 miljarder kronor. (KD) och (SD) yrkade på avslag, och reserverade sig mot beslutet. Upphandling av underhåll av bansystem för Uppsala spårväg initieras Regionfullmäktige initierade vid sitt möte även en upphandling av underhåll av bansystem för Uppsala spårväg. Avt

Nu har endast 3 av 100 inte tillgång till snabbt bredband14.4.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Allt fler invånare i Uppsala län har tillgång till fast bredband på minst 100 Mbit per sekund. Enligt den senaste Mobiltäcknings- och bredbandskartläggningen för år 2024 från Post- och telestyrelsen (PTS) har nu drygt 97 procent av hushållen i Uppsala län anslutning till fast bredband på minst 100 Mbit per sekund. Det innebär en ökning med nästan 4 procentenheter sedan året före. Snittet för hela Sverige är 97,66 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye