
Machu Picchu mest populära landmärket att besöka under 2020

- De flesta klassiska landmärkena finns med som många svenskars drömresmål av en anledning. Magisk natur, mäktiga byggnadsverk eller en blandning av de båda ger en upplevelse utöver det vanliga, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.
Machu Picchu är ett drömresmål för många svenska resenärer - bara namnet inger en känsla av äventyr och mystik. Att denna vackra ruinstad är svårtillgänglig gör att antalet turister naturligt begränsas, även om turismen har ökat under de senaste åren. Det går att ta sig till Machu Picchu på flera olika sätt; de mer äventyrliga resenärerna kan vandra den berömda inkaleden, som beräknas ta ca 4-5 dagar, medan de mer bekväma resenärerna – eller de som av tidsskäl vill komma fram snabbare – kan åka tåg och buss till staden.
På andra plats kommer ett av världens mest kända landmärken – Frihetsgudinnan i New York, som de allra flesta känner till via oräkneliga filmer och TV-serier, följt av Kinesiska muren och Colosseum.
Vilket landmärke som lockar mest varierar med åldern. Resenärer i åldersgrupp 18-29 år vill i större utsträckning än övriga resenärer besöka Eiffeltornet i Paris (24 procent), Kinesiska muren (20 procent) och Pyramiderna (17 procent). Resenärer i åldern 60-79 år är minst sugna på landmärken över huvud taget – något som till viss del kan bero på att de, till skillnad från de yngre resenärerna, redan har besökt många av dessa kända platser.
Vilka kända landmärken skulle du helst vilja besöka under 2020?
- Machu Picchu, Peru (22 procent)
- Frihetsgudinnan, New York (18 procent)
- Kinesiska muren, Kina (15 procent)
- Colosseum, Rom (15 procent)
- Eiffeltornet, Paris (14 procent)
- Golden Gate-bron, San Francisco (12 procent)
- Tempelstaden Angkor, Kambodja (12 procent)
- Pyramiderna, Egypten (12 procent)
- Taj Mahal, Indien (9 procent)
- Vasiljikatedralen, Moskva (8 procent)
- Sagrada Familia, Barcelona (8 procent)
- Big Ben, London (8 procent)
- Lutande tornet, Pisa (6 procent)
- Inget av ovanstående (27 procent)
- Tveksam, vet ej (7 procent)
Källa: Tickets Sifoundersökning, max tre svar möjligt. Riksrepresentativt urval.
För mer information kontakta:
Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32
Kontakter
Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig
Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke.
Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.
Bilder
Dokument
Om
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Här firar svenskarna nyår utomlands27.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Det är tydligt att svenskarna söker både storstadsupplevelser och sol inför årets nyårsfirande. Bokningsstatistik från resebyrån Ticket visar en ökad efterfrågan på både populära storstäder och solsäkra resmål. De tre mest bokade nyårsdestinationerna är Gran Canaria, Amsterdam och Paris.
Så reste vi 2024 – Spanien dominerade, men storstäder lockade också19.12.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Tickets bokningsstatistik visar att Spanien fortsatte att vara svenskarnas favoritresmål under 2024, men intresset för europeiska storstäder var även högt. Bokningsstatistiken för 2024 visar en tydlig trend där både klassiska solresmål och spännande storstäder stod i centrum när svenskarna planerade sina resor.
Fler svenskar firar jul utomlands17.12.2024 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Tickets bokningsstatistik visar att fler svenskar väljer att lämna Sverige bakom sig för att fira jul utomlands i år. Den populäraste juldestinationen är Spanien med Gran Canaria, Malaga och Teneriffa som självklara favoriter.
Högt intresse för vinterresor – Dubai och Hurghada nya favoriter10.12.2024 10:42:27 CET | Pressmeddelande
Vinterresor fortsätter att locka svenskarna med Spanien och Thailand som oförändrade favoriter. Samtidigt visar resebyrån Tickets bokningsstatistik att intresset för Dubai och Hurghada har ökat, trots oroligheterna i regionen. Kap Verde utmärker sig också som ett resmål att hålla ögonen på, med en imponerande bokningsökning på nära 200 procent.
Resebokningarna sköt i höjden under Black Week4.12.2024 13:15:00 CET | Pressmeddelande
Black Week lockade reslystna svenskar och resulterade i en bokningsboom, enligt färsk statistik från resebyrån Ticket. Kombinationen av räntesänkningar, snöoväder och mängder av rabatter och erbjudaden från resebolagen verkar ha drivit många svenskar till att boka sina resor under kampanjveckan och bokningarna ökade med 20 procent.