Skansen och Konsumentföreningen Stockholm i fördjupat samarbete genom nytt femårsavtal som har fokus på hållbarhet
Skansen och Kfs är två starka varumärken som med gemensamma krafter vill synliggöra sitt engagemang för ett mer hållbart samhälle.
–I samarbetet med Konsumentföreningen ser vi goda möjligheter att öka folkbildningen i ett av Skansens viktigaste uppdrag - hållbarhet och klimatsmart leverne. Vi vill genomföra aktiviteter som informerar om hur den urbana människan kan leva på ett hållbart sätt samt ta vara på resurser, återvinning och kretsloppstänkande, säger John Brattmyhr, vd Skansen.
Aktiviteterna på Skansen utvecklas i en gemensam arbetsgrupp och kommer att vara väl synliga på området för att förstärka samarbetet. Bland annat kommer ett Hållbarhetshus som återvinner kompostmaterial att uppföras. Syftet är att få en plats där återvinnings-processen kan exponeras för gäster och personal och stärka kretsloppstänket på ett spännande och handfast sätt.
–Vi vill skapa medlemsnytta för våra medlemmar och därför känns det fantastiskt kul att vi nu fördjupar samarbetet med Skansen. Sen vi inledde samarbetet på 90-talet har det varit ett av våra mest uppskattade och nyttjade erbjudanden. Att vi nu dessutom skapar ett hållbarhetshus känns extra kul då hållbarhet och miljö är områden våra medlemmar tycker är allra viktigast, säger Lars Ericson, vd Konsumentföreningen Stockholm.
På Lill-Skansen planeras fler aktivitetsytor och Kfs superhjälte Kapten Reko kommer att agera värd varje dag under hela året. Kapten Reko har till syfte att sprida kunskap på temat hållbarhet och återvinning i en vardagsmiljö.
Kfs får möjlighet att bjuda in skolor till Skansen för pedagogisk verksamhet ledd av Skansens utbildade pedagoger. Dessutom arrangeras en familjedag med scenprogram för Kfs och medlemsdagarna i slutet på loven möjliggör för besök för de som inte annars har möjlighet att komma till Skansen.
För mer information, vänligen kontakta:
John Brattmyhr, vd Skansen, 08 – 442 8001
Lars Ericson, vd Konsumentföreningen Stockholm, 08-714 39 74
Bilder
Om
Mitt på den gröna ön Djurgården i Stockholm finns Skansen. En plats som levandegör upplevelser av natur och kultur – nu, då och i framtiden. Stiftelsen Skansen är världens äldsta friluftsmuseum, grundat 1891 av Artur Hazelius, och varje år kommer cirka 1,4 miljoner gäster till oss.
Följ Stiftelsen Skansen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Stiftelsen Skansen
Kulturnatt på Skansen: en kväll i kärlekens tecken15.4.2025 07:50:00 CEST | Pressmeddelande
Den 26 april är det dags för årets Kulturnatt Stockholm på Skansen. Det blir en kväll som speglar kärlekens många uttryck – från djurrikets parningsstrategier till historiska relationstips, queer dansbandsmusik och dansgolv för brustna hjärtan. Entrén är fri under hela kvällen.
Carin Götblad, Sara Parkman och en återvändande succé när Valborg firas på Skansen9.4.2025 07:50:00 CEST | Pressmeddelande
Den 30 april välkomnas gäster till ett stämningsfullt valborgsfirande på Skansen – en tradition som levt sedan 1892. Årets vårtal hålls av polismästare Carin Götblad och firandet ramas in av musikframträdanden av bland andra Sara Parkman och Uje Brandelius, körsång och tändning av det traditionsenliga valborgsmässobålet.
Traditioner och familjeaktiviteter för alla generationer – fira påsken på Skansen2.4.2025 07:55:00 CEST | Pressmeddelande
Under påsk och påsklov bjuder Skansen in till ett firande fyllt av historia, skapande och ägg-stra roliga aktiviteter. Med start den 12 april kan gäster upptäcka hur påsken firades förr, samtidigt som hela familjen kan delta i aktiviteter och hantverk som för påskens traditioner vidare in i nutiden.
Framtidens havsyrken i fokus – inspirerande mässa för gymnasieelever på Skansen18.3.2025 10:08:14 CET | Pressmeddelande
Efter fjolårets stora succé återvänder nu yrkesmässan som öppnar dörrar till karriärmöjligheter inom hav och vatten. Den 20 mars välkomnas 600 gymnasieelever till Baltic Sea Science Center (BSSC) på Skansen, där de får upptäcka yrken som bidrar till en hållbar framtid.
Skansen har blivit utsett till Sveriges mest hållbara varumärke inom rese- och turismbranschen för tredje året i rad13.3.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande
För tredje året i rad har Stiftelsen Skansen utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke inom rese- och turismbranschen. Utmärkelsen baseras på varumärkesstudien Sustainable Brand Index 2025, där svenska konsumenter bedömt hur hållbara olika varumärken är.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum