Ving summerar 2010-talets resetrender och händelser

Slow travel - från vart till vad
2010 hade filmen Eat, Pray and Love premiär, som här får utgöra ett exempel på hur vi under det senaste decenniet dragits mer mot att uppleva och se mer av det lokala och att berikas av våra resor. Vi prioriterar att dra ned på tempot och träffa människor, uppleva det lokala, det genuina, eller kanske bara njuta av hotellet i sig med dess ökade fokus på design och upplevelser. Vings senaste semesterrapport där fler än 18 000 svarade, visade att allt färre idag besöker vattenparker, djurparker etc. till förmån för de lokala upplevelserna. Samtidigt som vi blir mer resvana förflyttas fokus mer från vart vi vill resa till vad vi vill göra, och medan vi gärna reser dit andra också varit prioriterar vi i högre utsträckning att vi får med oss en unik, individuell upplevelse att berätta om när vi kommer hem igen. Ving satsar under 2020 vidare på sitt koncept kring lokala upplevelser - ”Love Local”.
Våra vänner har blivit våra guider
Med den digitala utvecklingen och bland annat Facebooks, Instagrams, Youtubes framfart har vi kunnat ta del av miljontals reseupplevelser både från våra vänner och influencer-vågen som kom under 2010-talet. Vi får tips av nära och kära och reser därefter, oavsett om det är på en sol- och badsemester eller en träningsresa. Det skapas grupperingar i form av ”travel tribes” där våra vänner eller de vi följer blir våra guider.
Hotellens utveckling
Under de senaste tio åren har vi sett allt från modevärldens designers som öppnat hotell (Armani, Bvlgari m fl) till att unika koncepthotell vuxit sig allt starkare. I Vings årliga trendrapporter (Semesterrapporten) under de senaste åren syns tydligt att hotellets betydelse ökat när vi reser på semester och är ibland viktigare än destinationen i sig. Som resenärer idag har vi allt högre krav och det som tidigare var lyx räknas idag ofta mer som en hygienfaktor. Med designhotell och starka koncepthotell förändras bilden av vad en paketresa med en semesterarrangör som Ving eller branschkollegorna är och har bidragit till att locka både återkommande och nya gäster till klassiska sol- och baddestinationer. Hotellrestaurangen, menyn, utbudet och inte minst vegetariska alternativ har blivit allt viktigare och hotellrestaurangen har för allt fler blivit en destination i sig. Ving lanserade för ett år sedan en Vegetarisk a la carte-meny på alla sina Sunwing och Ocean Beach Club hotell.
Flygskam och hållbart resande gör chartern mer aktuell än någonsin
Charterresan har flera gånger under sin 60-åriga historia dömts vara utdöende, på grund av oljekriser, krig, avregleringar och konkurrens från lågprisflyg och onlineresebyråer. Genom att ständigt hitta nya vägar har branschen visat sig vara det fortsatt mest populära semesteralternativet för miljontals svenskar. I tider då allt fler värnar om klimatet sticker den klassiska charterresan ut, eftersom reseformen innebär en rad fördelar utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Däribland att man optimerar med fulla transferbussar, hållbarhetscertifierade hotell och närmast helt fulla flyg, vilket ger betydligt lägre utsläpp av CO2 per passagerare jämfört med genomsnittet för reguljära flygbolag. Senaste året redovisar Vings eget flygbolag 65 gram C02 per passagerarkilometer jämfört med det europeiska reguljärflygets genomsnitt på 90 gram. I slutet av decenniet lanserades även klimatkompensation, för de utsläpp som ändå orsakas, som ett starkt komplement. Här valde Ving att införa ett av branschens mest omfattande klimatinvesteringsprogram där investeringar görs motsvarande samtliga utsläpp från alla nordiska gästers flygresor, transferbussar och boende på de egna hotellen. Andra trender som är här för att stanna är fokus på att få bort all engångsplast, ”beach cleaning”-aktiviteter och att minska matavfall inom hotellbranschen.
Valfriheten större än någonsin
Med framväxten från bland annat hotellbokningssajter, Airbnb och flygsajter på nätet så har tillgängligheten och valfriheten blivit mycket större när vi bokar resor. Samtidigt efterfrågar många tryggheten i att boka en paketresa som utöver resegarantins trygghet även genom paketreselagen gör att arrangören ansvarar för resan i sin helhet. Tryggheten och bekvämligheten upptäcks av allt fler vilket har gjort att researrangörer som Ving under 2010-talet utvecklat sitt erbjudande kraftigt. Utöver de klassiska charterpaketen erbjuds nu kunderna närmast ett oändligt antal valmöjligheter till hela världen med reguljärflyg, hotell och transfer i paket efter varje resenärs önskemål och plånbok. I tillägg återlanserade Ving i slutet av decenniet resor med tåg från Sverige till bland annat Davos, och även kombinationsresor med flyg och tåg inom utvalda länder i Europa.
Den digitala utvecklingen – Från 100 butiker till 0
För 15 år sedan hade Ving närmare 100 butiker, vilket i slutet av decenniet blivit noll tack vare förflyttningen till online och digitala bokningsupplevelser. Andelen som bokar på nätet gått från omkring 20 procent 2005 till att 85 procent av Vinggruppens gäster idag bokar på nätet. Resekatalogerna är ett minne blott och appen har snabbt vuxit bland gästerna som reser med Ving, där idag mer än 60 procent använder appen för en bättre semesterupplevelse.
Ökad förväntan och höga krav
Ribban har höjts för vad vi förväntar oss när vi reser och bor på hotell. Tidigare frågetecken kring service och även tillgången på wifi räknas idag som en hygienfaktor. I Vings resepaneler där tusentals tillfrågats kring deras förväntan på researrangören är just service, särskilt när något oförutsett händer, det man ställer höga krav på. Från att tidigare ha gjort mycket själv förväntar man sig när vi går in i 2020 att friktioner på resan tas bort. Ett tydligt exempel är Vings service ”Easy Travel” där gäster på Sunwing och Sunprime erbjuds checka in bagaget redan på hotellet och ser det först hemma i Sverige igen. Idag ställs också högre krav på att få service i form av kunskap och tips från semesterarrangören eller hotellen, annat än det man själv kan googla sig fram till.
Kryssningar lockar nya och bredare målgrupper
En tydlig trend under decenniet är att rederierna fokuserar på allt mer unika upplevelser, både i form av att fartygen blivit allt spektakulära i sig med fokus på design och upplevelser från gocart-banor till broadwaymusikaler, men också genom satsningar på matupplevlerser ombord med temarestauranger, matlagningskurser, vinprovningar och ett brett utbud av temarestauranger. Att åka på kryssning har under decenniet lockat en allt bredare målgrupp, och erbjuder allt från familjehytter med egen rutschbana till exklusiva sviter. Även i kryssningsbranschen har fokus på hållbarhet ökat inom alla områden, från att minska utsläpp till hållbara inköp och fokus på matsvinn ombord.
Healing framför peeling – ökat intresse för semester med fokus på hälsa och själ
Vi blickar utåt i form av nya upplevelser och aktiviteter, men också inåt för att rannsaka oss själva och reflektera. Intresset för att även kombinera semester med träning, hälsa och välmående har kommit för att stanna, och samtidigt som både utbudet på renodlade träningsresor ökat, så ökar även intresset för att ta del av exempelvis gruppträning och yoga på hotellen och att kombinera semestern med löprundor, promenader, vandringar eller cykel för att uppleva och se mer av destinationerna.
Några milstolpar inom VING under 2010-talet
- Vinggruppen får en ny nordisk koncernchef, Magnus Wikner
- Vinggruppen får nya nordiska ägare 2019
- Det första familjehotellet Ocean Beach Club-hotellet slår upp dörrarna och blir omedelbart en succé. Först på Makrigialos sedan Gran Canaria och Cypern.
- Flera nya Sunprime (för de som reser utan barn) och Sunwing-hotell för familjer öppnas.
- Ving får dagens logo – det så kallade ”Sunny heart”
- Ving vinner ett stort antal priser (Sveriges mest hållbara reseföretag, bästa kundservice, bästa resesajt, bästa charterflygbolag (Sunclass airlines) Stora barnsemesterpriset (sex år i rad), Bästa researrangör m fl.
- Nylansering tågsemester
- Klimatkompensering införs för samtliga gästers flyg, oavsett flygbolag, all busstransfer och boende på egna hotell
Några ytterligare större händelser under 2010-talet
- Askmolnet från Eyjafjallajökull stänger ner det skandinaviska luftrummet och Ving arbetar dygnet runt med att ordna alternativa färdsätt hem till Sverige för sina resenärer.
- Terrordåd genomförs på en rad platser i världen, även i Europa i bland annat Stockholm, Oslo, Paris, Bryssel och Nice.
- No selfie zones – Tragiskt nog har antalet olyckor som skett som ett resultat av att försöka ta den perfekta selfien ökat, vilket resulterat i att allt fler resmål med risk för denna typ av olyckor infört no selfie zones.
Kontakter
Fredrik HenrikssonKommunikations- och hållbarhetschef, Vinggruppen Norden
Tel:+46709513124fredrik.henriksson@ving.seBilder


Om
Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som med en marknadsandel på 31 procent är Nordens ledande semesterföretag. Ving etablerades 1956 och har lång erfarenhet av att erbjuda svenska semesterfirare såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I NLTG ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.
Följ Ving AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ving AB
Nordic Leisure Travel Groups klimatmål validerade av Science Based Targets Initiative25.4.2025 14:17:53 CEST | Pressmeddelande
Vings moderbolag Nordic Leisure Travel Group har nått en viktig milstolpe i sitt hållbarhetsarbete. Resekoncernen har fått sina klimatmål validerade av Science Based Targets Initiative (SBTi), en oberoende instans som säkerställer att klimatmål ligger i linje med Parisavtalets klimatambitioner om att sträva efter att begränsa den globala uppvärmningen till under 1,5 grader jämfört med förindustriell tid. Särskilt fokuserar företaget på två centrala områden, flyg och hotell, som står för de största utsläppen.
Barnfavoriterna Lollo & Bernie gör premiär i sagornas värld27.3.2025 13:10:41 CET | Pressmeddelande
I flera decennier har Vings omtyckta maskotar skapat glädje bland både stora och små. Framför allt på researrangörens familjehotell runtom i världen, men även på Youtube, vid mässor och events på hemmaplan, på utvalda hotell runtom i Sverige och sedan två år tillbaka även på lollobernie.com. För första gången tar Lollo & Bernie nu steget ut i böckernas värld. Genom ett samarbete med ett av Sveriges ledande bokförlag, Bookmark Förlag, släpps med start idag flera färgglada och inspirerande sago- och pysselböcker.
White Lotus-effekt får svenska barnfamiljer att rusa efter resor till Thailand13.3.2025 10:14:39 CET | Pressmeddelande
Att en av årets stora resetrender, sk ”set-jetting” inspirerar och skapar reslust är tydligt. För knappt en månad sedan släpptes den tredje säsongen av den populära serien White Lotus, vilket direkt skapade en rusning efter resor till svenskarnas favorit i Sydostasien. Hos Sveriges största researrangör Ving har bokningar på charterresor till Thailand ökat med 40 procent jämfört med i fjol. Framför allt är det barnfamiljerna som har hakat på trenden. Ving ser en ökning med hela 73 procent i bokningarna till sina populära familjehotell jämfört med förra året.
Ving - Sveriges mest attraktiva arbetsplats enligt unga kvinnliga ekonomer8.3.2025 10:34:39 CET | Pressmeddelande
Idag på internationella kvinnodagen släpper Karriärföretagen sin topplista ”Topp 10 Kvinna” över Sveriges mest attraktiva arbetsplatser bland unga kvinnliga studenter och unga arbetstagare. Förstaplatsen i kategorin Ekonomi tilldelas i år Ving, som därmed korats till Sveriges främsta företag när unga ekonomer får ranka en potentiell framtida arbetsgivare.
Större svensk småstad reser utomlands med Ving under sportlovsveckorna23.1.2025 15:34:58 CET | Pressmeddelande
Vecka 7 går startskottet för en av årets mest intensiva reseperioder då sportlovsveckorna drar i gång. Under fyra veckor i februari/mars reser mer än 30 000 svenskar, motsvarande en större svensk småstad, i väg på en charterresa till varmare breddgrader eller på en cityweekend med Ving. Redan nu är 8 av 10 charterresor under sportloven bokade och Gran Canaria är den destination som lockar allra flest, därefter kommer Thailand, Teneriffa och Kap Verde. Bland storstäderna toppar London.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum