Första husen klara i SABOs byggtävling

I Upplands-Bro kommun finns nu 30 lägenheter klara för inflyttning den 1 september. Det är det första lägenheterna som byggts efter den byggtävling som SABO arrangerat tillsammans med åtta kommunala bostadsbolag i stockholmsregionen. Den 25 augusti visas de nya husen för allmänhet och press.

Det byggs för få hyresrätter. För att ändra på det startade åtta SABO- företag och SABO för drygt ett och ett halvt år sedan en tävling "Bygg så vi har råd att bo". Kraven var hårda: Lägenheterna ska ha hyror på max 1 100 kr/kvm och år vilket innebär att exempelvis 2 rok på 65 kvm inte ska behöva kosta mer än 6000 per månad. Lägenheterna ska dessutom vara attraktiva och ha sådan kvalitet att bostadsföretagen har råd att äga och förvalta dem långsiktigt.

Nu visas det vinnande förslaget; "Det ljuva livet", från NCC upp i fullskaleversion i Upplands-Bro. Det handlar om 30 lägenheter i tvåvåningshus fördelade på 2:or och 3:or om 40-59 kvm. Lägenheterna utrustas med tvättmaskin, torktumlare, klinker i hall och badrum, parkettgolv i vardagsrum och lägenhetsförråd. Månadshyrorna kommer att variera mellan 3813 och 5282.

Tider: Den 25 augusti pågår seminarium mellan 09.30-12.00. Redan nu är över 120 personer anmälda. 13.00 blir det visning med möjlighet att komma in i några möblerade lägenheter.

På seminariet medverkar Sven Inge Nylund, kommunstyrelsens ordförande, Bengt Owe Birgersson, VD i SABO, Håkan Heglert, ordförande i Upplands- Brohus, Olle Ehrlén, VD för NCC Construction i Sverige AB samt Bostadsminister Lars-Erik Lövdén.

Adresser: Lägenheterna finns på Fasanstigen som ligger på promenadavstånd till Bro som har pendeltåg och buss. Seminariet hålls i Bro dagcentral som också ligger i Bro.

I tävlingen "Bygg så vi har råd att bo" deltog följande kommuner: Botkyrka, Sundbyberg, Nykvarn, Nynäshamn, Upplands-Bro, Södertälje, Värmdö och Upplands Väsby.

Ytterligare information: Sofia Johansson på SABO 08-406 56 21,
070- 533 53 97 och Mariana Nordin, Boserviceshef på Upplands-Brohus 08- 584 509 31, 070-714 61 33