Allmännyttan är nyckelaktör för bredbandsutvecklingen

Det krävs minst tre miljarder kronor för att allmännyttan ska nå regeringens mål om "bredband till alla". Kostnaderna och kraven för att bredband till alla ska bli verklighet står i fokus på SABOs Bredbandsdagar den 31 mars. De kommunala bostadsbolagen är nyckelaktörer i bredbandsutvecklingen.

SABO-företagen är, tillsammans med de lokala stadsnäten, mycket viktiga för utvecklingen av bredband. Det finns många exempel på detta från Umeå, Hudiksvall, Gävle, Tierp, Sollentuna, Sundbyberg, Västerås, Halmstad, Växjö, Landskrona, Kristianstad och Malmö. På alla dessa orter är bostadsföretagen nyckelaktörer genom att antingen driva utvecklingen själva eller tillsammans med det lokala stadsnätet.

Många nya stadsnät kommer att etableras eller utvecklas de närmaste två åren, vilket framgår av den statistik som Kommunförbundet nyligen presenterat om utbyggnad och upphandling av ortsammanbindande och lokala nät. På SABOs Bredbandsdagar sker bland annat följande:

Rapporten "Bredband – varför då?" presenteras. Den fokuserar tjänster, infrastruktur och affärsmodeller för bredbandsetablering och –utveckling. Rapporten redovisar behovet utbyggnad av nya, öppna fastighetsnät som klarar 100 megabytes till varje bostad och lokal fram till år 2010!
En rapport från SWECO Energuide, som på SABOs uppdrag gått igenom redan befintliga bredbandstjänster för boende och fastighetsägare, presenteras. Rapporten redovisar också många nya intressanta tjänster som lanseras den närmaste tiden.
Flera exempel ges på lokala lösningar, där det kommunala bostadsbolaget samverkar med olika aktörer för att driva på den lokala och regionala bredbandsutvecklingen.
Konferensen äger rum på Gårda konferens i Hallonbergens centrum i Sundbyberg den 31 mars till den 1 april med start kl 10.00. IT-och bredbandsintresserade journalister är varmt välkomna. Mer information om konferensen finns att läsa på SABOs hemsida http://www.sabo.se/kunder/sabo/kurs.nsf , SABOs Bredbandsdagar.

Ytterligare information?
Kontakta Anders Johansson, SABO 08-406 55 33, 070-535 02 25, anders.johansson@sabo.se

SABO är intresseorganisation för de allmännyttiga bostadsföretagen i Sverige. Tillsammans har SABOs medlemsföretag ca 835 000 lägenheter med 1,4 miljoner hyresgäster.

Kontaktperson: Cecilia Werner