Statlig utredning missar bostadens betydelse för välfärden

Bostäder har samma självklara roll för välfärden som vård, skola och omsorg. Det har man missat i den statliga utredning som har sett över aktiebolagsformer för icke-vinstutdelande bolag. Regeringen bör rätta till detta i den fortsatta hanteringen av utredningens förslag. Det hävdar SABO, de allmännyttiga bostadsföretagens intresseorganisation.

Enligt förslaget ska de nya aktiebolagsformerna gälla icke-vinstutdelande aktiebolag och aktiebolag med begränsad vinstutdelning. Båda modellerna är framför allt lämpliga för verksamheter inom vård, skola och omsorg, menar utredningen.

Men lagen borde även gälla allmännyttiga bostadsföretag, eftersom inte heller dessa är vinstsyftande, menar SABO i sitt remissvar.

- Att låta de allmännyttiga bostadsföretagen omfattas av den nya aktiebolagsformen skulle visa att deras verksamhet är lika viktig för välfärden som vård, skola och omsorg, säger Bengt Owe Birgersson, VD för SABO.

"De allmännyttiga bostadsföretagens uppdrag kan också beskrivas som en välfärdsverksamhet som sköts i bolagsform. Allmännyttan är inte vinstsyftande och det gör att denna lag framstår som intressant för bostadsföretagen", står det i remissvaret som SABOs politiskt tillsatta styrelse enats kring.

För mer information, kontakta Bengt Owe Birgersson, VD, SABO, 08-406 55 00
Sofia Johansson, processägare, SABO, 08-406 55 00, 070-533 53 97

SABO är intresseorganisation för de allmännyttiga bostadsföretagen i Sverige. Tillsammans har SABOs medlemsföretag cirka 830 000 lägenheter med 1,4 miljoner hyresgäster. Det innebär att var sjätte invånare bor hos ett SABO-företag.