Allmännyttans byggande ökar mest

Allmännyttiga bostadsföretag står för den största och tydligaste ökningen av bostadsbyggandet i Sverige. Mellan åren 2003 och 2004 ökade allmännyttans byggande med 15 procent. Mellan åren 2003 och 2005 väntas ökningen bli 74 procent! Totalt kommer allmännyttan att under åren 2000 till 2005 ha byggt omkring 21 200 nya lägenheter.

Allmännyttan stod år 2003 för 18 procent av bostadsbyggandet. Om allt byggs som planeras kommer allmännyttan att år 2005 stå för en fjärdedel av lägenhetsbyggandet i Sverige. Av alla aktörer på bostadsmarknaden visar allmännyttan upp den största och tydligaste ökningen, dvs en tydligare ökning än både bostadsrätter och egna hem. Det visar en prognos från allmännyttans intresseorganisation, SABO. Prognosen är baserad på de uppgifter som SABO varje år hämtar in från sina medlemsföretag om färdigställt och planerat bostadsbyggande. Dessutom har SABO kontrollringt till de allmännyttiga bostadsbolag som bygger mest.

- Det här visar att allmännyttan är beredd att ta huvudansvaret för att lösa bristen på hyresrätter, säger Bengt Owe Birgersson, VD för SABO.

De allmännyttiga bolagen ökar sitt byggande från 1 606 lägenheter år 2000 till 6 400 lägenheter 2005. Det innebär en fyrdubbling av byggandet. Siffran för 2005 har justerats utifrån den historiska överskattningen, dvs förhållandet mellan det som planeras och det som verkligen färdigställts under året.

- Det tar tid att planera för att bygga bra och prisvärda bostäder. Det är därför inte konstigt att det just nu, när planeringen övergår till handling, händer så mycket på en gång, säger Bengt Owe Birgersson.

Allmännyttan bygger främst i storstadsområdena Stockholm, Göteborg och Malmö samt i Sveriges större universitets- eller högskoleorter. Det byggs även mindre projekt, främst på Västkusten, i Mälardalen, Blekinge och Skåne. Framför allt byggs mindre 2:or och 3:or.

Bengt Owe Birgersson, VD, SABO, 08-406 55 00

Diagram:

(Removed graphics)

Diagrammet visar hur allmännyttans faktiska byggande ökat under åren. Siffrorna för 2004 och 2005 är rensade från den historiska överskattningen. Källa: SCB.

(Removed graphics)

Diagrammet ovan visar både det totala antalet färdigställda lägenheter och den procentuella fördelningen av bostadsbyggande mellan de olika aktörerna. Diagrammet visar tydligt att allmännyttan står för den tydligaste ökningen av byggandet jämfört med alla andra aktörer på bostadsmarknaden. Källa: SCB.

Prognos över färdigställda lägenheter i de bolag som bygger mest 2004 och 2005
I tabellen nedan presenteras de 25 bolag som avser att färdigställa flest lägenheter under 2004 och 2005. Siffrorna baseras på de uppgifter företagen själva lämnat in till SABO och är inte justerade för den historiska överskattningen (över åren i genomsnitt 89 procent).

Källa: SABO

Kontaktperson: Sofia Johansson

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 320 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 975 000 hyresbostäder