Regeringen smutskastar allmännyttan!

– De kommunala bostadsföretagen smutskastas i vårpropositionen!

Det menar SABOs VD Bengt Owe Birgersson, efter att regeringen i vårpropositionen kallar de allmännyttiga bostadsbolagen till överläggningar om en etisk uppförandekod

Bengt Owe Birgersson anser att de allmännyttiga företagen utan tvekan är de aktörer på bostadsmarknaden som tar störst samhällsansvar. Den offentliga insynen i dessa företag är mycket god, särskilt om man jämför med insynen i andra företag i bostadsbranschen. SABO och dess medlemsföretag räds inte en diskussion om etik och uppförandekoder.

– Om en uppförandekod ska diskuteras så ska det i sådana fall ske med samtliga aktörer i bostadsbranschen. Många av SABOs medlemsföretag känner sig nu orättvist misstänkliggjorda, avslutar Bengt Owe Birgersson

För mer information kontakta omvärldschef Johan Ödmark, 070-385 70 70

Fakta
SABO bedriver sedan en tid ett omfattande etikprojekt och välkomnar så många som möjligt att delta i detta. Det är ett utmärkt tillfälle att belysa bland annat frågor om diskriminering och hur man inom företagen kan arbeta med dessa frågor. Projektet kommer att pågå under de närmaste åren.

SABO, Fastighetsägarna Sverige samt Hyresgästföreningen i samverkan med Datainspektionen startat arbetet med att utarbeta en branschöverenskommelse avseende hantering av personuppgifter – även detta i syfte att undvika diskriminering.

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 320 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 975 000 hyresbostäder