Unik överenskommelse kan ge 1 000 lärlingsplatser och en effektivare renoveringsprocess

SABO, Arbetsförmedlingen och arbetsmarknadens parter presenterar idag en helt ny överenskommelse som går ut på att bredda utbildningen för murare samt för trä- och betongarbetare. Utbildningen breddas med kunskap inom plattsättning alternativt golvläggning. Åtgärden leder till att fler lärlingar kan komma i arbete, framförallt i renoveringsprojekt. Marknaden får tillgång till yrkesarbetare med breddad kompetens, vilket skapar förutsättningar för en effektivare renoveringsprocess. Denna satsning kan ge upp till 1 000 lärlingsplatser.

SABO - de kommunala bostadsföretagens bransch- och intresseorganisation - uppmanar nu alla sina medlemsföretag att när de upphandlar rot-arbeten (renovering, ombyggnad och tillbyggnad) kräva av byggföretagen att ett visst antal platser ska vikas åt lärlingar.

- Såväl de kommunala som de privata fastighetsägarna står inför en renoveringsboom de närmaste åren när miljonprogrammets bostäder ska åtgärdas. Med tanke på att SABO-företagen underhåller och renoverar sina fastigheter för ungefär elva miljarder per år så kommer det att öppnas möjligheter för ett stort antal lärlingsplatser, säger Kurt Eliasson, vd på SABO.

Arbetsförmedlingens roll i överenskommelsen är att utbilda arbetslösa bygglärlingar till plattsättare och/eller golvläggare under en 16-veckorsperiod, varav 2 veckor avser utbildning i de särskilda villkor som gäller när man arbetar hemma hos andra människor.

- För att klara de här omfattande renoveringarna krävs en förändring av arbetsmetoder. Vi kommer att efterfråga yrkesarbetare med bred kompetens som gör att vi kan korta genomförandetiderna. Det blir också positivt för hyresgästerna som får en kortare tid när de ska leva med ombyggnadsarbeten i sin bostad, säger Kurt Eliasson.

Målgruppen är ungdomar som avslutat 3-årig gymnasieutbildning inom trä, betong eller som murare och som under lärlingstiden blivit arbetslösa.

- I dag har vi 5 400 arbetslösa ungdomar som inte har haft möjlighet att slutföra sin lärlingsperiod för att få sitt yrkesbevis. Skälet har varit den dystra byggkonjunkturen. Med denna lösning får de möjlighet att slutföra sin utbildning och stora möjligheter att få jobb direkt. Efter ytterligare lärlingstid på ca 3 000 timmar kan de få ut ett yrkesbevis för ännu ett yrke, vilket förbättrar deras chanser på arbetsmarknaden, säger Angeles Bermudez-Svankvist, generaldirektör för Arbetsförmedlingen.

Överenskommelsen är framtagen i samarbete mellan SABO, Arbetsförmedlingen, Sveriges Byggindustrier och Byggnads.

För mer information kontakta:

Nina Rådström-Oldertz, SABO, tfn 08-406 55 72

Patrik Svensson, Arbetsförmedlingen, tfn 010-487 01 42