Trygga boendet vinnare i tävlingen SABOs Kombohus

Den rektangulära formen gör huset Trygga boendet mycket lätt att placera. Det är en av motiveringarna till att JSB – John Svensson Byggfirma AB,  vinner tävlingen SABOs Kombohus.

Trygga boendet och de andra tävlingsbidragen underlättar för våra medlemmar som har behov av kompletterande byggnader. Branschen har på ett mycket bra sätt uppmärksammat bostadsbolagens rop efter mindre och flexiblare hus, säger Kurt Eliasson, VD för bransch- och intresseorganisationen SABO.

SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, utmanade i december förra året landets byggentreprenörer att lämna förslag till mindre och mer flexibla flerfamiljshus/typhus som kan användas till kompletteringsbebyggelse och därmed också tävla om ett ramavtal med SABOs medlemmar, de kommunala bostadsbolagen.

Vinnare är JSB – John Svensson Byggfirma AB i Asarum med huset Trygga boendet. Juryns motivering lyder:

”Den rektangulära formen och de alternativa lägena för balkongerna gör detta hus mycket lätt att placera.Hållbarhet och en strävan efter låga underhållskostnader har varit vägledande vid det externa materialvalet. Lägenheternas planlösningar ger både förutsättningar för utblickar och har väl lösta rumssamband. Det inre materialvalet och husets tekniska utrustning har hög standard och kvalitet samt ger goda förutsättningar för energieffektivitet.

Sammantaget har förslaget mycket goda förutsättningar att svara upp till både ägarens/förvaltarens krav och hyresgästernas behov.”

- Det är roligt att priset går till en relativt ny aktör i dessa sammanhang. Tävlingen har bidragit till en välbehövlig produktutveckling för att hitta effektiva metoder för mindre flerbostadshus, säger Kurt Eliasson.

De tävlande har förbundit sig att leverera till ett fast entreprenadpris, 12 000 kronor/kvm bostadsarea, exklusive moms och mark- och grundläggningskostnad.

- Det visar att byggbranschen verkligen kan ta fram hus till rimliga kostnader, lämpliga för nyproduktion av hyresrätter. Det behövs, säger Kurt Eliasson.

De sex tävlande som bedömts är:
Moelven ByggModul AB. Lindbäcks Bygg AB. BoKlok Housing AB. Midroc Projekt Management AB. JSB – John Svensson Byggfirma AB. LB-Hus AB

Ramavtal skrivs med:
JSB, Bo Klok Housing och Lindbäcks Bygg

Juryns sammansättning:
Bert-Inge Storck, VD, Karlshamnsbostäder AB. (Juryns ordförande).
Jonas Everbrand, VD, Mörbylånga Bostad AB
Ann- Charlotte Lundin, byggchef, Mark Bostads AB
Folke Parkle, nybyggnadsansvarig, AB Bostaden i Umeå
Gösta Gustavsson, SABO. (Sekreterare i juryn)

Bifogas:
Presentationav vinnaren, övriga tävlingsbidrag samt tävlingen.
Foto på vinnarna
Planritningar Trygga Boendet (2 st)

Kontakt:
Gösta Gustavsson, chef Fastighetsutveckling, SABO, 08-406 55 42
Pether Fredholm, JSB, 0708-31 02 55
Charlotta Lundström, pressansvarig, SABO, 070-721 20 11

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 320 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 975 000 hyresbostäder

Nytt avtal ska starta en energirevolution i Sverige18.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges Allmännytta och ViaEuropa initierar samarbete för att påskynda den gröna omställningen I en strävan efter att leda vägen för den gröna omställningen i Europa och globalt, har Sveriges Allmännytta och ViaEuropa tagit sig an utmaningen att snabba på övergången till ett mer hållbart energisystem. Deras gemensamma mål är att främja energigemenskaper som en kraftfull drivkraft för förändring.