Bra att EU-parlamentet satt ned foten om nytt Energieffektiviseringsdirektiv

Idag röstades ett nytt energieffektiviseringsdirektiv igenom i Europaparlamentet. Bransch- och intresseorganisationen SABO är positiv till målet att minska energianvändningen med 20 procent till år 2020. - De allmännyttiga bostadsbolagen är ledande i Sverige på att spara energi men vi kan bli ännu bättre med rätt förutsättningar, säger Kurt Eliasson, VD för SABO.

I det nya energieffektiviseringsdirektivet finns artiklar som bland annat berör energiledningssystem, energibesiktning och individuell mätning. Sverige har cirka 1,5 år på sig att anpassa den svenska lagstiftningen till detta.

- SABOs medlemsföretag har stor erfarenhet av bland annat individuell mätning och debitering, värdefulla kunskaper som vi gärna delar med oss av till näringsdepartementet som är ansvarig för frågan här i Sverige, säger Kurt Eliasson.

SABO har aktivt och framgångsrikt arbetat för att direktivets krav ska vara så rimliga som möjligt för allmännyttan att följa. Till exempel finns det i den text som EU-parlamentet idag godkände en skrivning om att installationer av individuell mätning ska ta hänsyn till kostnadseffektiviteten och vad som är tekniskt möjligt.

- Den markeringen är viktig eftersom vi annars ser en risk för att kraven på installation av mätare i flerbostadshus kan bli mycket kostsamma för fastighetsägarna, utan att vi för den skull får någon garanti för att energieffektiviseringen i sig ska kunna finansiera den nödvändiga investeringen, säger Kurt Eliasson.

Charlotta Lundström, pressansvarig SABO, 070-721 20 11
Katarina Härner, energiexpert SABO, 070-423 96 77