Allmännyttan aktiv mot brand

SABO, Sveriges allmännyttiga bostadsföretag, deltar i kampanjen Aktiv mot brand som startar på Brandvarnardagen den 1 december. – Nu gäller det att vi får med oss hyresgästen i att själv förebygga brand i hemmet och till exempel testa sin brandvarnare, säger Therese Berg på SABO.

Varje år rycker räddningstjänsten ut till 6 000 bostadsbränder i Sverige och cirka 120 människor omkommer. Glömd spis, rökning och eldning i braskamin är några av de vanligaste orsakerna. Vid jultid ökar riskerna för brand i hemmet när vi använder levande ljus. Syftet med kampanjen Aktiv mot brand är att motivera vuxna att ta ansvar för det egna brandskyddet.

– Brandvarnaren är det enskilt viktigaste brandskyddet vi kan ha i våra hem. Det är en otroligt billig livförsäkring. Därför är det bekymmersamt att så många som var fjärde svensk aldrig kontrollerar sin brandvarnare, säger Anders Lundberg, brandingenjör på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

I veckan som gick hölls en kunskapsdag på SABO om brandskyddsfrågor där bland annat brandskyddsansvariga, förvaltare och driftchefer från de allmännyttiga bostadsföretagen deltog.

– Det som kom fram på träffen är att de tekniska parametrarna som exempelvis konstruktion och byggregler finns väl reglerade. Det som är en utmaning och som vi behöver bli bättre på är att få varje boende att också själv ta ansvar för hur man förebygger en brand i sitt hem och det stödet får vi nu i kampanjen Aktiv mot brand, säger Therese Berg som bland annat arbetar med trygghets- och säkerhetsfrågor på SABO.

Huvudbudskapet i kampanjen är ”Sov gott. Vakna fort. Testa din brandvarnare” och denna uppmaning kommer vi att se runtom i landet både på stortavlor, bussar, tåg och i butiker. Dessutom uppmanar Anders Öfvergård (även känd som Arge snickaren) oss alla i en reklamfilm att ta vårt ansvar och kolla vår brandvarnare. Filmen kommer att visas på en del biografer men sprids också över nätet.

Se filmen här: http://youtu.be/u1eMjj73y6s

SABO uppmanar alla sina medlemsföretag att själva också gå med i kampanjen Aktiv mot brand. Då får man tillgång till massor med bra material om hur man förebygger brand, till exempel broschyrer att dela ut till hyresgäster eller instruktionsfilmer på flera språk.

Kampanjen Aktiv mot brand är ett samarbete mellan Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Brandskyddsföreningen, BrandvarnareGruppen, SABO, Svensk Försäkring, räddningstjänster och länsstyrelser i Sverige.

Här finns mer information om kampanjen och hur man går med:

Här finns information om brandskydd i hemmet till privatpersoner:

www.dinsäkerhet.se/brand

Charlotta Lundström, Pressansvarig, SABO

Telefon dir 08-406 55 25

Mobil 070-721 20 11

Charlotta.lundstrom@sabo.se

Fräs Therese Berg, Boende och Juridik, SABO

therese.berg@sabo.se

Banner, sov gott vakna fort
Fräs Therese Berg, Boende och juridik på SABO
Aktiv mot brand, högupplöst logga för tryck

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 320 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 975 000 hyresbostäder

Nytt avtal ska starta en energirevolution i Sverige18.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges Allmännytta och ViaEuropa initierar samarbete för att påskynda den gröna omställningen I en strävan efter att leda vägen för den gröna omställningen i Europa och globalt, har Sveriges Allmännytta och ViaEuropa tagit sig an utmaningen att snabba på övergången till ett mer hållbart energisystem. Deras gemensamma mål är att främja energigemenskaper som en kraftfull drivkraft för förändring.