Energimyndigheten ger 1,95 miljoner kronor till Allmännyttans Energisparkampanj

- Vi är fantastiskt glada över Energimyndighetens ekonomiska stöd och den kunskap som de bidrar med i kampanjen, säger Nina Rådström-Oldertz, kommunikationschef på bransch- och intresseorganisationen SABO som initierat kampanjen.

Energimyndigheten tog den 11 december beslutet att bidra till Allmännyttans Energisparkampanj och gör därmed sällskap med Naturskyddsföreningen och Hyresgästföreningen som på olika sätt stödjer kampanjen.

- Vi är positiva till Allmännyttans Energisparkampanj som bjuder in hyresgästerna att aktivt bidra till energispararbetet. Genom bra information och enkla energispartips kan man påverka den egna energianvändningen för att minska vår miljö- och klimatpåverkan, säger Sara Winnfors, ansvarig handläggare på Energimyndigheten.

Energimyndighetens beslut kommer mycket lämpligt i tid. Inom kort har kampanjen hela hundra anslutna företag.

- I dagarna väntas det hundrade företaget ansluta sig till Energisparkampanjen och därmed når vi nära 450 000 hushåll. Tillsammans visar vi verkligen nyttan med allmännyttan och kan bidra till att Sverige når målen för energieffektivisering i bostadssektorn, säger Nina Rådström-Oldertz.

Energimyndigheten har med sin kunskap både centralt och via sina kommunala energi- och klimatrådgivare runt om i landet goda möjligheter att sprida kunskap och stötta de bostadsföretag som med olika aktiviteter deltar i Energisparkampanjen.

- På Energimyndigheten finns väldigt stor kunskap om hur man konkret sparar energi i sin vardagen och hur man energieffektiviserar i bostadshus. Den informationen kommer väl till pass när våra medlemsföretag bjuder in sina hyresgäster i det lokala energispararbetet, säger Nina Rådström-Oldertz.

Fakta om allmännyttans Energisparkampanj:
Kampanjen bygger på lokala aktiviteter där bostadsföretagen samarbetar med hyresgästerna för att spara energi. SABO stöttar med filmer, webbplats och ett unikt Energisparspel. Kampanjen består av flera delmoment: Varmvatten: kampanjstart oktober. Belysning: start den 26 november. Tvättstugor: start den 18 mars 2013. Värme: start den 22 oktober 2013.

Fakta om energiförbrukningen i bostäder:
Bostäder och lokaler står för nära 35 procent av energianvändningen i Sverige. Därför är det viktigt att minska energianvändningen i landets byggnader om vi ska kunna nå de nationella miljömålen. Riksdagen har beslutat att det svenska byggnadsbeståndet ska minska energianvändningen med 20 procent till år 2020 och att den ska ha halverats till år 2050.

Bifogas:
Foto på ”energiarbetarna” från Energisparkampanjens reklamfilm.

Nina Rådström Oldertz, kommunikationschef, SABO, 070-752 95 51
Katarina Härner, energiexpert, SABO, 070-423 96 77