Allmännyttiga klimatpiloter banar väg för fossilfritt byggande

Klimatpilot i Visby, kvarteret Bläckfisken/Gotlandshem och Wisab

Nu har Allmännyttans klimatinitiativ tagit första steget mot en branschstandard för att beräkna klimatpåverkan från byggandet. Nio pilotprojekt är nu igång med att räkna på koldioxidutsläppen från sina byggen.

– Att minska klimatpåverkan från bostadsbyggandet är en ödesfråga. Men vi pratar inte bara om det, nu gör vi verkstad och kommer att börja ställa klimatkrav i upphandlingarna på riktigt, säger Sofia Heintz, nyproduktionsexpert på Sveriges Allmännytta.

Nio allmännyttiga bostadsbolag med pågående byggprojekt från Malmö i söder till Sundsvall i norr har utsetts till testpiloter. Uppdraget är att upprätta en klimatdeklaration av en faktisk byggnad, för att sedan kunna ge förslag på klimatkrav som är rimliga att ställa i en upphandling.

– Alla pilotföretag har också med sig en byggentreprenör i projektet, vilket borgar för att arbetet blir väl förankrat i branschen. Det är också mycket bra att både stora och mindre entreprenörer är med. Och ett av projekten är ett Kombohus, säger Sofia Heintz.

Testpiloterna är en del av projektet Klimatkrav till rimlig kostnad, ett unikt samverkansprojekt inom Allmännyttans klimatinitiativ där Sveriges Allmännytta arbetar ihop med kreditinstitutet Kommuninvest och IVL Svenska Miljöinstitutet med målet att bana väg för en fossilfri byggbransch.

– De här pilotprojekten kan bli kärnan i byggbranschens gröna omställning, menar Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige.

Att utveckla rimliga ambitioner som kan påverka såväl kommande lagstiftning som den offentliga upphandlingen kan skapa ett enormt förändringstryck, anser han.

– Byggsektorn står för 20 procent av Sveriges utsläpp, lika mycket som personbilstrafiken. Det är många som inte känner till det, säger Svante Axelsson.

Klimatpåverkan för att bygga ett modernt flerbostadshus är lika stort som husets driftenergi under 50 år.

Testpiloterna kommer att använda sig av Byggsektorns miljöberäkningsverktyg som IVL har tagit fram och som gör det möjligt för en icke-expert att ta fram en klimatdeklaration för en byggnad.

Testpiloternas erfarenheter ska under nästa år utmynna i en allmän vägledning för klimatkrav i upphandlingar av nyproducerade bostäder.

Projektet har även som mål att sätta en standard för livscykelbaserade klimatkrav i finansieringen av nya bostäder. Kommuninvest, som via så kallade gröna lån finansierar många energieffektiva bostadsprojekt inom allmännyttan, vill utveckla kraven till att beakta både energiprestanda i drift och klimateffekter från byggprocessen.

Här är allmännyttans klimatpiloter:
Kopparstaden i Falun
Gotlandshem och Wisab på Gotland
Framtiden och Tuve Bygg i Göteborg
Helsingborgshem och Skanska i Helsingborg
LKF och Otto Magnusson i Lund
MKB och Peab i Malmö
Förvaltaren och Jägnefält Milton i Sundbyberg
Mitthem och NCC i Sundsvall
Eidar och Peab i Trollhättan

Läs mer om klimatkrav på leverantörer inom Allmännyttans klimatinitiativ:

Läs mer om pilotprojektet:

Klimatpilot i Visby, kvarteret Bläckfisken/Gotlandshem och Wisab
Gotlandshem och Wisab på Gotland
Kopparstaden i Falun

Vinnaren av Allmännyttans bästa bygge 2024 är utsedd29.5.2024 10:45:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har juryn avgjort vilket projekt som vinner tävlingen om Allmännyttans bästa bygge! Segrande ur finalstriden går Fristadbostäder med trähusprojektet Prästhöjden. ”Ett vackert och fint inplacerat seniorboende intill skogen, där det syns och känns att de boende trivs”, skriver juryn i sin motivering. Eskilstuna Kommunfastigheter får ett hedersomnämnande för innovativa energilösningar med energidelning mellan husen i projektet Skogstorp.

Trots löften om sänkningar - elnätspriserna fortsätter stiga28.5.2024 08:05:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. En kartläggning från Nils Holgerssongruppen visar att det är stor skillnad mellan de olika kommunerna och skillnaderna ökar. Mellan den dyraste och billigaste kommun har skillnaden ökat till 4 300 kr per lägenhet och år, från tidigare drygt 3 500 kr per bostad och år.

Kraftigt stigande elnätspriser i Östergötlands län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Östergötlands län är elnätspriserna högst i Kinda (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Linköping (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 64 procent högre i Kinda jämfört med Linköping. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.

Kraftigt stigande elnätspriser i Örebros län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Örebros län är elnätspriserna högst i Askersund (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Ljusnarsberg (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 70 procent högre i Askersund jämfört med Ljusnarsberg. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.