SABO lanserar nytt Hållbarhetspris för bostadsföretag

Hållbarhet handlar om så mycket mer än ett gott miljöarbete. Därför utlyser nu bransch- och intresseorganisationen SABO ett nytt Hållbarhetspris. Det innefattar både ekologiska, ekonomiska och sociala dimensioner – en helhet som lyfter fram de allmännyttiga bostadsföretagens uppdrag att förena affärsmässighet med samhällsansvar.

Tema för SABOs Hållbarhetspris 2013 är ”Den goda förebilden – enkla knep för att förbättra hållbarheten i bostadsföretagen”. SABO efterlyser projekt som gör stor skillnad i bostadsföretagets hållbarhetsarbete och som kan inspirera andra företag.

– Det behöver inte vara stora, omfattande projekt. Vi ser gärna mindre, avgränsade projekt som kan beskrivas tydligt, säger Patrizia Finessi som arbetar med miljöfrågor på SABOs enhet Fastighetsutveckling.

De tävlandes bidrag kommer att bedömas utifrån tre hållbarhetsdimensioner: Ekologi, ekonomi och social dimension.

Delar av de bidrag som kommer in till tävlingen kommer att publiceras löpande på www.sabo.se.

– På så sätt kan bostadsföretagen inspirera varandra både till att söka priset och att ta del av varandras lyckosamma projekt. På sikt kommer detta att bli en mycket användbar kunskapsbank, säger Patrizia Finessi.

SABOs nya Hållbarhetspris kommer att delas ut vartannat år till ett allmännyttigt bostadsföretag som visar upp konkreta och lyckade exempel på hållbarhetsarbete. Syftet med Hållbarhetspriset är att stärka Allmännyttans konkurrenskraft genom att sprida goda exempel på hållbarhetsarbete. Målet är att bidra till ett mer hållbart samhälle med bättre resurshushållning och mer effektivt resursutnyttjande samt att minska negativ miljö- och klimatpåverkan och underlätta för en hållbar livsstil.

Årets pris delas ut i samband med SABOs kongress den 15–17 maj 2013 i Växjö och består av ett konstverk av Jonas Torstensson. Vinnaren får även möjlighet att presentera sitt projekt under SABOs miljödagar den 27-28 maj i Stockholm. Sista ansökningsdag är den 18 mars 2013.

Bifogas:
Logotyp SABOs Hållbarhetspris