Bostadsministern hyllar SABOs Kombohus

Över 200 personer samlades igår onsdag i Iggesund för att se när bostadsministern Stefan Attefall invigde Hudiksvallsbostäders två nya hyreshus. - Det här sättet att bygga betyder mycket, inte bara för Iggesund utan kanske mer än vad vi tror, för hela branschen och landet, sade Stefan Attefall.

Den 1 februari flyttar de första hyresgästerna in i Hudiksvallsbostäders två nya fastigheter i Iggesund. Husen har byggts med tanke på en äldre målgrupp och redan är 13 av de 16 lägenheterna uthyrda.

Hyran för en tvårummare på 60 kvadratmeter är 6500 kronor/månad och för en trerummare på 72 kvadratmeter 7500 kronor/månad. Byggkostnaderna för de två fastigheterna har hållits nere tack vare en prispressande ramupphandling av bransch- och intresseorganisationen SABO där Hudiksvallsbostäder är medlem.

-  Idag är det möjligt för alla våra medlemsföretag att följa Hudiksvallsbostäders exempel och beställa ett nyckelfärdigt bostadshus till en kostnad på 20-22 000 kronor per kvadratmeter. Det är ett mycket konkurrenskraftigt pris, säger Kurt Eliasson, VD för SABO.

Hudiksvallsbostäders nya hus ligger intill ett servicehus och bostadsföretaget har en överenskommelse om att hyresgästerna ska kunna använda servicehusets gemensamhetsutrymmen, hobbyrum och matsal.

-  Det här visar på framtidstro för vår bygd och ger en nyttig förnyelse av vårt bostadsbestånd. Nu kan vi erbjuda ett mycket bra boende med god tillgänglighet, låg energiförbrukning och låga driftkostnader, säger Nils-Erik Blomdahl, VD på Hudiksvallsbostäder.

Antalet lägenheter är fördelade på 8 tvårummare och 8 trerummare och varje lägenhet har tillgång till en uteplats eller balkong, bostäderna finns fina material som ek, klinker och granitkeramik.Egen tvättmaskin och torktumlare ingår. Husen är uppförda av byggentreprenören JSB.

Bifogas: Två foto från invigningen

Kontakt:
Charlotta Lundström, pressansvarig SABO, 070-721 20 11

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 320 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 975 000 hyresbostäder

Nytt avtal ska starta en energirevolution i Sverige18.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges Allmännytta och ViaEuropa initierar samarbete för att påskynda den gröna omställningen I en strävan efter att leda vägen för den gröna omställningen i Europa och globalt, har Sveriges Allmännytta och ViaEuropa tagit sig an utmaningen att snabba på övergången till ett mer hållbart energisystem. Deras gemensamma mål är att främja energigemenskaper som en kraftfull drivkraft för förändring.