Frivilligt system bättre än statligt stopp

SABO säger nej till en statlig stoppbestämmelse som förbjuder kommuner att ställa särkrav vid nyproduktion, enligt beslut i bransch- och intresseorganisationens styrelse idag, fredag. – Kommunsektorn måste istället ta fram ett nationellt frivilligt klassningssystem. Det skulle vara ett konstruktivt sätt att få bukt med den rika flora av kommunala särkrav som finns idag – krav som hindrar att vi får igång nödvändig nyproduktion, säger Kurt Eliasson, VD för SABO.

Den statliga Byggkravsutredningen föreslår en stoppbestämmelse i PBL, plan- och bygglagen, som hindrar kommuner från att ställa högre krav på nybyggda bostäders energianvändning och tillgänglighet än vad lagen kräver. SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, välkomnar olika åtgärder som underlättar byggandet av bostäder och kapar byggkostnaderna. Men en statlig stoppbestämmelse är inte rätt väg att gå.
– Det rimmar illa med rådande samhällsutveckling där allt fler beslut fattas så nära de berörda som möjligt. Därför vore det märkligt om staten nu skulle gå in och lägga ett golv för hur låg energiförbrukningen får vara och ett tak för hur omfattande tillgänglighetsanpassningar man ska göra, säger Kurt Eliasson.

SABOs utgångspunkt är att de enskilda kommunerna rimligen både vill att det ska byggas mer och att det ska ske på ett långsiktigt hållbart sätt. Därför förespråkar SABO ett frivilligt klassningssystem som begränsar antalet särkrav och som inte leder till ökade byggkostnader.

– Det pågår redan idag en diskussion mellan olika intressenter om ett frivilligt samordnande av de kommunala kraven. Regeringen bör kunna ta initiativ för att främja en sådan process, säger Kurt Eliasson.

Bifogas:
SABOs remissyttrande till byggkravsutredningen (SOU:2012:86), som pdf.

Kontakt:
Charlotta Lundström, pressansvarig på SABO: 070-721 20 11

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 320 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 975 000 hyresbostäder

Nytt avtal ska starta en energirevolution i Sverige18.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges Allmännytta och ViaEuropa initierar samarbete för att påskynda den gröna omställningen I en strävan efter att leda vägen för den gröna omställningen i Europa och globalt, har Sveriges Allmännytta och ViaEuropa tagit sig an utmaningen att snabba på övergången till ett mer hållbart energisystem. Deras gemensamma mål är att främja energigemenskaper som en kraftfull drivkraft för förändring.