Nytt förslag riskerar höja fjärrvärmepriserna

Den statliga myndigheten Energimarknadsinspektionen föreslår i en rapport som publicerades idag att prisreglering på fjärrvärme ska införas. Förslaget har stora brister och kan leda till höjda priser.

– Dagens fjärrvärmemarknad dras med problem, men en statlig prisreglering är inte lösningen, säger Kurt Eliasson, VD för bransch- och intresseorganisationen SABO.

Energimarknadsinspektionen har ett uppdrag från regeringen att föreslå en modell för prisändringsprövning på fjärrvärme. I praktiken betyder det att myndigheten ska ta fram ett förslag för
reglering på prisändringar för fjärrvärme. Idag den 30 april presenterade myndigheten sin utredning. Den föreslår att en i förväg bestämd procentsiffra ska vara högsta tillåtna prishöjning. Samma procentsiffra ska gälla för hela landet och siffran ska baseras på fjärrvärmeföretagens historiska kostnader.

– Förslaget öppnar för en mängd obesvarade frågor, statliga ingripanden i marknader ger alltid ett komplicerat regelverk. Risken är uppenbar att den föreslagna prisregleringen leder till högre fjärrvärmepriser, det vill säga rakt motsatt effekt som vi kundföreträdare önskar, säger Kurt Eliasson.

Eftersom en och samma procentsats föreslås vara högsta tillåtna prishöjning för alla fjärrvärmeföretag kommer de företag som idag redan har högst pris att få höja mest i antal kronor.

– Kunderna kommer med rätta att känna sig orättvist behandlade. Det rimmar illa med regeringens ambition att stärka kundens ställning, säger Kurt Eliasson.

SABO har under en längre tid arbetat för att stärka kundens ställning på fjärrvärmemarknaden. Arbetet har resulterat i Prisdialogen – mellan kunder och fjärrvärmeföretag, ett branschsamarbete för prövning av prisändring på fjärrvärme.

– Istället för att införa ett nytt system med prisreglering borde Energimarknadsinspektionen ta intryck av Prisdialogen. Redan idag har 50 fjärrvärmeleverantörer deklarerat kommande medlemskap, säger Kurt Eliasson, som också är ordförande i Prisdialogens styrelse.

Kontakt:
Per Holm, energiexpert, SABO, 070-648 01 08
Charlotta Lundström, pressansvarig, SABO, 070-721 20 11

Detta är Prisdialogen – Mellan kunder och fjärrvärmeföretag

Prisdialogen är ett branschsamarbete för prövning av prisändring på fjärrvärme. Modellen har tagits fram av Riksbyggen, SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag och Svensk Fjärrvärme. Syftet är att stärka kundens ställning, att åstadkomma en rimlig, förutsägbar och stabil prisändring på fjärrvärme samt att bidra till ett ökat förtroende för fjärrvärmeleverantörernas prissättning.
Läs mer på www.prisdialogen.se

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 320 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 975 000 hyresbostäder

Nytt avtal ska starta en energirevolution i Sverige18.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges Allmännytta och ViaEuropa initierar samarbete för att påskynda den gröna omställningen I en strävan efter att leda vägen för den gröna omställningen i Europa och globalt, har Sveriges Allmännytta och ViaEuropa tagit sig an utmaningen att snabba på övergången till ett mer hållbart energisystem. Deras gemensamma mål är att främja energigemenskaper som en kraftfull drivkraft för förändring.