Pressinbjudan: Bostadspolitiker från hela landet samlas på SABOs kongress i Växjö

SABO, bransch- och intresseorganisation för Sveriges allmännyttiga bostadsföretag, bjuder in till kongress den 15-17 maj i Växjö. Förtroendevalda i de kommunala bostadsföretagen samlas för att bland annat diskutera energifrågor, allmännyttans ansvar och bostadspolitik i stort. Representanter från media är välkomna att lyssna på förhandlingarna och föreläsningarna samt på de studiebesök som arrangeras.

SABOs Kongress 2013 samlar över 300 personer. Förutom förtroendevalda deltar även VDar och styrelseledamöter från bostadsföretagen som observatörer. Kongressdagarna ger därför goda möjligheter att träffa personer med olika partitillhörighet från hela landet samt anställda med erfarenhet av den dagliga verksamheten i ett allmännyttigt bostadsföretag.

Civil- och bostadsminister Stefan Attefall och Maria Wetterstrand, fd språkrör för Miljöpartiet, är några av gästtalarna på kongressen. Tid för media finns i anslutning till Stefan Attefalls anförande. Under fredagen delas även SABOs Hållbarhetspris ut.

Arrangemanget sker i samarbete med Växjö kommun, Växjöhem, Hyresbostäder i Växjö AB och Vidingehem.

Några av hållpunkterna i programmet:

Onsdag 15 maj
15.30 Välkommen till Växjö.
 Ove Dahl, kommunchef
16.00 Hållbar stadsutveckling. Erland Ullstad, arkitekt, professor och författare

Torsdag 16 maj
08.30 Studiebesök (bussar från konserthuset):
Byggande och ekonomi (Linnéuniversitetet)

Hyresbostäder i Växjö och Vidingehem redovisar bostadsbyggandet i Växjö och hur man arbetar för att uppnå låga produktionskostnader. Professor Erik Serrano berättar om universitetets och Växjös satsningar på att bygga mer i trä.
Urban stadsutveckling (Araby Park Arena)
Växjöhem och Växjö kommun berättar hur de tillsammans med andra aktörer arbetar för att utveckla miljonprogramsområdet Araby-Dalbo. Därefter kort promenad till det nybyggda kvarteret Alabastern.
13.00 Kongressen öppnas. Per Schöldberg, andre vice ordförande i kommunstyrelsen, Växjö
13.20 – ca 16.30 Kongressförhandlingar
Dagordningens punkter, SABOs styrelses Mångfalds- och jämställdhetsgrupp, Bostadspolitisk diskussion

Fredag den 17 april
09.00 Varför ska allmännyttan gå före och ta miljöansvar?
Maria Wetterstrand, fd språkrör Miljöpartiet
Utdelning av SABOs hållbarhetspris. Fredrik Fernqvist, juryns ordförande
10.30 Kongressförhandlingar
11.00 Anförande av civil- och bostadsminister Stefan Attefall
11.45 Avslutning

Programmet uppdateras fortfarande. För fullständigt program, uppdateringar och nyhetsrapporteringar från kongressen, se www.sabokongress.se

Plats: Växjö Konserthus, Elite Park Hotel.

Föranmälan senast den 13 maj till:
Charlotta Lundström, pressansvarig SABO. Charlotta.lundstrom@sabo.se
Mobil 070-721 20 11.