SABO välkomnar ny utredning om svaga bostadsmarknader

Regeringen tillsätter inom kort en utredning som ska se över situationen på svaga bostadsmarknader. Den nyheten lanserade bostadsminister Stefan Attefall i sitt tal på SABOs kongress i Växjö idag.

- Det här är ett mycket positivt besked och det är verkligen på tiden att detta utreds. Bostadsföretag som är verksamma på svaga marknader med vikande befolkningsunderlag har en svår situation då man behöver renovera, tillgänglighetsanpassa och även i vissa fall bygga nytt för att kommunen ska klara bostadsförsörjningen, säger Kurt Eliasson, VD för bransch- och intresseorganisationen SABO.

Bransch- och intresseorganisationen SABO presenterade i mars i år analysen Tillåtet statsstöd på svaga bostadsmarknader för att skynda på tillsättandet av en utredning om situationen på dessa marknader. Det underlaget kommer enligt bostadsministern att vara ett värdefullt bidrag i den kommande utredningen.

- 91 av landets kommuner har sett sin befolkning minska med över tio procent de senaste 30 åren.  De som stannar kvar är främst äldre i behov av tillgänglighetsanpassade bostäder eller trygghetsbostäder. Att samtidigt upprätthålla en god välfärd och bostadsförsörjning är en svår ekvation för dessa kommuner – trots att det faktiskt finns lagliga möjligheter att använda offentliga medel till detta. Därför är beskedet idag om att en utredning nu verkligen ska tillsättas mycket välkommet, säger Kurt Eliasson.

Problemet är att gällande EU-regler om tillåtet stöd inte används i Sverige idag. SABO har gjort en analys av EUs statsstödsregler för ekonomiska tjänster av allmänt intresse. Där identifierar SABO några insatser som kan betraktas som tjänster av allmänt intresse på svaga bostadsmarknader. Insatser som därför skulle kunna få ekonomiskt stöd enligt EUs regler:

• Att på utpekade orter i en kommun tillhandahålla hyresbostäder som kan efterfrågas även av hushåll med begränsade inkomster.
  • Att långsiktigt tillhandahålla bostäder med god tillgänglighet, lämpliga för äldre och för personer med funktionshinder.
  • Att tillhandahålla ett mindre antal små lägenheter med inriktning på unga.

Charlotta Lundström, pressansvarig SABO, 070-721 20 11