Pressinbjudan SABOs Forskarfrukost: Miljonprogrammets barn bevarar traditionella svenska lekar

Det är främst barnen i mångkulturella miljonprogramsområden som idag använder sig av svenska traditionella lekar. Det visar studier av Ella Johansson, professor i etnologi. Den 30 maj presenterar hon sin forskning på bransch- och intresseorganisationen SABOs Forskarfrukost.

Debatten och rapporteringarna om miljonprogrammet präglas av oro över desintegration och förlust av ”svenska” värden, inte minst i samband med de senaste dagarnas oroligheter i några av Stockholms förorter. Men professor Ella Johansson vid Uppsala universitet har i sin forskning funnit en stark kontinuitet och traditionsöverföring mellan ”nya” och ”gamla” svenskar. Miljonprogramsområdena, med många barn och stora bilfria gårdar, ger barnen goda möjligheter att spontant träffas, leka regellekar, spela boll och bygga trädkojor. Det konstaterar Ella Johansson som gjort en intervjuundersökning bland barn i villa- och flerbostadsområden i Stockholm.

Dessa insikter är viktiga för de allmännyttiga bostadsföretagen som i sin dagliga verksamhet tar ett stort ansvar för att skapa goda uppväxtmiljöer och därmed också bidrar till en god samhällsutveckling i Sverige.

SABOs Forskarfrukost websänds även på www.sabo.se och ligger tillgängligt en månad efter det att seminariet ägt rum. Mer information om SABOs Forskarfrukost den 30 maj finns här

Tid:
Torsdag den 30 maj klockan 08:00-9:15 (frukost från kl 8, seminariet börjar kl 8.15)
Plats:
SABO, Drottninggatan 29 (plan 7), Stockholm

Anmälan:
Senast den 27 maj till: cristina.choppelo@sabo.se
Seminariet är gratis men om du är anmäld och inte kommer debiterar vi 500 kr exkl moms.

Presskontakt:
Charlotta Lundström, pressansvarig, SABO: 070-721 20 11

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 320 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 975 000 hyresbostäder