SABO positiv till flera av Nybyggarkommissionens förslag

Nybyggarkommissionens förslag som presenterades idag innehåller bland annat systematisk hyressättning och lägre kostnader för att bygga bostäder – med SABO som ett positivt exempel på hur byggpriserna kan pressas i ramupphandlingar.

Idag den 20 februari presenterade Nybyggarkommissionen sina förslag på hur bostadsbyggandet ska öka i Sverige. Kommissionens lyfter bland annat fram:

* Att konkurrensen inom byggsektorn måste stärkas och att SABO spelar en viktig roll i det arbetet

- Bra att Nybyggarkommissionen uppmärksammar SABOs arbete med att pressa byggpriserna. Sverige har högst byggpriser i EU, men det behöver vi inte acceptera. Med två ramupphandlingar har vi lyckats kapa kostnaderna med 25 procent på nyckelfärdiga flerfamiljshus med hög kvalitet, god tillgänglighet och låg energiåtgång. Det visar att höga krav och stora beställningar gör att byggbolagen skärper sig. Trots den framgången - jag är övertygad om att de kan effektivisera ännu mer, säger Kurt Eliasson, VD för bransch- och intresseorganisationen SABO.

* Att marknadshyror inte är möjliga att genomföra

- Olika särintressen och opinionsbildare har den senaste tiden satsat på att trycka upp intresset för marknadshyror, därför är det bra att Nybyggarkommissionen pekar på det svaga intresset bland beslutsfattarna. Marknadshyror löser inte problemen, de skapar nya, säger Kurt Eliasson.

* Att den så kallade Stockholmsmodellen ska införas

- Modellen gör att man får en systematisk hyressättning i vår huvudstad, vilket är bra. Det behövs hyresstrukturer som motsvarar hyresgästernas önskemål, säger Kurt Eliasson.

Lokala företrädare för hyresgäster och allmännyttiga och privata fastighetsägare över hela Sverige har fått förtroendet att förvalta det kollektiva hyresförhandlingssystemet och SABO anser att vi alla kan göra mer för att utveckla den systematiska hyressättningen.

- Dessutom borde justitiedepartementet snarast lägga fram de förslag till ändringar i hyreslagen som underlättar till- och frånval, som regeringen ruvat på i allt för många år. Det skulle öka flexibiliteten och lämna större utrymme för individuella lösningar, säger Kurt Eliasson.

* Att Sverige inte ska ha social housing, istället ska bostadsbidragen stärkas

- Helt rätt. Den svenska hyresmarknaden har klarat finanskrisen bra, medan andra länder bland annat tvingats dra åt inkomstgränserna för social housing. Sådana instabila system vill vi inte ha. Dessutom ger social housing inlåsningseffekter och är stigmatiserande. Att höja bostadsbidraget är betydligt bättre. Dagens bidrag ersätter en allt mindre del av bostadskostnaderna, säger Kurt Eliasson.

Nybyggarkommissionens förslag i sin helhet kan läsas här: www.nybyggarkommissionen.se

Charlotta Lundström, pressansvarig på SABO, 070-721 20 11

Vinnaren av Allmännyttans bästa bygge 2024 är utsedd29.5.2024 10:45:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har juryn avgjort vilket projekt som vinner tävlingen om Allmännyttans bästa bygge! Segrande ur finalstriden går Fristadbostäder med trähusprojektet Prästhöjden. ”Ett vackert och fint inplacerat seniorboende intill skogen, där det syns och känns att de boende trivs”, skriver juryn i sin motivering. Eskilstuna Kommunfastigheter får ett hedersomnämnande för innovativa energilösningar med energidelning mellan husen i projektet Skogstorp.

Trots löften om sänkningar - elnätspriserna fortsätter stiga28.5.2024 08:05:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. En kartläggning från Nils Holgerssongruppen visar att det är stor skillnad mellan de olika kommunerna och skillnaderna ökar. Mellan den dyraste och billigaste kommun har skillnaden ökat till 4 300 kr per lägenhet och år, från tidigare drygt 3 500 kr per bostad och år.

Kraftigt stigande elnätspriser i Östergötlands län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Östergötlands län är elnätspriserna högst i Kinda (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Linköping (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 64 procent högre i Kinda jämfört med Linköping. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.

Kraftigt stigande elnätspriser i Örebros län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Örebros län är elnätspriserna högst i Askersund (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Ljusnarsberg (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 70 procent högre i Askersund jämfört med Ljusnarsberg. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.