
Trendspaning: 2020 års stora resetrender

- De trender vi ser inför 2020 och framåt är mer hållbara, känns mer långsiktiga och går ofta mer på djupet än tidigare trender, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.
Motarbeta överturism
Under de senaste åren har en ökande trend varit att besöka så kallade second cities – att inte besöka ett lands mest populära stad eller turistort, utan att istället välja mindre besökta platser med betydligt färre turister. Detta gynnar både besökare och lokalbefolkning: besökare möter ofta en mer genuin plats, präglad av det lokala livet snarare än en turistanpassad metropol, och de lokala näringsidkarna gynnas av inkomster från turisterna. Att besöka minde upptäckta platser är också ett sätt att fortsätta upptäcka världen, samtidigt som risken för överturism med dess negativa konsekvenser motarbetas.
Fokus på avslappning och utloggning
Tidigare upplevelsetrender, där äventyren står i centrum, börjar ge utrymme för en motsatt trend där avslappning står i centrum. Detta handlar nödvändigtvis inte om att gå tillbaka till att bara slappa på en solstol, men att fokusera på att semestern ska ge total avkoppling, lugn och ro, och inte minst att logga ut från så många digitala kanaler som möjligt. Allt för att maximera återhämtningen som en utlandssemester ger.
Holistisk hälsa i fokus – naturen i centrum
En helhetssyn på hälsa står alltmer i fokus – och detta följer med svenska resenärer även under en semesterresa utomlands. Fler efterfrågar vällagad, ekologisk, nyttig och god mat under semestern, lägger ofta till något träningspass – som gärna får vara exempelvis lugnare yoga, som ger avslappning. Naturupplevelser blir allt viktigare och fler resenärer söker sig till naturnära resmål utanför städerna, där en avkopplande semester kan kombineras med sköna vandringar i vackra landskap.
Senarelagda bokningar
Trenden att boka sin utlandsresa tidigare och tidigare, som Ticket har sett under flera år bakåt, ser ut att både avstanna och vända. I år bokar svenska resenärer sin semesterresa utomlands tätare inpå avresedatumet än tidigare. Detta är till stor del en konsekvens av att det stora trycket på semesterbokningar har mattats av något. Så sent som i fjol var fyndläget som bäst så lång tid innan avresa som möjligt. Till följd av dels den varma sommaren 2018 och dels anpassningen av utbudet som researrangörerna har gjort under det gångna året är trenden nu den motsatta, och svenskarna bokar generellt sett sin utlandssemester längre fram inpå resan än tidigare.
Hållbarhet – en del av att upptäcka världen
Hållbarhet inom resebranschen är i allra högsta grad aktuellt även under kommande 20-tal. Svenskar, generellt sett mycket beresta, ställer allt högre krav på aktörer i branschen att utveckla mer hållbara semesterlösningar. Tågresandet ökar, med nya linjer som följd, men allt viktigare är ett helhetstänk kring hållbarhet under semester. Allt från val av resmål, flygbolag och att välja direktflyg till att tänka hållbarhet på resmålet är centralt för många svenska resenärer, nu och under kommande år.
För mer information kontakta:
Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig Ticket
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32
Kontakter
Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig
Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke.
Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.
Bilder
Dokument
Om
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Här firar svenskarna nyår utomlands27.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Det är tydligt att svenskarna söker både storstadsupplevelser och sol inför årets nyårsfirande. Bokningsstatistik från resebyrån Ticket visar en ökad efterfrågan på både populära storstäder och solsäkra resmål. De tre mest bokade nyårsdestinationerna är Gran Canaria, Amsterdam och Paris.
Så reste vi 2024 – Spanien dominerade, men storstäder lockade också19.12.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Tickets bokningsstatistik visar att Spanien fortsatte att vara svenskarnas favoritresmål under 2024, men intresset för europeiska storstäder var även högt. Bokningsstatistiken för 2024 visar en tydlig trend där både klassiska solresmål och spännande storstäder stod i centrum när svenskarna planerade sina resor.
Fler svenskar firar jul utomlands17.12.2024 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Tickets bokningsstatistik visar att fler svenskar väljer att lämna Sverige bakom sig för att fira jul utomlands i år. Den populäraste juldestinationen är Spanien med Gran Canaria, Malaga och Teneriffa som självklara favoriter.
Högt intresse för vinterresor – Dubai och Hurghada nya favoriter10.12.2024 10:42:27 CET | Pressmeddelande
Vinterresor fortsätter att locka svenskarna med Spanien och Thailand som oförändrade favoriter. Samtidigt visar resebyrån Tickets bokningsstatistik att intresset för Dubai och Hurghada har ökat, trots oroligheterna i regionen. Kap Verde utmärker sig också som ett resmål att hålla ögonen på, med en imponerande bokningsökning på nära 200 procent.
Resebokningarna sköt i höjden under Black Week4.12.2024 13:15:00 CET | Pressmeddelande
Black Week lockade reslystna svenskar och resulterade i en bokningsboom, enligt färsk statistik från resebyrån Ticket. Kombinationen av räntesänkningar, snöoväder och mängder av rabatter och erbjudaden från resebolagen verkar ha drivit många svenskar till att boka sina resor under kampanjveckan och bokningarna ökade med 20 procent.