SABOs interna hållbarhetsarbete prisas

SABO vann tredje pris i Green Tenant Award för sitt kreativa hållbarhetsarbete och för en arbetsmiljö där personalens engagemang tas tillvara. – Jag är stolt över att leda en arbetsplats som får så höga betyg av medarbetarna själva och där intresset för hållbarhetsfrågor är så stort, säger Kurt Eliasson, vd på bransch- och intresseorganisationen SABO.

Green Tenant Award är en tävling som vill lyfta fram kontorshyresgäster som framgångsrikt kombinerar hållbarhet och affärsnytta. SABO stöttar bland annat sina medlemsföretag i frågor som rör energieffektivisering och hållbarhetsfrågor. Organisationen har även arbetat med ständiga förbättringar internt i kontorsmiljön och är sedan 2005 miljödiplomerad.

– Eftersom vi även använder våra lokaler för möten och utbildningar för våra medlemmar så är det särskilt betydelsefullt att ha en trivsam miljö och där är hållbarhet är en viktig del, säger EvaHanna Wittrin, som arbetar med möten och service på SABO.

Hon framhåller också att det på SABO finns en företagskultur där idérikedom och dialog uppmuntras. När idén att göra något annorlunda med inredningen i ett av konferensrummen kom upp tillsattes en projektgrupp som genomförde hela förändringen själva. Resultatet blev ett annorlunda konferensrum i form av ett byggrum som inbjuder till mer kreativa möten. Temat är i linje med det som SABO arbetar med – bostäder och byggande.

Hållbarhet handlar inte bara om att sortera förpackningar och skräp rätt utan också om att skapa en arbetsmiljö som är psykosocialt och ekonomiskt hållbar. SABOs Nöjd-medarbetar-index som mäts varje år är mycket högt. 2014 låg det på 83 poäng av 100. Sjukfrånvaron var 1,1 procent 2013. En del av förklaringen till detta kan vara att det varje dag serveras lunch och fika i kontorets egen cafeteria. Ett arbetsklimat där man välkomnar idéer spelar också en mycket stor roll. Ett exempel på detta är cykelgaraget som ordnades på initiativ av den cyklande personalen. Andra exempel är egendesignade brickor i cafeterian, kravmärkt kaffe, extra snygg miljöstation som utsmyckades med gemensamt framröstad fototapet. Att det serveras ekologisk frukt och en grön lunch i veckan är också sådant som uppskattas av många och som man är noga med att kommunicera.

Green Tenant Award

Green Tenant Award instiftades 2011 av Tengbom och Nextport Business Relocation Partner i syfte att lyfta fram företag och organisationer som arbetar med att utveckla och stimulera en hållbar arbetsmiljö. Tävlingen inspirerar till fortsatt engagemang och kreativitet genom att lyfta fram kontorshyresgäster som framgångsrikt kombinerar hållbarhet och affärsnytta. Ledordet för årets tävling är kreativitet. Priset delades ut under en lunch på Handelskammaren i Stockholm under torsdagen.

Bifogas:

Pdf med alla bilder från ansökan

Högupplösta bilder från vår cafeteria och från vårt ”byggrum”.