Sveriges Allmännytta

Här är den: Sveriges Allmännyttas nya logga!

Dela
Vi är vad vi står för och vi står för vad vi är. Vår position är stark och vi vågar ta plats i samhällsdebatten för att driva utvecklingen framåt. Med en ny, stark och dynamisk logotype i form av ett A och ett framåtsyftande utropstecken visar vi på vår kraft som agendasättare i samhällsdebatten.
Nya logotypen för Sveriges Allmännytta
Nya logotypen för Sveriges Allmännytta

Redan den 25 april tog kongressen beslut om att SABO skulle byta namn till Sveriges Allmännytta och i dag går ridån upp för den nya logotypen. Arbetet med att ta fram den nya formen har till allra största del tagits fram inom den egna kommunikationsenheten.

- Med namnbytet och vår nya logga vill vi tydliggöra att vi representerar över 300 allmännyttiga bostadsföretag runt om i Sverige och tillsammans med dem driver utvecklingen framåt till nytta för kommunerna, bostadsområdena och hyresgästerna. Samtidigt öppnar vi upp för bostadsföretag med huvudsaklig uppgift att bygga och långsiktigt förvalta bostäder och lokaler vilka upplåts med hyresrätt, men inte har kommunalt huvudmannaskap, att bli medlemmar, säger Anders Nordstrand, vd Sveriges Allmännytta.

Till grund för den kreativa processen bakom den nya loggan låg bolagets väl förankrade värderingsgrund och visioner. Ett hundratal idéer togs fram och sållades sedan ut till fyra förslag som testades för olika kanaler och produkter. Två externa konsulter kom med inspel men processen utfördes av egna kommunikationsexperter och kostnaden för arbetet har därför kunnat minimeras.

Till slut återstod ett alternativ - en stark och dynamisk symbol i form av ett A och ett framåtsyftande utropstecken. Färgen som valdes är en blandning av primärfärgerna gul och röd. Orange signalerar värme och energi, men även trygghet och är en av de färger som drar till sig mycket uppmärksamhet.

Nu fortsätter det interna arbetet med att stärka varumärkets identitet.

- Vi ska välja färger, typsnitt, bildmanér och göra en plan för hur det kommer att påverka webben, tidningen, mallar för trycksaker, sociala medier, film, kontoret, presentationer och utställningsmaterial. Det kommer att bli en rolig och utmanande höst för mig och mitt gäng, säger Anna Karin Wallberg, kommunikationschef på Sveriges Allmännytta.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Nya logotypen för Sveriges Allmännytta
Nya logotypen för Sveriges Allmännytta
Ladda ned bild
Logotyp svart/vit
Logotyp svart/vit
Ladda ned bild

Dokument

Om

Sveriges Allmännytta
Sveriges Allmännytta
Hornsgatan 15
118 46 Stockholm

08-406 55 00http://www.sverigesallmannytta.se

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 320 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 975 000 hyresbostäder

Vi bistår våra medlemmar så att de kan vara långsiktiga och konkurrenskraftiga aktörer på bostadsmarknaden. På så sätt bidrar vi gemensamt till en hållbar utveckling – ekonomiskt, miljömässigt och socialt.

Följ Sveriges Allmännytta

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Sveriges Allmännytta

De vinner Allmännyttans bästa klimatinitiativ!13.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Juryn har utsett årets vinnare i Allmännyttans bästa klimatinitiativ. Bostadsbolaget i Göteborg tar hem priset i kategorin för stora bolag och Sjöbohem utses till vinnare bland små och medelstora bolag. Konkurrensen var hård när många klimatinitiativ tävlade om årets utmärkelser. Finalbidragen spände över energieffektivisering, klimatsmarta renoveringar, hållbara förhandlingar och satsningar på biologisk mångfald. – Det är värdefullt att få lyfta de innovativa och inspirerande projekt som våra medlemmar driver runt om i landet. Tävlingen gör att resultaten sprids och uppmärksammas, och den ger också utrymme att fira framgångar, säger Frida Hansson, projektledare på Sveriges Allmännytta.

Dramatisk kostnadsutveckling för vatten och avlopp, elnät, fjärrvärme5.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Kostnaderna för fjärrvärme, elnät, vatten och avlopp samt avfall fortsätter att öka kraftigt. I år har priserna totalt ökat med cirka 10 procent visar Nils Holgerssonrapporten. Samtidigt innebär sjunkande elhandelspris att den totala kostnadsökningen för ett Nils Holgerssonhus blir måttligare än befarat. Skillnaderna i driftkostnad mellan kommunerna är fortsatt stora – det är exempelvis 85 procent dyrare att bo i Vaxholm än i Luleå.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye