Allmännyttan rekryterar ambitiösa studenter med hållbara framtidsutsikter

Upphandlare, hållbarhetsutvecklare och biträdande projektledare är några tjänster som ingår i Allmännyttans traineeprogram, som genomförs av bransch- och intresseorganisationen SABO. Programmet riktar sig till unga akademiker och ansökningsperioden är 28 februari–28 mars.
Anders%20Nordstrand_highres_3beskuren

– Allmännyttan säkerställer kompetensen inom fastighetsbranschen genom satsningen med traineeprogrammet. Vi är att räkna med och tar ansvar på arbetsmarknaden, säger Anders Nordstrand, vd på SABO.

Stångåstaden i Linköping är ett av de allmännyttiga bostadsföretag som använder sig av traineeprogrammet.

– Den absolut viktigaste vägen till framgång är att vi lyckas rekrytera och behålla de allra bästa medarbetarna. Idag är det konkurrens om talangerna inom väldigt många branscher. Traineeprogrammet är ett viktigt verktyg för oss att skapa ytterligare attraktivitet till fastighetsbranschen. Det ger också talangerna som deltar i programmet en rivstart på karriären och ett eget nationellt nätverk som de kommer att ha nytta av under många år framåt, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

Fakta om Allmännyttans traineeprogram

SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, står bakom traineeprogrammet som pågår under ett år med start i september 2019. Deltagarna anställs på ett av SABOs drygt 300 medlemsföretag för en specifik tjänst och har sin hemvist där hela året.

Traineeprogrammet ger unga, framtida nyckelspelare en snabb introduktion till branschen. Traineerna får ett unikt nätverk, en bred verksamhetsförståelse och personlig utveckling under ett år.

I programmet ingår fem gemensamma utbildningsmoduler med traineer från alla delar av landet. Utbildningen innehåller även uppgifter mellan träffarna via en digital traineeportal.

Sedan starten 2006 har över 140 personer genomgått Allmännyttans traineeprogram. Höstens program har hittills 14 deltagare, varav 12 är nyrekryteringar, från 10 företag.

För kontakt och information:

EvaHanna Wittrin, ansvarig för Allmännyttans traineeprogram: 073-957 73 53, evahanna.wittrin@sabo.se

Här är traineetjänsterna:

Titel Medlemsbolag Ort
Biträdande projektledare Familjebostäder  Göteborg
Ekonomiassistent Ekerö Bostäder Ekerö
Upphandlare Järfällahus Järfälla
Områdesansvarig Stångåstaden Linköping
Biträdande projektledare Svenska Bostäder Stockholm
Hållbarhetsutvecklare Fastighets AB Förvaltaren Sundbyberg
Projektavdelning Fastighets AB Förvaltaren Sundbyberg
Marknadskoordinator Telge Bostäder Södertälje
Områdesutvecklingskoordinator Telge Bostäder Södertälje
Miljöingenjör Telge Bostäder Södertälje
Ekonomi Uppsalahem Uppsala
Trainee inom marknadskommunikation Bostadsbolaget Göteborg

Anders%20Nordstrand_highres_3beskuren
Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden och ordförande Byggherrerådet

Vinnaren av Allmännyttans bästa bygge 2024 är utsedd29.5.2024 10:45:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har juryn avgjort vilket projekt som vinner tävlingen om Allmännyttans bästa bygge! Segrande ur finalstriden går Fristadbostäder med trähusprojektet Prästhöjden. ”Ett vackert och fint inplacerat seniorboende intill skogen, där det syns och känns att de boende trivs”, skriver juryn i sin motivering. Eskilstuna Kommunfastigheter får ett hedersomnämnande för innovativa energilösningar med energidelning mellan husen i projektet Skogstorp.

Trots löften om sänkningar - elnätspriserna fortsätter stiga28.5.2024 08:05:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. En kartläggning från Nils Holgerssongruppen visar att det är stor skillnad mellan de olika kommunerna och skillnaderna ökar. Mellan den dyraste och billigaste kommun har skillnaden ökat till 4 300 kr per lägenhet och år, från tidigare drygt 3 500 kr per bostad och år.

Kraftigt stigande elnätspriser i Östergötlands län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Östergötlands län är elnätspriserna högst i Kinda (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Linköping (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 64 procent högre i Kinda jämfört med Linköping. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.

Kraftigt stigande elnätspriser i Örebros län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Örebros län är elnätspriserna högst i Askersund (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Ljusnarsberg (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 70 procent högre i Askersund jämfört med Ljusnarsberg. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.